Megéri villanyautóra váltani? Itt van minden, amit az e-autóról tudni érdemes

Share Button

Lehet-e spórolni, ha e-autóra váltunk? Végleg el kell felejteni a vidéki rokonlátogatást, ha árammal hajtunk? Íme pár tipp a GreenGo szakértőjétől azoknak, akik most ismerkednek a villanyautózással.

Tegyük próbára

Városon belüli utakhoz jó választás lehet az autómegosztók használata, ahol egy rövidebb próbaút pár száz forintból is kihozható. A Budapesten elérhető három szolgáltató flottájában vannak elektromos autók. Ha nem a rugalmas, perc alapú elszámolásban hiszünk, a nagy autókölcsönzők kínálatában is vannak már e-autók, aki pedig adrenalinra vágyik, akár versenypályán is próbára tehet egy-egy sportosabb modellt az erre szakosodott élményautóztatóknál – nagyjából két tank benzin áráért.

Jöhet a matek

Ha e-autó vásárlásán gondolkozunk, elsőként érdemes alaposan átgondolni a szokásainkat, melyek a jellemző útjaink, mennyit és milyen távokon használjuk a kocsit. Ne feledjük, a jármű vételára és fogyasztása mellett az értékvesztés és a fenntartás is fontos tényező!

Újonnan az elektromosoknak bizony még komoly felára van a másfél milliós állami támogatás ellenére is, de nagy futásteljesítmény mellett az olcsóbb üzemanyag és az egyszerűbb fenntartás miatt már versenyképesnek mondható. Városi használatra, rövid ingázáshoz vagy második kocsinak takarékos társ lehet egy e-autó. Emellett a már nem csak Budapesten elérhető ingyenes parkolás lehetősége is mellette szól. 

Ha áram van, minden van

Tagadhatatlan, hogy az e-autók két szempontból még komoly lemaradásban vannak: a köztöltők hálózata és a hatótáv terén. Hazánkban jelenleg 1500 nyilvános töltőpont van, ráadásul ennek csak töredéke az utazást segítő villámtöltő, ami akár fél óra alatt is komoly hatótávot pakol az akksikba – az egyszerűbb, célállomástöltőkön viszont ez háromszor-négyszer annyi időbe is beletelhet. Jó hír, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően mind a gyorstöltők teljesítménye, mind az új modellek felvevőképessége rohamosan növekszik, ami a hálózat fejlesztésével együtt hamarosan már hosszú távú utakra is alkalmassá teszi a villanyautókat. A rossz viszont az, hogy jelenleg négyféle szabvány van a piacon, a csatlakozók pedig egymással nem kompatibilisek.

Hazai viszonyok között tehát egyelőre annak érdemes komolyan gondolkodnia a villanyautózásban, akinek otthonában vagy munkahelyén van lehetősége tölteni, és nincs minden esetben rászorulva a nyilvános töltőhálózatra. Utóbbiról jó áttekintést adnak a mobilalkalmazásként is elérhető E-mobi, PlugShare, TöltőPont adatbázisok, érdemes ezek segítségével megtervezni a hosszabb utakat.

Egyre nagyobb a kínálat a másodkézből való akksis verdákból is

Ma már az e-verdák és tölthetős hibridek használtpiaca is komoly kínálattal bír. A villanyautóknál az akkumulátor állapota a kulcs, ezt érdemes szakszervízben is felméretni vásárlás előtt, de általánosságban igaz, hogy viszonylag tartós szerkezetek. Egy újkorában 150 kilométerre képes e-autó 5 évesen is elgurul 100-120 kilométert, és szakértők szerint 10 év és 200 ezer kilométeres futás után is még 50%-os teljesítményt nyújthat az akksi. Jól példázza a tartósságot egy amerikai tulaj Tesla S modellje is, ami nemrég lépte át 900 000 kilométert, és ez idő alatt csak egyszer cseréltek benne akkucsomagot.

S hogy mi lesz az autókból leselejtezett méretes akkumulátorokkal? Erre is van megoldás. Már a piacon vannak azok a technológiák, amelyekkel az autókban már nem hatékony, alacsony energiasűrűségű egységeket napelemrendszerekhez kötik, hogy ezekben tárolják a nappal felvett energiát az autók éjszakai töltéséhez.

Forrás: blikk.hu