Az új napenergia-boom még a KÁT-os időkben kezdődött, ennek hullámai csapódnak le a 2017-ben induló METÁR-ban – hangsúlyozta a MEKH főosztályvezetője. Míg a KÁT egy nagyon kiszámítható rendszer volt, míg a METÁR-ban több részterület egyesült, a kötelező átviteli rendszert, egy új megközelítésű prémium-rendszer egészít ki.
A KÁT egyértelműen jobb rendszer volt beruházói szempontból, így 2016-ban beesett 2870 nem engedélyköteles határozat, és 65 engedélyköteles. Mindez nagy tehertételt jelent, mert a határozatok kiadásával nem ér véget a MEKH feladata, melynek a módosításokról is döntenie kellett. 2017 januárjától mintegy 5000 KÁT módosítási kérelem futott be ezek nagy része (2000) telephely vagy helyrajzi szám módosítási kérelem, illetve határidő módosítási kérelem (2550).
2017 júliusában az Európai Bizottság jóváhagyta a „nagy” Metárt, amely megszüntette a források felső korlátját és, magasabb, 7 százalékos megtérülési rátával számolt a biomassza erőművek támogatására bevezetett a barna prémiummal.
A „nagy” METÁR szabályai attraktívvá váltak a beruházók számára, és ismét túlkereslet alakul ki a piacon:
Tóth szerint ez alapvetően jó döntésnek bizonyult, mivel a tapasztalatok alapján újragondolásra szorul ez a kategória.
A zöld prémium alapelveiről szólva Tóth Tamás elmondta, ez nem fix átvételi árat jelent, hanem a termelő által értékesített ár, és a Mavir referenciaár alapján adott támogatásból áll össze. Ha a termelő a referenciaárhoz képest alacsonyabban adja el az energiát, akkor nyer, ha nem, akkor vesz, a rendszer ezzel is ösztönzi a piaci árak kialakulását.
A METÁR-t még mindenkinek tanulnia kell, de elindultunk a költséghatékony, piaci alapú támogatási rendszer felé. Hosszabb távon, kisebb módosításokkal működő modellről van szó – összegezett a MEKH főosztályvezetője.
Forrás: vg.hu