Fotovoltaikus tető autópályákhoz

Német és osztrák kutatók tesztelik, hogyan lehet elhelyezni fotovoltaikus tetőket az autópályák mentén. Az első kísérleti projektet ősztől kezdik el megvalósítani.

Share Button

A fotovoltaikus rendszer építése várhatóan jövő ősszel fog megkezdődni.

Kép: Fraunhofer ISE

 

A Németországban működő Fraunhofer Intézet (Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems, ISE) és az Osztrák Technológiai Intézet (Austrian Institute of Technology, AIT) közösen fejlesztettek ki napelemes rendszert az autópályákhoz.

A bemutatódarab egy olyan napelemes rendszer, amely egy 10×17 méteres tetőterületből áll, ezt körülbelül 5,5 méter magasságban kell elhelyezni az útfelület fölött egy acélszerkezeten. A kísérleti projekt megépítését várhatóan a következő év őszén kezdik meg, és körülbelül egy évig fogják figyelemmel kísérni működését. A szerzett tapasztalatok alapján további kísérleti projekteket valósíthatnak meg.

A projekt része a Németország, Ausztria és Svájc által közösen folytatott útépítési kísérletnek. „A kutatási projekttel fejleszteni kívánjuk az autópályák esetében rendelkezésre álló, megújuló energia előállítását szolgáló lehetőségeket” – magyarázta Steffen Bilger, a Szövetségi Szállításügyi Minisztérium államtitkára. Hangsúlyozta, hogy az autópálya tetővel ellátása jelentős műszaki kihívás az alatta nagy sebességgel haladó forgalom miatt. „De követni kell azt a jövőképet, hogy az alatta elhaladó járművek által igényelt energia előállításához olyan területet használjanak fel, amely már lezárásra került” – mondta Bilger.

 

A német Szövetségi Szállításügyi Minisztérium rámutatott, hogy az utak fölé épített napelemes rendszerek jelentős mértékben drágábbak, mint a tetőre szerelt vagy a talajon elhelyezett naperőművek. Arra az esetre, ha az alatta lévő úton baleset következne be, a tartószerkezetet meg kell erősíteni az esetleges járművek okozta hatásokkal szemben, hogy ne dőljön össze. Hogy még nehezebb legyen a dolog, 80 méteres hossztól kezdve az ilyen tartószerkezeteket alagútként sorolnák be, és akkor a szerkezetnek még szigorúbb biztonsági követelményeknek kellene eleget tennie.

Bár a bemutatódarab modulokra osztott szerkezete némi költségbeli előnyökkel jár, az autópályák fölött elhelyezett napelemes tetők széles körű használata középtávon nem várható a minisztérium szerint. Összehasonlításként még mindig hatalmas potenciál rejlik olyan területekben, amelyeken a megújuló energia sokkal olcsóbban állítható elő. De egyedi, helyi felhasználásra korlátozott alkalmazásra a szakértők látnak lehetőséget az autópályák fölött elhelyezett napelemes tetőknek.

Forrás: pv-magazine.com

Kapcsolódó témájú cikkeink:

Kétoldalas modulok (sz)állnak végig az autópályán

Újabb függőleges napelem erőmű az Alpokban

USA: napelemeket lehet telepíteni az Appalache-hegység szénmezőire