Annyira drágák az ipari fémek, hogy az már a világ zöld fordulatát is lassíthatja

Share Button

Bár a fémek drágulása bizonyosan jó hír a bányacégeknek, a világgazdaság átállását a zöld energiára jelentősen hátráltathatja. A Nemzetközi Energiaügynökség jelentése szerint ezért sokkal nagyobb figyelmet kellene fordítani a nyersanyagpiacra.

Az elmúlt időszakban jelentősen megemelkedett olyan fémek árfolyama, mint a réz, a nikkel, a kobalt vagy a lítium. Ez elsőre nem rossz hír, tekintve, hogy ezek olyan ipari fémek, melyek drágulása a világgazdasági aktivitás felívelésére utal – ráadásul az áremelkedés nyilván jó hír a bányacégeknek.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jelentése azonban arra figyelmeztet, hogyEGY PONT UTÁN EZEKNEK A FÉMEKNEK A DRÁGULÁSA AKÁR HÁTRÁLTATJA IS A VILÁGGAZDASÁGOT A ZÖLD ENERGIÁRA TÖRTÉNŐ ÁTÁLLÁSBAN– írja a Mining.com.

A szervezet szerint ugyanis a párizsi klímaegyezményben lefektetett célok azt eredményezhetik, hogy a globális fémkereslet 2040-re megnégyszereződhet, ahogy ezek a nyersanyagok kritikusan fontos szerepet töltenek be a zöld energiával összefüggő infrastruktúra kiépítésében. Ha azonban nem nő meg jelentősen a bányászati kapacitás, akkor a zöld energiával összefüggő technológiák (például az elektromos autók akkumulátorai) költségei drasztikusan megemelkedhetnek.

Célok és lehetőségek

Az adatok szerint egyre jelentősebb szakadék van a globális klímapolitikai ambíciók és a szükséges nyersanyagkínálat között, amely ahhoz kellene, hogy ezek az ambíciók valósággá váljanak – mondta Fatih Birol, az IEA ügyvezető igazgatója.

A PROBLÉMA AZ, HOGY AZ ALACSONY SZÉN-DIOXID-KIBOCSÁTÁSSAL JÁRÓ TECHNOLÓGIÁK ÁLTALÁBAN SOKKAL NAGYOBB NYERSANYAGIGÉNNYEL BÍRNAK, MINT A SZENNYEZŐBB MEGOLDÁSOK.Egy elektromos autó például hatszor akkora fémigénnyel bír, mint egy belsőégésű motorral működő átlagos modell.

Az elmúlt évben pedig ezek a kritikusan fontos fémek igen lendületesen drágultak, különböző okokból. A réz piacán egy spekulatív vásárlási hullám alakult ki, miközben a jelentős kínai keresletet egyre kevésbé tudta kielégíteni a globális kínálat – részben a koronavírus-járvány miatti fennakadások következtében.