Franciaország nyitja meg a legnagyobb napelemes autóparkolót

Az elektromos járművekre átállás folyamatában minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy biztosított legyen a helyszíni saját fogyasztás a már most is vonzó lehetőséget jelentő napelemes autóparkoló vállalkozásnál.

Share Button

A franciaországi Neoen-ben telepített, 4 600 parkolóhelyből álló Corbas napelemes autó parkoló

Kép: Neoen

 

A megújuló energiával foglalkozó fejlesztőcég, a Neoen Franciaországban, Corbas városában 16,3 MW kapacitású napelem sorozatot telepített egy autóparkolóra.

A 12,5 hektárnyi területen elterülő, 4 600 ipari parkolóhelyet magában foglaló telepítés olyan országban lett a legnagyobb napelemes autóparkoló projekt, amely már régóta az élen jár a városi területen elhelyezett napelemek terén, és továbbra is követi a parkolóhelyek fölé telepített napelemek egyre erősödő nemzetközi trendjét.

„A napelemes autóparkolók népszerűsége és mérete egyre növekszik” – mondta Juliette Moutarlier, a Neoen projektjének vezetője. „Érzékelhető, hogy a megoldást azok logisztikai központok és autóparkoló üzemeltetők veszik át, amelyek előnyt tudnak kovácsolni a zöldebb arculatból, a helyi energiatermelésből és az új bevételi forrásból.”

A Corbas projekt költsége 19,1 millió eurót tett ki, és a megépítése mindössze öt hónapot vett igénybe. Évente 19,5 GWó elektromos áramot értékesít az elektromos hálózat felé a francia kormány által meghatározott kilowattóránként 0,102 eurós betáplálási tarifa ellenében.

Hálózati megtakarítások

Xavier Barbaro, a Neoen ügyvezető igazgatója jelezte, hogy a Corbas autóparkoló esetében az előállítás költségek körülbelül 50%-kal magasabbak, mint a talajra telepített fotovoltaikus rendszereknél, de ezt a különbséget jórészt ellensúlyozzák a villamosenergia-átvitel kapcsán elért megtakarítások.

„Az elektromos áram előállításának költsége megawattonként körülbelül 80-90 euró a napelemes gépkocsi parkolóknál, ezzel szemben a talajra telepített napelem soroknál megawattonként csupán 50‑60 euró” – mondta Barbaro, „de nem szabad megfeledkezni arról, hogy az elektromos hálózat költségeinél 30 euró /MWó megtakarítással lehet számolni.”

A Neoen ügyvezető igazgatója még hozzátette, hogy az igazi kihívás az, hogy mit kezdjenek a megtermelt elektromos árammal azokban a parkolókban, ahol a helyszíni kereslet nem éri el a 16,3 MW mennyiséget. Azonban meglátása szerint az elektromos járművek terjedésével meg fog változni a helyzet.

A napeleme autóparkolók másik fontos előnye, hogy a telepítés helyszínén nem változtatják meg a földhasználatot. „Ez kiemelt fontossággal bír Franciaországban, ahol mind a szabályozók, mind a közvélemény rendkívül érzékeny arra, hogy a fotovoltaikus rendszereket integrálják a környezetbe” – ismertette a Neoen-t képviselő Moutarlier, majd hozzátette, hogy ésszerűnek tartja a napelemek beépített és természeti szempontból sérült területeken történő telepítését.

„A vidéki területek egy részénél a talajra telepített napelemek már ellenállást váltanak ki, de még soha nem hallottunk olyat, hogy valaki azért tiltakozott volna, mert napelem panelt telepítettek az autóparkolójukra” – magyarázta.

Forrás: pv-magazine.com