Javaslat a 3 M Ft-os családi otthonfelújítási támogatási program napelemes rendszerekre vonatkozó, bruttó 450.000 Ft-os értékhatárának felülvizsgálatára

Share Button

Steiner Attila államtitkár úr részére

Innovációs és Technológiai Minisztérium

 

Tisztelt Államtitkár Úr!

 

Tárgy: Javaslat a 3 M Ft-os családi otthonfelújítási támogatási program napelemes rendszerekre vonatkozó, bruttó 450.000 Ft-os értékhatárának felülvizsgálatára

 

A legnagyobb hazai napelemes szakmai érdekképviseleti szervezet, a több mint 300 tagvállalattal rendelkező Magyar Napelem Napkollektor Szövetség képviselőjeként fordulok Önhöz.

Megkeresésem célja, hogy indítványozzam a 2021. januárjában elindított családi otthonfelújítási program 3 M Ft-os családi otthonfelújítási támogatási program napelemes rendszerekre vonatkozó, bruttó 450.000 Ft-os értékhatárának felülvizsgálatát.

A kisméretű HMKE erőművek beruházási költsége fajlagosan magasabb a fix költségek miatt, mint pl. a tervezési díj, és a világon egyedülálló tűzeseti leválasztó kapcsoló alkalmazási kötelezettség, amely kb. 80-100 e Ft fix többletköltséget jelent a kis napelemes rendszereknél, így az ÁFA mértékével csökkentett beruházási értékhatár megnehezíti a korszerű magas műszaki tartalmú napelemes kiserőművek megvalósítását illetve arra kényszeríti a családtámogatási rendszer a pályázókat, hogy kizárólag alacsonyabb műszaki tartalmú, olcsóbb elemeket tartalmazó kiserőműveket építsenek .

A 2020. november 5.-én felfüggesztett lakossági energetikai korszerűsítésre kiírt 0% MFB hitelkonstrukciót tartalmazó GINOP-8.4.1/A-17 pályázatban is szerepelt a 450.000 Ft/kWp fajlagos ár, mint felső korlát, de nettó 450.000 Ft/kWp került meghatározásra.

Annak, hogy a nettó 450.000 Ft -os ár átváltozott bruttó 450.000 Ft-ra, két oka lehetett:

1.) A 641/2020. (XII. 22.) Korm. rendeletben elírás történt, a rendelet fogalmazója tévedésből írt a nem sokkal korábban lezárt lakossági pályázatban szereplő nettó 000 Ft/kWp helyett bruttó450.000 Ft/kWp fajlagos árat. Ebben az esetben szeretnénk kérni a Kormányrendelet módosítását.

2.) A másik lehetőség az, hogy szándékosan került be a bruttó 450.000 Ft/kWp a rendeletbe a korábbi nettó korlát helyett. Ennek két következménye várható:

  • Adott mértékű állami támogatásból így több kWp napelem kerülhet fel a házakra, azaz első látásra jobbak lehetnek a statisztikai mutatók, ez pozitív.
  • Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy nettó 450.000 Ft/kWp fajlagos árért lényegesen jobb műszaki tartalmú és jobb garanciákkal rendelkező napelemes rendszert lehet venni, mint nettó 354.331 Ft/kWp (bruttó 450.000 Ft/kWp) fajlagos árért. Mielőtt az MFB 0%-os pályázatban rögzítették a nettó 450.000 Ft/kWp felső korlátot, a jogszabály alkotói nyilván „körülnéztek a napelemes piacon”, illetve bekértek adatokat és ez alapján határozták meg ezt az értéket. Ha az otthonfelújítási programban marad a bruttó 450.000 Ft/kWp korlát, akkor azzal a kormányrendelet csak az alacsonyabb árnak megfelelő alacsonyabb műszaki tartalmú és rövidebb garanciájú rendszerek vásárlását teszi lehetővé a lakosság számára, amik hosszabb távon kevesebbet termelnek és a rövidebb garancia lejárta után bekövetkező meghibásodás esetén előfordulhat, hogy nem lesz a tulajdonosnak anyagi lehetősége pl. egy inverter cserére. Ezzel mindenki rosszul járna: a tulajdonos azért, mert benne van a pénze, de nem termel a rendszer, az államháztartás pedig azért, mert szintén benne áll a támogatás a nem termelő rendszerben, ráadásul a CO2 kibocsátás is nagyobb lesz, hiszen a napelemek által meg nem termelt elektromos energiát valamelyik erőműből kell majd pótolni.

 

Véleményünk szerint a bruttó 450.000 Ft-os értékhatár kedvez a napelemes piacon működő „nyerészkedőknek”. A piaci szereplőknek van egy olyan csoportja, akik alacsony színvonalú és rövid garanciákkal rendelkező terméket forgalmaznak prémium termékhez közeli áron. Ezek az „ügyeskedők”,” nyerészkedők”, akiknek   a száma az értékhatár módosításával megnövekedhet, s ezáltal negatív irányba mozdíthatják el a napelemes piac megítélését hazánkban.

 

Mindezekre tekintettel kérem Államtitkár Urat, hogy vizsgálja felül a bruttó 450.000 Ft-os értékhatár kérdéskörét, és jogszabályi hátterét.

 

Budapest, 2021.01.20.

Tisztelettel:

Kiss Ernő

MNNSZ elnök