Igény lenne az „Európában gyártott” termékekre, diverzifikáció és egyebek: 5 tanulság az Intersolar Europe 2021 kiállításról

Igény lenne az „Európában gyártott” termékekre, diverzifikáció és egyebek: 5 tanulság az Intersolar Europe 2021 kiállításról

Share Button

Bár a szakkiállítás észrevehetően kisebb volt, mint a korábbi években, erre számítani lehetett és ha valaminek örülhettünk, az a kiállításon érzékelhető pezsgés volt.

A múlt héten lezajlott Intersolar Europe 2021 kiállítás Európa legnagyobb szakmai kiállításának visszatérését jelezte a járvány által kiváltott több mint két évnyi szünetet követően. Íme a legfontosabb tanulságok, amelyeket a PV Tech tallózott a kiállítás helyszínén.

Visszatért az élő kiállítás – és az iparág felvillanyozódott

A Messe München közelében a múlt héten környékén zsongást érzékelhettünk, olyat, amit sem a csütörtök reggeli eső, sem a COVID-19 miatti óvintézkedések sem tudtak elnyomni. A pezsgés hosszan belenyúlt a hétbe, számos kiállító és küldött beszélt erről a felélénkült tömegben. Sokan az európai szolár ágazat által fémjelzett állomásnak tekintették, 18 vitathatlanul nehézségekkel teli hónapot követően az európai szolár ágazat visszatért a szokásos üzletmenethez, és nem sok dolog akadályozza az útját. Igen, a kiállítás kisebb volt a megszokottnál és hiányzott néhány megszokott név, de ez láthatóan nem vont le a rendezvény értékéből, és a résztvevők minden bizonnyal pozitív mérleget vonhattak.

Európa Európában gyártott termékeket akar

A feldolgozás és kereskedelem terén mutatkozó sokrétű és elhúzódó válság közepén most teljesen világossá vált, hogy a szolár ágazatot diverzifikálni kell a jelenlegi földrajzi monopólium helyett, ha globális szinten ki akarjuk aknázni ágazatban rejlő kiemelkedő potenciált. Ez azt igényli, hogy Európában kiépüljön a teljes szolár ökoszisztéma, és szerencsére úgy tűnik, hogy Európán belül nem kell a szolár termékek és részegységek iránti igény hiányától tartani.

A Meyer Burger – amely modulgyártói minőségben most először állít ki az Intersolar-on – már a következő évi termelését is értékesítette és arról számolt be, hogy az ügyfelek egyfajta felárat is hajlandóak lennének fizetni, mivel gigawattos nagyságrendű bővítési terveket igyekeznek megvalósítani; és az olasz inverter gyártó, a FIMER azt jelezte a PV Tech felé, hogy a termékei iránti kereslet csúcsokat döntött a Kínából érkező importot érintő szállítási és logisztikai problémák idején. A bemutatón kiállítóként részt nem vevő Maxeon arról a szándékáról tájékoztatta a PV Tech-t, hogy Franciaországban található létesítményében foglalkozik az inkább az európai piacra jellemző igényekkel.

Bár Európa még igen távol áll attól, hogy virágzó feldolgozó- és kereskedelmi szektorral rendelkezzen – és rengeteg vita folyt a fennmaradó akadályokról és azok lehetséges megoldásairól – Európa napelem piaca határozottan vevő lenne az „Európában gyártott” termékekre, ha lenne rá módja.

Napjaink szolár piacán elengedhetetlen a diverzifikáció

Akár kiegészítő termékek értékesítéséről, akár új földrajzi területek megcélzásáról vagy új beszállítók minősítéséről van szó, a diverzifikáció most egyértelműen létfontosságú az érintettek szempontjából napjaink modern szolár piacán. A SolarEdge marketing igazgatója, Yogev Barak a múlt héten jelezte, hogy a gyártó új részegység beszállítók minősítésén – és termékei kialakításának eszerint történő módosításán – dolgozik egy pályázat keretében, aminek célja a globális piacot szorongató jelenlegi beszállítói láncot érintő válság hatásának enyhítése. A Trina Solar standja eközben nem csupán a Vertex termékcsaládba tartozó panelek népszerűsítését, hanem az Agile sorozat napkövetőinek és az Elementa akkumulátoros energiatárolási termékének népszerűsítését is szolgálta. A gyártók és fejlesztők ugyanúgy igyekeznek több kosárba elosztani a keltetésre szánt tojásokat, ahogy a fejlesztők is diverzifikálják beszállítói láncaikat a kockázat visszaszorítása érdekében. Ennek elmulasztása esetén a lemaradást kockáztatják, ahogy erre az utóbbi hónapok rávilágítottak.

