A két holland vállalat első közös terméke, egy robot automatikusan csatlakoztatja az elektromos buszhoz annak töltőjét, ha a busz beáll a garázsba. Az Ebusco 2021 tavaszára várja az első széria üzembe helyezését, nyáron pedig még több robot segítheti majd az autóbuszok töltését.
Az elektromos buszokat és töltőket gyártó Ebusco és a robotikai beszállító Rocsys összefogtak az elektromos buszok töltésének automatizálásában. Az első robotizált töltőoszlop már el is készült, a teljes széria bemutatkozása áprilisban várható, júliusban pedig még több ilyen eszköz áll majd a buszüzemeltetők rendelkezésére.
A jövőben a robotok egyszerre több buszt is kiszolgálhatnak majd, jelenleg ennek a megteremtésén is dolgozik a két vállalat, sőt, a járművek és a töltők közötti kommunikáció fejlesztésén is dolgoznak, hogy a távolabbi jövőben az önvezető buszok töltését is robotok végezhessék.
Az Ebusco legújabb buszát is az éjszakai töltésre optimalizálják
Peter Bijvelds, az Ebusco vezetője szerint számos előnye van annak, ha automatizálják az elektromos buszok töltését. Ezek közül a legfontosabb az időmegtakarítás, de emellett több szempontból biztonságosabb töltést tesznek lehetővé a robotok, és attól sem kell félni, hogy reggelre elfelejtik feltölteni a buszokat emberi mulasztás miatt.
A készülő Ebusco 3.0 a gyártó szerint a robotos, telephelyi éjszakai töltésre lesz optimalizálva, így például nem pantográffal töltik majd a buszt éjszaka, aminek köszönhetően könnyebb a jármű. Az Ebusco 3.0 hatótávolsága várhatóan 500 kilométer lesz, míg a legutóbbi modell, az Ebusco 2.2 350 kilométer megtételére képes egy töltéssel – írja az electrive.com.
Kényelmes megoldás
Ahogyan a termék alább látható bemutató videójában is látszik, az Ebusco és a Rocsys megoldása kényelmes töltést biztosít az üzemeltetők számára. Bár a videó nappali helyzetet mutat be, a gyakorlatban főleg az éjszakai töltés során lehet majd profitálni a megoldásból, vagy nappal a két csúcsidő között.
A töltés mellett a robotizált megoldás az utasteret is előmelegíti a használat előtt, így a sofőr egyből elindulhat a busszal, az utasok pedig egyből használatba is vehetik a járművet.