– Pályázati pénz, támogatás a lehetőségek hiányában nincs a beruházásban, ezt saját tőkéből, illetve az OTP 186,5 millió forintos hiteléből finanszíroztuk – mondta a csütörtöki „farmátadón” Csonka Péter ügyvezető, hozzátéve, a már megépült erőművek közvetlen szomszédságában újabb két napelemparkot terveznek, s ezekre már van is engedélyük.
A kivitelezőt közel tíz csapatból választották ki, tavaly ősszel kezdődött az építkezés, és június 1-jén ketyegni kezdett az a 25 esztendő, amíg kilowattonként 31 forint 58 fillér támogatott áron átveszi a megtermelt áramot az állam. Amit nem is kell túl messzire vinni, csak a szomszédba, a DÉMÁSZ Sándorfalvi úti átadó állomására.
Szentgyörgyi Pál, Szeged alpolgármestere a megnyitón az energiaszektor államosítását és Paksot emlegette, valamint az orosz függőséget, s arról beszélt, hogy zöldenergiában rosszul állunk. Megtiltották a szélerőműveket, termékadót vetettek ki a napelemekre, raktárba száműzték a gázmotorokat. Az új beruházásról szólva megjegyezte, ez ugyan nem munkahelyteremtő, de iparűzési adót fizet a cég a városnak.
Harcsa-Pintér Sándor, a kivitelező 3 Comm Line Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, 500 kilowattos erőmű máshol is van az országban, de ezt a teljesítményoptimalizálást, amit a szegedi tud, kevés produkálja Európában is. A 4200 darab, egyenként 260 wattos napelem ennek köszönhetően 10-15 százalékkal nagyobb áramtermelésre képes, mint a hagyományos megoldás.
Autó helyett áram jön a Merkur-telepről
A rendszerváltás előtti időszak egyik legfeleslegesebb beruházása volt a szegedi Merkur-telep a maga iparvágányával és rámpájával. Alig egy évig működött, és nagyon kevés autó – jobbára Dacia – érkezett ezen keresztül Szegedre. A szűkösségre épülő elosztást elsodorta a piacgazdaság, a terület évtizedekig kihasználatlan volt, jó részét vissza is vette a természet. Ezért is épülhetett meg belül szinte észrevétlenül a napelempark.