A szolár most kezd a sarkára állni a nettó nulla stratégiák központjában

Az utóbbi években a napelemek rakétaszerű növekedést érhettek el, mégis még nagyon sok a tennivaló, ha a világ egészében el akarjuk érni a szén-dioxid-mentesítési célokat. A Skóciában, Glasgow-ban megrendezésre kerülő COP26-nál egy hónappal korábbra időzített Intersolar Europe 2021 hangsúlyossá tette, hogy a fotovoltaikus napelemek már túlmutatnak az áramtermelési szektoron szén-dioxid-mentesítési küldetésüket és a kibocsátások visszaszorításának elősegítését tekintve a nehezen lefaragható ipari ágazatok, például a nehézipar és a szállítás területén. A zöld hidrogén már csendben készülődött egy ideje, mostanra pedig stabil részesévé vélt sok ország szén-dioxid-mentesítési tervének, míg a fotovoltaikus napelemek – ahogy az Intersolar 2021 fórumán hallhattuk – kulcsfontosságúak az iparág jövőjében.

Eközben az Intersolar társeseményei, például az ees Europe, a Power 2 Drive és idén az Empower Europe kihangsúlyozták a szolár plusz tárolás, az e-mobilitás és az energia rugalmas alkalmazásával kapcsolatos technológiák hozzájárulásának fontosságát, amellyel segítik a szén-dioxid-kibocsátás mentes jövő felé vezető út kezelését és a navigálást ezen.

A szolár kétségtelenül a világ szén-dioxid-kibocsátás mentes törekvésének közepét jelenti, és a kiállítás helyszínén számos beszélgetést folytattak a termelési kategóriával kapcsolatos elvárásokról, amelyek a jövő hónapban valószínűleg sok vita tárgyát fogják képezni Glasgow-ban.

Változnak a fogyasztói igények és velük együtt a szolár

Talán azért ennyire lenyűgöző, hogy mekkorát fejlődtek a napelem modulok – mind kimeneti teljesítményüket, mind puszta méretüket tekintve – mivel több mint két év telt el technológiai fejlesztésekkel amióta utoljára megrendezték az Intersolar Europe-t. A kiállításon a standokat a 72 vagy 78 cellából álló panelek uralták, amelyek a 2 méteres magasságot is túllépték, de a spektrum másik felén is ugyanilyen mértékű kiforrottságot lehetett tapasztalni, ami az elkötelezettebb fogyasztókkal függ össze.

Jelentős figyelmet kapott egy pár napelemes tetőcserép termék, ugyanakkor elég integrált napelem lehetőséget állítottak ki ahhoz, hogy az iparág eltűnődjön, vajon eljött-e már végre annak az ideje, hogy a technológia elérje a már régóta várva-várt áttörést. Máshol bőségesen láthattunk olyan fogyasztóknak szánt alkalmazásokat, amelyek a termelés és a fogyasztás adatait közérthető metrikus adatokká alakították, ezek szinte mindegyikénél központi szerepet játszott az egyszerű használhatóság. A termékek dizájnja leegyszerűsödött és sok esetben testre szabható, így lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy választhassanak a különböző megjelenési formák között ahelyett, hogy csak a szokásos árujellemzők közül választanának.

A fentiek mindegyike azt a célt szolgálja, hogy a napenergia tömegekhez, országonként több millió újabb háztartásba jusson el jelenlegi sikerességére alapozva.

Forrás: pv-tech

 

Kapcsolódó témájú cikkeink:

További hírek az Intersolar Europe kiállítás második és harmadik napjáról

Az Intersolar Europe 1. napja: remény Európa fotovoltaikus gyártói számára