Hogyan cseréljünk le 187 GW szénerőművet megújulókra úgy, hogy közben spóroljunk az ügyfelek pénzével?

Számos pénzügyi konstrukció könnyítheti meg a nem gazdaságos szénerőművek lecserélését tárolással kiegészített megújulókra, a megtakarítások egy része felhasználható a szén ágazatban dolgozók új munkahelyekre történő áramlását, ez áll a klímaügyi tanácsadók jelentésében.

Share Button

A pirossal jelzett széntüzelésű egységek lecserélése a közelben található szolár és szélenergiára megtakarításként jelentkezne az ügyfeleknél – az Energy Innovation tanácsadó cég jelentésében foglaltak szerint.

Kép: Energy Innovation

Ha azonnal lecserélnénk az ország 236 GW-nyi széntüzelésű erőműveinek 79%-át és megújuló plusz tárolási projektekkel váltanánk ki ezeket, ez évente10 milliárd amerikai dollár megtakarítást eredményezne a Rocky Mountain Institute (Sziklás-hegység Intézet), a Carbon Tracker és a Sierra Klub által összeállított jelentés értelmében. Ha most azonnal kivezetnénk az összeset, beleértve a még nem gazdaságtalan egységeket is, még mindig 9 milliárd amerikai dollár megtakarítást hozna évente.

A szerzők javasolják a szövetségi szintű részvételt ennek az átmenetnek a finanszírozásában, és azt, hogy a megtakarításokat ne csak az ügyfelek alacsonyabb áramszámláira fordítsák, hanem az átmenet elősegítése érdekében biztosítsanak forrásokat az érintett dolgozók és közösségek számára.

A jelentés tartalmazza az Energy Innovation tavalyi évben tett megállapításainak frissítését, ennek értelmében az ügyfelek számára megtakarítást jelenteni, ha az egyesült államokbeli széntüzelésű egységek 74%-át a közelben elhelyezkedő napenergia és szélenergia létesítményekkel váltanának ki; ezeket a létesítményeket fent piros színnel jelöltük. Ehhez kapcsolódó megállapítást tett az Union of Concerned Scientists (Aggódó tudósok Szövetsége): az Egyesült Államok közép-nyugati részében a MISO hálózat régióján belül a gazdaságtalan széntüzelésű egységek mellett kitartást feladása révén az ügyfelek évente 350 millió amerikai dollárt takarítanának meg.

Az új jelentés úgy definiálja a gazdaságtalan széntüzelésű egységet, hogy az üzemeltetési költségei magasabbak, mint a megújuló plusz tárolás tőkéje és üzemeltetési költségei együttesen.

A szerzők szövetségi kölcsön programokat vagy kölcsönökre nyújtott garanciákat javasolnak a gazdaságtalan széntüzelésű üzemek refinanszírozásához, ezzel lehetővé teszik az erőművek tulajdonosai számára, hogy kárpótlást kapjanak befektetésükért, miközben átállnak a megújulókra. A szövetségi program hatékonyságának növelése érdekében a szerzők javasolják a fordított árverés alkalmazását, hogy „megszerezzék a széntüzelésű erőművek kintlévőségeit a bezárásért cserébe”. Véleményük szerint a zöld bankok is szerepet kaphatnának.

A szövetségi programhoz a szerzők hasznos modellként említették az Új-Mexikó 2019-es energia átállásról szóló törvényét, amely állam szinten a szerzők összes célját eléri. A törvényt annak érdekében hozták, hogy 2045-re Új-Mexikó 100%-ban átálljon a tiszta energiára.

A jelentésnek jelentőségét kiemelte az a tény, hogy támogatja az a milliárdos Michael Bloomberg, aki korábban a Sierra Klubbal állt partnerségi kapcsolatban. Tavaly a Bloomberg 500 millió dollárt adományozott a Sierra Klubnak egy kampányra, amely a javasolt gáztüzelésű erőművel közül 86 GW-nak megfelelő létesítmény megújulókkal kiváltását célozta. A Bloomberg Philanthropies az új tanulmány első számú finanszírozója.

 

Segítség az átállásban

A jelentés kulcsfontosságú abból a szempontból, hogy eloszlatja a tévhiteket a széntüzelésű egységek refinanszírozását illetően – ezt más néven értékpapírosításnak is nevezik. Ez egyszerű diagramokat biztosít, megmutatja az érintett feleket és a pénzáramlásokat.

Bár a refinanszírozási modellek eltérőek lehetnek attól függően, hogy a széntüzelésű erőmű tulajdonosa egy szabályozás alá eső közműcég vagy egy független áramtermelő, a modell mindkét esetben magában foglal egy „különleges célt szolgáló eszközt” a megtakarítások egy részének fenntartására, az szén ágazat dolgozóinak és közösségeinek az átmenet során történő támogatására.

Egy olyan szabályozás alá eső közműcég számára, amely egy széntüzelésű erőmű tulajdonosa, a szerzők az adófizetők által támogatott kötvény refinanszírozási formát javasolják, az alábbi képen látható módon, amelyet a Rocky Mountain Institute készített. A kép mutatja az ügyfelek számláinak csökkenését a széntüzelés megújulókkal és tárolással történő kiváltásával párhuzamosan, valamint a megtakarítások egy részének különleges célt szolgáló eszközökre fordítását. Eddig hat államban fogadták el a törvényhozók az adófizetők által támogatott kötvény refinanszírozás, és a szerzők jelezték, hogy további ötben bevezetésre került.

Az olyan független áramtermelők (independent power producer, IPP) számára, amelyek energiavásárlási megállapodásokon keresztül értékesítik az elektromos áramot, a szerzők azt javasolják, hogy működjenek együtt az áramot hasznosítókkal a szerződések szénről megújuló áramra átállításában. A független áramtermelők ezután felhasználhatják a felülvizsgált megállapodásokat a finanszírozás biztosítására, amellyel megújuló plusz tároló létesítményeket építhetnek.

A szerzők véleménye szerint az érintettek bevonási folyamat minden egyes érintett közösség esetében a legjobb út az átállás finanszírozásának kiosztására.

2025

A szerzők azt a következtetést vonták le, hogy 2025-re – amennyiben kivezetik a megújulókra és a tárolásra vonatkozó szövetségi adókedvezményeket – a szén-dioxid tonnánként 19 dolláros ára az addig még megmaradt széntüzelésű egységek közül „a [széntüzelésű] flotta 90%-át versenyképtelenné fogja tenni”.

A jelentés alapját a Carbon Tracker modellje, a Global Coal Power Economics képezi (Globális szénerőmű gazdaságossági modell) képezi, amely számos globális, nemzeti és regionális forrásból származó adatot kombinál. A jelentés hasonló következtetésekre jutott az Európai Unió, Kína és India esetében is.

A jelentés egyik mellékes megállapítása, hogy az Egyesült Államokban a következő három éven belül nem terveznek új széntüzelésű erőművet, míg közel 50 GW-nak megfelelő nap- és szélenergiával működő projektet minősítettek erősen valószínűnek a Federal Energy Regulatory Commission (szövetségi szintű energiaügyi hatóság) becsléseire hivatkozva.

A jelentés címe: „Hogyan nyugdíjazzunk korán: a szén gyorsított kivezetésének működőképessé és igazságossá tétele”.

Forrás: pv-magazine

Kapcsolódó témájú cikkeink:

USA: napelemeket lehet telepíteni az Appalache-hegység szénmezőire

Svédország két évvel hamarabb szabadul meg a széntől

Nincs több pénz lengyel szénre