Szolár az iskolákban: az intelligens megoldás

Az országban a tankerületek egyre gyakrabban telepítenek napelemes projekteket, sokszor előzetes költségek nélkül. Milyen előnyökre számítanak?

Share Button

Sandy Grove Középiskola, Észak-Karolina

Kép: Wikimedia Commons

 

Amikor az iskolák fejlesztése kerül szóba, az első, ami eszünkbe jut, a jobb tankönyvek, a jobban megfizetett tanárok és a továbbfejlesztett tananyag.

A költségeket illetően az energia csak a második a tanárok fizetéséhez képest a NREL (az Egyesült Államok energiáért és megújuló energiáért felelős minisztériumának Energia Labortóriuma, US Department of Energy’s National Renewable Energy Laboratory) szerint. A szolár lehetőséget ad az iskoláknak költségvetésük szűkösségének enyhítésére, gyakran alacsony előzetes költségek árán vagy akár anélkül is, így a felszabaduló forrásokat az oktatás fejlesztésére lehet fordítani.

Az iskolák gyakran kötnek energiavásárlási megállapodásokat (power purchase agreements, PPA-k) a napenergiára, amelynek révén az iskola 10-25 éven keresztül kedvezményes áron vásárolhatja meg a szolár eszközökkel megtermelt energiát, így már az első perctől kezdve költségeket takarít meg. A 2014 óta telepített iskolai rendszereknek körülbelül 90%-a választotta a PPA modellt, és az elenyésző-nem létező előzetes költségeket vagy karbantartási költségeket, ami intelligens megoldást jelent a szoros költségvetéssel működő iskoláknak – vélte az Egyesült Államok napelemekkel foglalkozó szakmai szervezete, a Solar Energy Industries Association (SEIA).

 

Grafikon az összesen telepített napelemes kapacitásokról

Az iskolákban telepített szolár kapacitások növekedése

 

Az utóbbi években bővült az iskolákban telepített szolár eszközpark, de számos iskola még nem szánta rá magát erre a lépésre. A SEIA arról számolt be, hogy 2019 során mintegy 7 332 iskolát szereltek fel szolár eszközökkel az Egyesült Államokban, ami 5,5%-ot jelent a K-12 körbe tartozó intézményeknél.

A rendszerek átlagos mérete ezeknél az iskoláknál 182 kW volt, és több mint 1,3 GW aktiválását végezték el. Hozzávetőlegesen a diákok 9,4%-a jár szolár eszközökkel felszerelt iskolába a SEIA szerint. Az „osztályelső” állam Kalifornia volt, az ország szolár iskoláinak harmadával és az összes telepített kapacitás 45%-ával, 616 MW-tal.

2014 és 2019 között a SEIA 139%-os növekedést mért az összesített telepített kapacitást illetően. Ezen az ötéves időszakon belül az iskolák körülbelül 8-10%-át tették ki a nem lakóépületeket érintő telepített kapacitásoknak.

Bár a növekedés erőteljesnek bizonyult, a „Generation180” nevű csoport úgy véli, hogy az Egyesült Államok jobb teljesítményre is képes. A csoport feladatának tekinti a csatlakozók arányának növelését, és erőforrásokat bocsát rendelkezésre, hogy útmutatással szolgáljanak az iskolák döntéshozóinak, amelyre támaszkodhatnak a szolár eszköz telepítésének folyamata során és ami hozzájárul az előnyök megértéséhez.

Hogyan

A „Generation180” országos kampányt folytat a szolár népszerűsítése érdekében, és lépésről lépésre vezető útmutatást nyújtó eszközt kínál. Ha a tankerület már érdeklődést tapasztal a közösség részéről, akkor a döntéshozók felhasználhatják a Generation180 szolárra átállásra vonatkozó útmutatóját.

Ebben az útmutatóban nyolc lépésben foglalták össze az indulást:

