Azért ez erős: ennyit spóroltunk 1 hét alatt villanyautóval

Share Button

Rengeteget spórolhat az, aki elektromos autóval jár: ugyanakkor bizonyos dolgokban kompromisszumokat. A Pénzcentrum egy hétig nyűtt egy elektromos Nissan Leafet, hogy kiderüljön, milyen nehéz átszokni a rendes kocsiból a villanyra. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mennyit lehet spórolni az e-autókkal. Emellett beszélgettünk a Nissan e-autókért felelős vezetőjével is a trendekről és a fizetős töltésről.

Egyre jobban terjednek a villanyautók Magyarországon: 2019 első hat hónapjában majdnem 3500 zöld rendszámos kocsi állt forgalomba, ebből 1400 volt tisztán elektromos meghajtású. Ha ez így megy tovább, év végére több mint 17 ezer zöld rendszámos kocsi róhatja a hazai utakat. De milyen nehéz egy „hagyományos autóból” átülni az elektromosba? Többek között erre kereste a választ a Pénzcentrum, amikor egy hétre kölcsön kaptunk egy új Nissan Leafet.

Mostani cikkünkben röviden szó esik a hazai e-autós trendekről, illetve magáról a kocsiról is, de nyilván a legégetőbb kérdés mégiscsak az, hogy mennyire nehéz megszokni, hogy nem tudunk akármelyik benzinkúton teletankolni 2-3 perc alatt. Illetve az sem elhanyagolható, hogy mennyit lehet spórolni az elektromos kocsikkal a hagyományos gépjárművekhez képest.

Élen járunk

Ahogy már fentebb is írtuk, rengeteg e-autó van Magyarországon, konkrétan elsők vagyunk az elektromos autók számának tekintetében – nyilatkozta a Pénzcentrumnak Reizer Levente. A Nissana közép-kelet európai elektromos autózásért és infrastruktúráért felelős marketing menedzsere szerint sem fog megfordulni a trend:

2013-ban kezdtük meg a Nissan Leaf értékesítését, az eltelt hat évben 12-szeresére emelkedtek az eladások. Ekkora bővülést egyetlen másik szegmensben sem tapasztaltunk.

Ugyanakkor az e-autók terjedésének egyik legnagyobb gátja a töltőinfrastruktúra hiányosságai. A szakember szerint viszont jó hír, hogy egyre több cég telepít állomásokat: rövidesen egy EU-s program keretein belül az összes autópályát lefedik villanyautó töltőkkel. Nemrégiben jött ki a hír, hogy rövidesen fizetni kell majd a legtöbb közterületi töltőponton. Ennek kapcsán Reizer Levente arról beszélt, ez csak első hallásra rossz dolog:

Valóban, ahhoz szoktunk hozzá, hogy a töltés az ingyenes (…), de hogy egy kicsit távolabb lépjünk, és komplexebben szemléljük az egészet, azt kell látni, hogy az ingyenes töltőkutak gátjai is a hálózat terjedésének. Hosszabb távon az e-autósok érdekeit szolgálja az, hogy legyenek fizetős töltőállomások: ezáltal meglesz egy országos hálózat, egy átláthatóság. Emellett az embereke az esetek túlnyomó részében otthon töltenek, és a jövőben is ott fognak, ami azt jelenti, hogy számukra ez nem lesz fájdalmas költség.

Hozzátette, a fizetős töltés azért is segítheti az infrastruktúra fejlődését, mert a cégek profitálhatnak belőle, tehát érdekükben áll bővíteni az állományt.

Lássuk a medvét!

Alábbi videónkban megnézhetitek a Nissan Leaf teljes bemutatóját: a tesztautónkról annyit érdemes tudni, hogy 40 kWh-s akkumulátorral volt felszerelve, és azzal kb 260-270 kilométert lehet megtenni, ha teljesen fel van töltve. Mi a középső, N-Connecta felszereltséggel kaptuk meg a kocsit, amely szinte mindent tud, amit egy moidern autótól elvárna az ember, sőt vannak benne olyan, jövőbemutató újítások, amelyekkel nem sok autóban találkozik az ember.

Ilyen például az e-pedal nevű rendszer, amit ha bekapcsolunk akkor gyakorlatilag csak a legvégső esetben kell megnyomni a fékpedált. A rendszer lényege annyi, hogy ha nem, vagy kevésbé nyomjuk a gázt, akkor a kocsi átkapcsol generátoros fékezésre, ami olyan fékhatást eredményez, mintha az ember szép lassan megnyomná a féket. Így a kocsi fokozatosan nullára lassul – lejtőn az e-pedal pedig egyhelyben tartja a kocsit, megakadályozza a visszagurulást is. a rendszer egészen hamar megszokható, bár az elején, a tesztkörön még sikerült egy-kétszer olyan satuféket nyomnom az üres parkolóban, hogy a fejem leszakadt – hiszen ilyenkor a fékpedál konkrétan vészfékként funkcionál, és azonnal megállítja kb. az autót.