Ördögi helyzetbe kerültek a Pentele Solar napelemes cégcsoport ügyfelei

Share Button

Képzeljünk el egy áfacsalás miatt az adóhatóság által lerohant napelemes céget, amelynek a számláit a NAV zárolta. A cégnek bankhitelből előleget fizető magánszemélyek most nem kapják vissza a pénzüket, viszont a bank tőlük kéri a hitelt. Az ügyfelek még a cég vezetőit sem tudják csalás miatt feljelenteni, mert ők az ügyfeleiket nem akarták becsapni. Kafka, Kafka, Kafka.

2021. április 20-án a NAV nyomozói egy látványos razzia során lerohanták a Pentele Solar Group nevű dunaújvárosi cégcsoportot. A Telex írt is az esetről. Cikkünk után, 2021. május 6-án az adóhatóság is közleményt adott ki, bejelentette, hogy feltárt egy akár 20 évvel is büntethető egymilliárdos áfacsalást. Maga a közlemény nem nevezett meg konkrétan senkit, de egy napelemes rendszerekkel foglalkozó Fejér megyei cégnél történt az eset. Egyértelmű volt, hogy a Pentele Solarról volt ismét szó. Erről itt írtunk.

Többen is átvennék az üzletet

A Pentele Solar honlapja ma is működik, és úgy tűnik, hogy több cég is igyekszik a korábbi piacon szolgáltatni. Nemrég a Blikk írta meg, hogy a társaság korábbi tulajdonosainak hozzátartozói Innovatív Napelem Kft. néven új céget hoztak létre.

Emellett a Pentele oldala arra is figyelmeztet, hogy a Pentele Solar Group cégcsoporthoz nem tartozik sem az ST Solar Kft., sem pedig a Solar Welt Kft. (ezek egy volt kivitelező-alvállalkozó és a volt munkatársak egy része által létrehozott cégek). Láthatóan a „drága örökösök” eléggé össze vannak akadva most, még feljelentésről is hallottunk.

Az egykori ügyfelek közül pedig volt, aki elmesélte, hogy dunaújvárosi számról kapott már olyan telefont, hogy „mi be tudnánk fejezni a kivitelezést, csak ki kéne pótolni az összeget”. Magyarul újra ki kellene fizetni a már egyszer megelőlegezett fejlesztést, amitől nyilván rosszul lett az érintett ügyfél.

A mi cikkünk azonban nem az utódcégekről szól, hanem azokról a pórul járt egykori ügyfelekről, akik egészen abszurd helyzetbe kerültek, és most szervezetten próbálják a helyzetük valamilyen rendezését elérni.

Az MFB-s program

Ők az úgynevezett MFB-s ügyfelek. Egy korábbi operatív programban az MFB vállalta, hogy akár 90 százalékban (vagyis 10 százalék önerő mellett) megfinanszírozza a legfeljebb 10 millió forintos tetőre szerelt nappanelprojekteket. Az operatív programban négy energetika-hatékonyságot növelő célra lehetett pályázni: szigetelésre, fűtéskorszerűsítésre, nyílászárócserére és napelemes rendszer telepítésére.

Számoljunk csak! Egy képzeletbeli projekt során valaki 5 milliós fejlesztést szervezett, ehhez neki csak 500 ezer forint önerőt kellett előteremtenie, 4,5 milliót az MFB által kiválasztott kereskedelmi banki partnerek egyike meghitelezett, az ügyfél által megbízott napelemes szállító pedig a támogatás felét, vagyis példánkban 2,25 millió forintot előlegként le is hívhatott a banktól.

Az ügyfeleknek egy ilyen program során három elemet kellett vállalniuk az MFB-vel kötött szerződésben.

  1. 12–18 hónap türelmi idő után a napelemes rendszert készre telepíti, vagyis fent lesz a tetőn a napelempanel, elkészül hozzá a független szakértő záró energetikai nyilatkozata, illetve az áramszolgáltató is igazolja, hogy befogadta a korábban engedélyezett napelemrendszert.
  2. Az ügyfél 240 hónap alatt egyenlő részletben visszaadja a banknak a pénzt, amit semmilyen kamat, illetve semmilyen költség nem terhel.
  3. Ha valaki úgy dönt, hogy mégsem tudja teljesíteni a tervezett energetikai fejlesztést, akkor ő egy összegben visszafizeti az addig megkapott összeget szintén kamat- és költségmentesen.

Beütött a krach

A szerencsétlen ügyfelek most azért vannak nehéz helyzetben, mert mint említettük, a NAV zárolta a Pentele Solar számláit. Akitől már lehívta a napelemes cég a 2-3 milliós előlegeket, annak nem tudja visszaadni, viszont a bank majd lassan követeli a fenti pontokat.

Azt hallottuk, hogy az MFB talán megoldást keres, folytat egyeztetéseket az ügyfelek sorsáról, de egyelőre erről az ügyfelek nem tudnak semmit, ők attól tartanak, hogy a bank hamarosan majd arra szólítja fel őket, hogy teljesítsék a szerződésben foglalt vállalásaikat.