  • Állítson össze csapatot: vonja be a tanárokat, a diákokat, a létesítmény dolgozóit és a beszerzéssel foglalkozókat, és vegye fontolóra külső szakértők segítségének igénybe vételét.
  • Ismerje meg az energia iránti igényeket, és becsülje meg a napenergiában rejlő potenciált: vizsgálja felül az áramfogyasztásra vonatkozó korábbi adatokat, becsülje meg a költségeket és a lehetséges megtakarításokat, értékelje a helyszín adottságait és a napenergiából várható teljesítményt.
  • Vesse össze a pénzügyi opciókat: értékelje a tulajdonosi opciókat közvetlen vagy közvetett energiavásárlási megállapodásokkal, és vizsgálja meg a helyi, állami, szövetségi és közművek által nyújtott ösztönzőket.
  • Ismerje fel a szabályozásokban rejlő akadályokat: tanulmányozza a helyi tervezésre és zónákra vonatkozó követelményeket, vizsgálja meg a nettó elszámolásos lehetőségeket.
  • Készítsen elő és adjon ki az ajánlati felhívást: ügyeljen, hogy a felhívás megfeleljen a törvényi követelményeknek, világosan írja le a projektet, és foglalja bele az oktatási lehetőségeket.
  • Értékelés útján válassza ki a fejlesztőt: dolgozza ki a kulcsfontosságú követelmények listáját és az értékelés pontrendszerét.
  • Átfogó módon ellenőrizze az építést és telepítést: rendszeresen tartsa meg az elvégzett munkák értékelését szolgáló megbeszélést, dokumentálja a törvényi előírások szerinti megfelelőséget, és folytasson rendszeresen ellenőrzéseket.
  • Kövesse nyomon a teljesítményt, az üzemeltetést és karbantartást: szükség esetén dolgozzon ki üzemeltetési és karbantartási megállapodást, és gondoskodjon folyamatosan a helyszín biztonságosságáról.

Sikertörténetek

Néhány iskola már átesett ezen a folyamaton, és követendő példát állítanak a többi tankerület elé.

Alvarado Általános Iskola, San Francisco.

Kép: Generation180

 

Például a San Francisco-i Egyesített tankerület (San Francisco Unified School District, SSFUSD) 136 iskolát és 55 000 diákot képvisel. 2017-ben a tankerület elfogadta a szénsemlegességre vonatkozó döntést, amely 2040-ig a fosszilis tüzelőanyagok kivezetését és 2050-re a teljes energiaigény helyszínen történő előállítását tűzte ki. A tankerületben az első telepítésekre 10 évvel ezelőtt került sor, és az elmúlt évtized során több mint 20 millió dollárt takarítottak meg az energiaszámlákon.

Az ENGIE-vel létrehozott partnerség keretében a SSFUSD 2 MW-t meghaladó napelemes kapacitást telepített, kiemelkedően energia-hatékony technológiákat valósított meg, és 75%-ot meghaladó mértékben csökkentette az energiával kapcsolatos ráfordításait. A napelemek telepítésére két nagyobb szakaszban került sor, az első szakaszban tizenöt iskolában telepítettek 1,68 MW kapacitást. A második szakaszban hárommal több helyszín vett részt, összesen 352 MW erejéig. A telepítéseket gépkocsi parkolókon, atlétikai stadionokon és tudományos létesítményeken helyezték el.

Másik példa a Discovery Általános Iskola Arlingtonban, Virginia államban. A 2015-ben megnyílt iskola az ország egyik legnagyobb nulla energia tanúsítvánnyal rendelkező épülete lett. Az épületet úgy tervezték, hogy energiahatékonysága 66%-kal meghaladja a tankerületi átlagot, ehhez optimalizálták a szolár eszközök tájolását és árnyékolását, ezen felül intelligens energiahatékonysági korszerűsítéseket végeztek többek között a fűtés, a hűtés és a megvilágítás eszközein is.

 

A nettó nulla kibocsátású Discovery Általános Iskola.

Kép: NREL

 

A 496 kW-os, 1700 panelből álló rendszer több energiát állít elő, mint amennyit az épület felhasznál, és évente körülbelül 100 000 dollárnyi energiaköltséget takarít meg. A kimenő teljesítmény maximalizálása érdekében a paneleket egytengelyes napkövetőkön helyezték el. Az épület építésének tervezése alatt azt találták, hogy az épület megépítésének négyzetlábankénti költsége 262 dollár lenne napenergia nélkül, míg napelemekkel négyzetlábanként 316 dollár.

Bár a napenergia jelentős tételt képviselt az építési költségeken belül, hozzásegítette az iskolát a nettó nulla kibocsátás eléréséhez, és várhatóan nettó pénzügyi hasznot fog jelenteni az energiaszámla megtakarításai terén. Ráadásul mivel a napenergia költségei tartósan csökkentek az iskola 2015-ben történt építése óta, és sokkal több ösztönzést léptettek életbe az egész ország területén, az iskolák számára a napenergia költséghatékonysága még kedvezőbbé vált.

Forrás: pv-magazine