Az elektromos és önvezető autóké a jövő

Share Button
A tavalyi zuhanások után az idén viszonylag jól teljesítenek az autóipari részvények, a piaci szegmentáció azonban javában zajlik.

A globális autóipar teljesítményét mutató First Trust Global Auto ETF az idén – a tavalyi 14 százalékos csökkenés után – 12 százalékkal emelkedett. A három nagy német autógyártó árfolyama is életre kelt az év első négy hónapjában, bár hosszabb távon még mindig erős mínuszban vannak a mutatók.

Az idei 27 százalékos ralival kiemelkedik a Daimler, amelynél a jó értékesítési adatokat és a szektorátlagnál magasabb profitmarzsot jutalmazták a befektetők. Európában a Peugeot-Citroen PSA és a Ferrari vezeti a mezőnyt. Az előbbinél a sikeres terjeszkedés kelthette fel a befektetők érdeklődését.

Az Egyesült Államokban a vártnál jobb negyedévet záró és a kínálatát sikeresen átalakító Ford idei 36 százalékos ralija számít kiemelkedőnek, de a legtöbbet, 42 százalékot a kínai Great Wall árfolyama emelkedett.

A tavalyi esések után a kínai részvények általában emelkedtek, a hegymenetből az autóipar is kiveszi a részét. Kínában annak ellenére vannak viszonylag jó helyzetben a nagy helyi gyártók, hogy az országban visszaestek az eladások. Az elektromos autókat gyártó BYD (Build Your Dream) az első negyedévben például meghétszerezte a nyereségét, miután a külföldi márkák és a kisebb helyi gyártók eladásai csökkennek.

Fotó: AFP

A Tesla kurzusa azonban nem talál magára, miután a Model 3-ra épülő Model Y nem váltotta ki a remélt érdeklődést, és az első negyedévben ismét veszteséges lett a gazdálkodás. Csütörtökön a nyitás előtti szakaszban azért emelkedett csaknem 5 százalékkal az árfolyam, mert a társaság bejelentette, hogy kétmilliárd dollár friss tőkét tervez bevonni.

A Volkswagen szintén csütörtökön közzétett első negyedéves gyorsjelentésében csökkenő eladásokról, ám növekvő bevételekről számolt be.

A működési eredmény visszaesett, a számokat egymilliárd eurós jogi céltartalékképzés is terhelte. A befektetők mégis 4 százalékos plusszal díjazták a beszámolót, miután a menedzsment megerősítette az idei árbevétel- és eredményterveit.

Az autóipari részvények volatili­tá­sa a botrányokon kívül a szektor átalakulásával van összefüggésben. Az autómegosztó szolgáltatások terjedésével a birtoklás egyre kevésbé lesz fontos. A praktikum és a használhatóság, valamint a bérléshez kínált szolgáltatás válik fontossá, ami a megtérülés szerkezetében is jelentős változásokkal jár, még ha az átalakulás nem is robbanásszerű.

Forrás: vg.hu