Egyesült Királyság: A megegyezés nélküli Brexit milliókkal növelné a fogyasztók áramszámláit

Mindent összevetve valóban érdekes hét volt a mostani az Egyesült Királyság számára, és ez alól az energiaágazat sem jelentett kivételt. Az ország Összpárti Parlamenti Csoportjának Megújuló és Fenntartható energiákkal foglalkozó szekciója (PRASEG) által a kapacitásokról szervezett vita mellett Londonban is fórumot tartottak a hálózatokat üzemeltetők rugalmasságáról; továbbá új jelentés látott napvilágot, amely szerint a megegyezés nélküli Brexit milliókkal növelné meg a fogyasztók áramszámláit.

Share Button

 

Az Egyesült Királyság Összpárti Parlamenti Csoportjának Megújuló és Fenntartható energiákkal foglalkozó szekciója (PRASEG)  „Kapacitáspiacok jövője” címmel tartott vitát a héten.

Az eseményre az Európai Bíróság mérföldkőnek számító, nemrégiben hozott ítéletének (ECJ) utóhatásaként került sor, amely arra kötelezte az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül az Egyesült Királyság kapacitáspiacát, mivel aggályok merültek fel annak diszkriminatív jellegével és versenyképességével kapcsolatban, a kereslet-visszafogásra (DSR) irányuló technológiák vonatkozásában.

A PRASEG által szervezett esemény résztvevői között volt Sara Bell, az ügyet az Európai Bíróság vivő és a Cornwall-i napfény tarifa projektben részt vevő Tempus Energy alapítója és vezérigazgatója; valamint Lawrence Slade,az energiaágazati szakszervezet (Energy UK) vezérigazgatója, ez a szervezet a tagok közül a 6 legnagyobb egyike.

Mit kell ösztönözni?

Sara Bell legfontosabb érve az, hogy a DSR segítséget tud nyújtani a hálózatoknak az olcsóbb üzemeltetésben, végső soron pedig a takarékosabb módon előállított energiával képest pénzt spórolni a fogyasztóknak.

Azonban a kapacitáspiac a rugalmas kereslet ösztönzése helyett a régi, nyugdíjazásra megérett fosszilis tüzelőanyagokra ad forrásokat. Ezért a modell közgazdaságilag nem indokolt, és a klímaváltozás elleni küzdelem során tett erőfeszítések ellen hat.

A kapacitáspiac téves következtetéseinek tipikus példája, hogy hatalmas összegeket fizetettek ki dízel generátorok támogatására. A pv magazine korábban már hírt adott arról, hogy a dízel generátorok jelentős szerződéseket nyertek el a kapacitáspiacon

Az Egyesült Királyság kapacitáspiacán érvényesülő diszkriminációra utal, hogy a DSR technológiáknál a részvételhez megszabott küszöb 2 MW, míg az Egyesült Államokban ez az érték 100 KW – érvelt Bell. Véleménye szerint a versenyképes modellnek akár az 1 KW-os terheléseket is engednie kellene, hogy megvalósuljon a kereslet rugalmassága.

Az ország kapacitáspiacán tetten érhető diszkrimináció másik példája: egy DSR csak egy éves szerződésekre licitálhat, míg más technológiák akár 15 évre is szerződhetnek.

Ennek következtében a Tempus Energy felfüggesztette az Egyesült Királyságban folytatott tevékenységét, és inkább Ausztráliára fordította figyelmét, ahol „az ügyfelek kereskedelmi érdekei érvényesülnek a rugalmas technológiák befogadása terén” – jelezte Bell.

Lawrence Slade saját nézőpontját bemutatva azzal érvelt, hogy bár a kapacitáspiac nem tökéletes, átmenet szükséges a megújuló energia korszakára való átállás során, különösen, amíg az alternatív energiák nem képesen biztosítani a szükséges kapacitást.

Ezen kívül – tett hozzá– bár vannak olyan ügyfelek, akik üdvözlik a rugalmas formát, olyanok is vannak, akik nem akarnak változtatni a megszokott formákon.

Bell ellenérve szerint az Egyesült Királyságnak szervezett átmenetre van szüksége, amely nyugdíjazza a régi üzemeket és fellendíti az új, tiszta technológiákat; de ezt rugalmassággal lehet elérni, nem pedig a régi, fosszilis tüzelőanyaggal működő kapacitások támogatásával.