Gondoljunk csak bele, milyen rettentően kellemetlen beszorulás ez. Hiszen mit tehet az az ügyfél, akinek a nevére az MFB már átutalta az előleget, mondjuk, 3 millió forintot a Pentelének, amely ezért még semmit nem szolgáltatott?

  • A zsebébe nyúlhat az ügyfél, és maga fizeti ki újra, egy remélhetőleg már nem bedőlő napelemes cégnek az összeget, hogy ne bukja el az MFB-s konstrukciót. Ekkor saját erőből elő kell teremtenie a 3 milliót, és abban lehet bízni, hogy majd csak visszajár valahogyan a másik, a jelenleg zárolt pénz.
  • Egyelőre dönthet úgy az ügyfél, hogy kivár, hátha lesz megoldás, csak felszabadulnak valahogyan az ügyfélpénzek a zárolásból.
  • Vagy hagyja az egészet a fenébe, de az MFB-nek akkor is „vissza” kell fizetnie azt a 3 milliót, amit sohasem látott és amely tőle független okokból elúszott.
  • Végül volt, aki elmesélte nekünk, hogy mivel neki saját forrása nincs, most abban bízik, hogy a korábban tervezett fejlesztést az új állami lakásfelújítási hitelből és az ahhoz igénybe vehető 50 százalékos lakásfelújítási támogatásból próbálja mégis megvalósítani. Így a „matek” megmenthető, de természetesen a két program egymástól független, az csak egy mázli, hogy közben indult egy ilyen lehetőség, de az eredeti ügylet vesztesége nem lesz szebb. Ez az utolsó lehetőség természetesen csak annak adott, aki megfelel a vonatkozó feltételeknek (például rendelkezik legalább egy, 25 évesnél fiatalabb gyermekkel).

Azt hallottuk, hogy természetesen az ügyfelek minden követ megmozgattak a pénzükért, de eddig minden kísérlet kudarcot vallott. Írtak az alapvető jogok biztosának, a Kúriának, a NAV-nak, még az OLAF-nak is, de nem tudták a hatóságoktól kiénekelni az ideiglenes zár alá vont pénzt.

Pedig az ügyfelek nem évek múlva, egy polgári peres eljárásban szeretnék visszaszerezni a pénzüket, hanem lehetőség szerint gyorsabban. A Pentele Solar amúgy maga is szívesen elszámolt volna, kezdeményezte is, hogy adják vissza az MFB-nek az ügyfelek forrásait, de ezt eddig nem tudta elérni senki. A főösszeg fáj a legjobban, de ahogy az ügyfelektől hallottuk, valójában ezen felül is vannak veszteségeik (pályázatírói, közjegyzői költségek).

A NAV tehetetlen

Úgy tudjuk, hogy a NAV nem tud lépni, mert nem lehet előre tudni, hogy mi lesz majd a végleges adómegállapítás, mivel vádolják a cégvezetőket, mekkora lesz az általuk okozott kár, mire elég a zárolt vagyon.

Az MFB egyfajta struccpolitikát folytat, őt csak az érdekli, hogy az ügyfél tartsa be a szerződését, azzal nem tud foglalkozni, hogy aki a Pentelét bízta meg, önhibáján kívül került ebbe a helyzetbe.

Végül a történet talán legmorbidabb eleme, hogy a károsultak még a Pentele Solar vezetőit sem tudják beperelni. A 20 évvel fenyegetett, állítólag 11 magánszemélyt érintő ügy biztosan jól el fog húzódni, de amikor néhány ügyfél csalás címén megpróbálta perelni az egykori cégvezetőket, nem jártak sikerrel.

A nyomozó hatóság ugyanis elutasította a nyomozást, mert a Pentele Solar cégvezetői nem tévesztették meg és nem tartották tévedésben az ügyfeleket, ők tényleg építeni akartak volna napelemrendszereket. Vélhetően sok minden egyebet elkövettek, hiszen a hatóságok bűnszervezetben elkövetett, különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás miatt nyomoznak, de a magánügyfeleket nem akarták megkárosítani.

Avulás, drágulás

Ám, hogy a helyzet még súlyosabb legyen, nem nagyon van az ügyfeleknek lehetőségük várni a fejleményekre. Még ebben az uniós ciklusban el kell számolni a programmal, az építőipari anyagok ára viszont rohamtempóban emelkedik, az eredeti költségvetések alapján már sokszor nem is lehet új vállalkozót találni a napelemrendszerek kivitelezésére. Ráadásul az MFB számára leadott projektdokumentációkban szereplő napelemek, illetve inverterek beszerzése egyre nehezebbé válik.

A piacon már más műszaki paraméterekkel gyártott termékeket forgalmaznak, de az MFB-s programban a beadott költségvetés nem módosítható. Tehát mire lezajlik a cirkusz, lehet, hogy már el sem lehet érni az egykori tervekben foglalt alkotóelemeket. Éppen ezért van, aki fogcsikorgatva ugyan, de másodszor is fizet, csak ne mondják fel a szerződését.

Ugye, hogy kafkai?

Forrás: telex.hu