Svédország ambiciózus célt tűzött ki maga elé azzal, hogy elhatározta, drasztikusan csökkenti a közlekedésből adódó károsanyag-kibocsátást. Ennek egyik legfontosabb eleme lenne az elektromos autók elterjesztése, azonban most úgy tűnik, az elégtelen energiakapacitás akár el is kaszálhatja a terveket.
Svédországban rohamléptékben terjednek az elektromos autók. Csak idén a kormány által az elektromos autók után kifizetett támogatások 253 százalékkal nőttek az év első öt hónapjában. Mára pedig már ott tart a skandináv ország, hogy Stockholmban és más városokban az áramigény meghaladja a helyi kapacitásokat – írja a Bloomberg. Vagyis ma már az új elektromos autó töltőhálózatok kiépítése konkrétan más projektektől vonja el az energiát.
A svéd vezetés terve eközben az, hogy 2045-re nullára csökkenti az ország szén-dioxid lábnyomát.Ehhez viszont egy kutatás szerint nagyjából 2,5 millió hibrid és elektromos autóra volna szükség az évtized végére – a jelenlegi szám mindössze 70 ezer. Ráadásul a teljes átálláshoz olyan töltőhálózatok kiépítésére volna szükség, amely zökkenőmentes közlekedést biztosítana az elektromos járműveknek hosszabb utakra is.
Az idén január és május között készült összesítés alapján egyébként Svédországban a Tesla Model 3 a legnépszerűbb elektromos autó, melyek a Renault Zoe, illetve a Kia Niro követ.
Teljes átállás
A svéd kormány ezzel együtt azt tervezi, hogy 2030-ra teljesen leállítja a fosszilis üzemanyagokkal működő autók árusítását, a szállítmányozásból adódó kibocsátást pedig 70 százalékkal csökkenti. Ehhez azonban valószínűleg még tovább kellene növelni az olyan jellegű ösztönzőket, melyekhez hasonlót a vezetés tavaly már életbe léptetett. A fenti problémára egyébként megoldás lehetne, ha a magánszemélyek azért is kapnának támogatást, ha csak keveset töltik az autóikat, illetve akkor is, ha visszatöltenek energiát a hálózatba például a reggeli vagy a délutáni csúcsforgalom idején.
Ehhez jön még, hogy bár Svédország tavaly még mindig exportra termelte az elektromos áram több mint 10 százalékát,az idősödő infrastruktúra egyre nagyobb kihívásokat jelent az országnak.A nagyvárosok kereslete ugyanis a vártnál sokkal nagyobb ütemben bővül, és akár 10 évig is tarthat az új hálózatok kiépítése.
Van még mit behozni
A gyors növekedés ellenére azonban Svédország még mindig brutálisan le van maradva a szomszédos Norvégia mögött.
Norvégiában ugyanis május végén több mint 10-szer több elektromos autó volt forgalomban, amivel a skandináv állam a világ egyik legnagyobb elektromos autó piacának számít.Ezt egyébként a norvég kormány olyan intézkedésekkel idézte elő, mint az alacsonyabb adók, az ingyenes parkolás vagy a buszsávokban való közlekedés engedélyezése az elektromos autók számára.
Svédországban a május végégig tartó öt hónap során összesen 6694 elektromos járművet adtak el, ami európai viszonylatbanigen alacsony aránynak számít. A térségben ugyanis ebben az évben nagyjából félmillió elektromos autót adhatnak el a becslések szerint.Az első negyedévben az értékesítések 40 százalékkal erősödtek, és az újautó-eladások harmadát Németország adta.
Fontos különbség azonban, hogy míg az újautók Németországban és Európa többi részén csupán kevesebb mint 4 százalékban működnek kizárólag akkumulátorral, addig Svédországban ezek a járművek ötödét, míg Norvégiában az 56 százalékát teszik ki.