„A rugalmas ügyfelek leszorítják a rendszer általános költségét, még azok számára is, akik nem akarják a rugalmas utat választani” – mondta.

A kapacitáspiacon licitáló megújuló energiák

Az esemény egyik legpozitívabb üzenete az volt, hogy a kapacitáspiacon a megújuló energiák licitálása jelentős lendületet vett és az iparág egészének jóváhagyását megnyerte.

Slade véleménye szerint például ennek technológia-semlegesnek kellene lennie, ez lehetővé tenné a megújulókkal kapcsolatos licitálást.

A pv magazine felajánlotta elemzés elkészítését a témában, és úgy tűnt, hogy Bell egyetért; érvelése szerint nem elég beengedni a piacra a megújuló energiákat, hanem méltányos elbánást is kell biztosítani ezekhez.

Rugalmas hálózatok

Más hírek a Westminster Energy, Environment and Transport Forum (WEETF) által szervezett, „Intelligens és rugalmas elektromos hálózatok jövője az Egyesült Királyságban“ című, a Londonban ugyanazon a napon megtartott konferencián kerültek napvilágra.

A forgalmazói hálózatot üzemeltetők (TSO-k) és az elosztó hálózatok üzemeltetői (DNO-k), valamint a konferencián megjelent szervezetek meglátása szerint az Egyesült Királyságban az érdekelt felek most készülnek fel az intelligensebb, rugalmasabb hálózatokra. Ez számos kísérleti projekten és politikai szerepvállaláson keresztül valósul meg.

Azonban az általános következtetés még is inkább az, hogy a közműszolgáltatóknak nagyobb hangsúlyt kellene fektetniük az ügyfélközpontúságra és a fogyasztók igényeire.

Az intelligens megoldások területén elengedhetetlen az ügyfélközpontúság, jelezte Randolph Brazier, az Energiahálózatok Társaságának (Energy Networks Association) innovációs és fejlesztési vezetője.

„Az elektromos járművek esetében az ügyfelekre jellemző, hogy proaktív magatartást tanúsítanak a kínált termékek megismerésénél, de az összes többi intelligens technológiai terület is igényli az ügyfelek elköteleződését” – indokolta kijelentését. Nézete szerint ez még nem teljes mértékben következett be.

Eric Brown, a nonprofit kutatási szervezet, az Energy Systems Catapult képviselője azt mondta, hogy az elektromos szolgáltatóknak fel kell nőniük az elektromos szolgáltatói szerepkörhöz.

A konferencián megkerülhetetlennek bizonyult a Célzott terhelések felülvizsgálata konzultáció, amelyet az Egyesült Királyság energia-szabályozásért felelős hatósága, az Ofgem indított novemberben.

Az Ofgem javaslatainak megfelelően az utólagos díjakat az összes energia felhasználó számára rögzíteni fogják, ezzel a rugalmas szolgáltatásokat kínáló vállalatoknak kevésbé nagylelkű lehetőségeket fognak teremteni.

A konferencia egyik résztvevője megkérdezte az Ofgem képviselőjét, Louise van Rensburg-t, hogy vajon a javaslatok ártani fognak-e konkrétan a napelemekkel és akkumulátorokkal összefüggő beruházásoknak.

Van Rensburg válasza szerint az Ofgem azt szeretné elérni, hogy a többletköltségek okozói fizessék meg a pluszköltségeket, és hozzátette, hogy a terhelések rendszerének módosítása során mindig lesznek nyertesek és vesztesek. Hosszú távon azonban a rendszer mindenki számára előnyökkel jár.

Válaszában világossá tette, hogy az Ofgem a lakóházak által megtermelt napenergiát többletköltségnek tekinti a rendszer szempontjából.

A megegyezés nélküli Brexit megnöveli a költségeket

Ha még nem lennének eléggé hevesek az energiával kapcsolatos viták, három hónappal az Egyesült Királyság EU-ból történő kilépésének várható időpontja előtt az Egyesült Királyság Energiakutató Központja új jelentést tett közzé, amelyben megállapították, hogy „mivel az ország anélkül lép ki, hogy megállapodott volna az ún. »harmadik ország státuszról«, a kevésbé hatékony kereskedelem évente 270 millió angol fonttal fogja megnövelni az elektromos áram előállítási költségét”.

A jelentés ezen a linken keresztül tölthető le.

Forrás: pv-magazine