India arra törekszik, hogy a villamos energiát adjon annak a több száz millió lakosának, akik nem férnek hozzá az elektromos hálózathoz. A törekvés része, hogy az energia megújuló forrásból származzon. Érdekesség, hogy mindezt elsősorban nők terjesztik.
A Frontier Markets segíti mindkét kormányzati cél elérését a sivatagi Radzsasztán államban, és több száz faluban értékesíti a napenergiával működő termékeket. A cég virágzik, ügyfeleit pedig további értékesítésre ösztönzi.
A vállalat nők számára biztosítja olyan termékek értékesítését, mint a lámpák, kályhák, vagy akár a napenergiával működő tévék, a Solar Sahelis programon keresztül. Minden értékesítő vidéki háztartások százait fedi le.
„Rájöttünk, hogy míg az ügyfél, tehát aki a termékért fizet, férfi, viszont a terméket már jobbára nők használják” – mondta a Frontier Markets vezérigazgatója, Ajaita Shah. „A felhasználók 70 százaléka nő volt, ezért a háztartások megfelelő kiszolgálása érdekében a nőknek kell az értéklánc középpontjában lenniük” – tette hozzá.
A Shah 2011-ben alapította a Frontier Markets-ot, azzal a céllal, hogy tiszta energiát biztosítson a vidéken élői indiaiak millióinak, egyúttal sok nők számára biztosít foglalkoztatást és jövedelmet.
Narendra Modi miniszterelnök kormánya nagyon komolyan veszi a vidék villamosításának tervét. Tavaly bejelentette, hogy az ország falvai 100 százalékban lefedettek az elektromos energiával. A kormány azonban egy falut már akkor is villamosítottnak tekint, ha házai közül mindössze 10 százalék csatlakozik az elektromos hálózathoz,vagyis több mint 200 millió embernek még mindig nincs hozzáférése a villamos energiához.
A Modi-kormány ambíciózus célokat tűzött ki a napenergia-kapacitás növelésé érdekében, és a 2015-ös kevesebb, mint négy gigawattról sikerült közel 30 gigawattra feltornászni ezt a kapacitást, ami a teljes indiai energiakapacitás mintegy 8 százaléka.A kormány 2022-re ezt 100 gigawattra szeretné növelni.
A Shah által foglalkoztatott 3000 nő segítségével sikerült energiát biztosítani több mint félmillió faluban Radzsasztánban. A nők tájékoztatják a vidéki háztartásokban élőket a tiszta energia előnyeiről, egyben vissza is jelzik a Frontier Markets-nek, hogy mit igényelnek a háztartások.
A Frontier Markets egy másik célt is kitűzött:
segíteni szeretnének a nagyobb arányú női foglalkoztatás elérésében.A Világbank legfrissebb adatai szerint az indiai munkaerő mindössze 22 százaléka nő. Ebben a tekintetben India elmarad olyan országoktól is, mint Szudán, El Salvador, vagy Afganisztán.
„Ahogy India egyre nő, változik és fejlődik, különösen a digitális forradalomban, a nők még mindig le vannak maradva” – mondta Shah. „Nagyon fontos számunkra, hogy folyamatosan befektessünk a női készségek fejlesztésébe és a nők oktatásába, hogy képesek legyenek felzárkózni és nagyobb számban megjelenni a munkaerőpiacon.”
Úgy tűnik, hogy ez az üzleti modell működik.
A Frontier Markets éves árbevétele a 2015-ös 300 ezer dollárról idén mintegy 2,7 millió dollárra (közelítőleg 772 millió forint) nőtt.
„Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy sikerült ezt elérni” – mondta Shah. „A küldetésem része, hogy bebizonyítsam: ha a nők oktatásába fektetünk, az nemcsak egy jó üzleti döntés, hanem az indiai szegénység felszámolásának egyik lehetséges megoldása is egyben.”
Forrás: origo.hu