Hatalmas dobásra készülnek az autóiparban: Csehország százmilliárdokból építhet óriási akkumulátorgyárat

Share Button
A cseh kormány egy lépéssel közelebb került ahhoz, hogy a hathatós támogatásával új akkumulátorgyár épüljön fel Csehországban. A durván 2,4 milliárd eurós beruházás mintegy 2300 embernek adhat munkát az autóiparban, amely átalakulása rohamléptekben zajlik.

A kormány jóváhagyta az új akkumulátorgyár megépítését támogató memorandumot, amelyet az állam többségi tulajdonban álló Cseh Energetikai Művekkel (CEZ) írunk alá – jelentette be Karel Havlícek cseh ipari és kereskedelmi miniszter a Reuters beszámolója szerint.

Korábban a CTK hírügynökség egy kormányzati dokumentumra hivatkozva arról számolt be, hogy a tervezett beruházás, amelynek keretében egy „gigafactory” akkumulátorgyár épülhet fel, teljes költsége elérheti a 2,4 milliárd dollárt (durván 733 milliárd forint). Az S&P Global pedig arról írt, hogy a tervezett üzem éves gyártókapacitás elérheti a 40-55 GWh-t, amely a Tesla nevadai akkumulátorgyárának éves termelésével vetekedhet. Itt érdemes azt is megjegyezni, hogy a 40-55 GWh éves gyártókapacitás egyben azt is jelentené, hogy durván 800 ezer és 1,1 millió elektromos autó (darabonként 50 KWh-s akkumulátorral számolva) előállításához elegendő akkumulátort gyárthatnak majd a csehek. Lényeges ugyanakkor arról is beszélni, hogy a tervezett beruházásra, a jelentős mértékű állami támogatás miatt még az Európai Bizottságnak is rá kell bólintania, erre várhatóan 2022-ben kerülhet sor.

Arról, hogy a durván 2,4 milliárd dolláros összegből hány munkahelyet hozhatnak létre az autóiparban, Karel Havlícek adott tájékoztatást a Twitteren. A cseh ipari és kereskedelmi miniszter azt írta,

Az új gyár várhatóan 2300 új munkahelyet teremt.

A CTK továbbá arról is beszámolt, hogy a birtokukba jutott dokumentum szerint a CEZ már készen áll arra, hogy befektetőként részt vegyen a projektben, az állam pedig további partnereket keres a beruházáshoz. Korábban Havlícek úgy nyilatkozott a Reutersnek, hogy két lehetséges partnerrel is tárgyaltak, az egyik a Volkswagen volt, amely a cseh autógyártót, a Skodát is birtokolja. A másik lehetséges partner pedig a dél-koreai LG Chem volt.

A kulcs a kereslet

Karel Havlícek a tervezett beruházás fontosságát részben azzal indokolta, hogy a kereslet eltolódása az elektromos autók irányába egyre erőteljesebb.

ERRE A VÁLTOZÁSRA PEDIG MINDEN OLYAN NEMZETNEK, AMELYNEK GAZDASÁGÁBAN MEGHATÁROZÓ SZEREPET TÖLT BE AZ AUTÓIPAR, FEL KELL KÉSZÜLNIE.

Érdemes megjegyezni, hogy Csehország az Európai Unió egyik legnagyobb autógyártója, ahol még a koronavírus-járvánnyal sújtott 2020-as évben is több, mint 1,1 millió autó készült.

A fenti nyilatkozatból is látszik, hogy a beruházási döntésekben, azok megvalósításában kulcsszerepet játszik az elektromos autók iránti kereslet várható alakulása. Európában rekordszámú tisztán elektromos autót értékesítettek tavaly és a bővülés a következő években borítékolható. Az Economist Intelligence Unit (EIU) által nemrég közzétett előrejelzése szerint tovább erősödhet az elektromos autózás Európában. Az értékesítési darabszámok várhatóan felülmúlják majd a kínai eladásokat is, amelynek köszönhetően a kontinens részaránya az elektromos autók összértékesítésén belül a tavalyi 22 százalékról egészen 31 százalékra emelkedik majd 2021-ben.

Forrás/bővebben: portfolio.hu