Töltődj fel okosan!

Share Button

Hol tölthetjük fel az autónkat egy hosszabb úton? Mennyien lehetnek az állomáson mire odaérünk, és mennyit kell várni? Mit csinálhatunk addig, amíg várunk? Egyáltalán nem a távoli jövő kérdéseivel fárasztjuk az olvasót. A legszerényebb becslések szerint is tíz éven belül meg fog tízszereződni a világ útjain futó elektromos autók száma, s ez a trend aligha fogja elkerülni Magyarországot. A hatótáv pontos becslése, az autó és a sofőr feltöltődése, a jövő közlekedésének kulcskérdései lesznek. A válaszhoz nyújt segítséget az MVM EDISON díjnyertes applikációja az InCharge.

“A tervezés elején beállíthatod, hogy hány százalékról indulsz el, minimum hány százalékon szeretnél megérkezni a töltési pontra és, hogy mit szeretnél csinálni, miközben az autód töltődik. Az egész nem vesz igénybe 2 percnél többet”– foglalta össze röviden az alkalmazás lényegét az öt alapító egyike, Tóth Zsófia. De miért is kell mindehhez egy külön applikáció?

A gyártók adnak ugyan útmutatásokat ahhoz, milyen ütemben kellene az elektromos autók akkumulátorainak lemerülnie, de a tényleges fogyasztás rengeteg tényezőtől függ. Egy verőfényes nyári napon csaknem kétszer akkora táv tehető meg például ugyanazzal a kocsival, mint télen. Hasonlóképpen nem mindegy, milyen földrajzi viszonyok között mozgunk, és mekkora eközben a forgalom sűrűsége. Az új alkalmazás nagy előnye tehát abban rejlik majd, hogy valós idejű adatok alapján tudja majd bemérni mikorra merül le az autó.

Az útvonaltervezés következő fázisa a töltőállomás kiválasztása. Magyarországon jelenleg több mint 600 töltőoszlop áll rendelkezésre, de még korántsem tartunk ott, hogy biztosak lehetünk abban: úgyis utunkba akad egy majd, ha szükségünk lesz rá. Gyors töltőből egyelőre még kevés van, vagyis mindenképpen át kell néznünk a kínálatot, ha hosszabb útra indulunk. Tudnunk kell, az adott állomásról, hogy mikor van nyitva, és ingyenes vagy fizetős-e ott a parkolás, Az sem mindegy, hány töltőhellyel rendelkeznek és azok milyen típusú csatlakozókkal vannak ellátva.

Az optimális útvonal kiválasztásához azonban azt is el kell döntenünk; mit is kezdünk a családdal azon egy-két óra alatt, amíg a kocsi feltöltődésére várunk. Meg tudunk-e rendesen ebédelni ott, vagy ha a nyaralás után a famíliának egy bevásárlásra van szüksége, akkor helyben találunk-e egy megfelelő boltot. Vagy esetleg egy olyan lehetőséget keresünk, ahol a gyerekek értelmes elfoglaltságot találnak, és közben persze a szülők is jól szórakoznak.

Nem biztos, hogy a fogyasztó maga szeretné kinyomozni és számon tartani a fenti tényezők mindegyikének alapadatait és változásait. Sokkal jobban jár, ha rábízza magát egy applikációra, amelynek révén nemcsak gyorsan és biztonságosan eljut a töltőállomásokig, de ráadásul levásárolható kuponokhoz is juthat, vagyis spórolhat a költségekből.

Az alkalmazás ötletével az MVM EDISON pályázatát megnyerő csapatot Tóth Zsófia mellett Kálmán Kornél, Kertész Dávid, Putti Krisztián és Tóth Bence alkotják. Energetikai és villamosmérnök, mérnökinformatikus és fizikus is található közöttük, ami azért fontos, mert a fejlesztést gyakorlatilag önerőből meg tudják oldani. Csupán egy főállású informatikusra lesz szükségük, ebben a befektetéstől számított 9 hónapra tervezett időszakban. A fejlesztés költségeit az alapítók 18 millió forintra becsülik, amelyben az informatikus fizetése benne van, de az övéké nincs. Terveik szerint ugyanis egy évig nem vennének fel fizetést azért, hogy az egyetem mellett szabadidejüket ennek az ötletnek a beindítására áldozzák.

Mintegy két év múltán pedig szeretnének a magyar határokon is túllépni és nyitni a közép-európai piacok felé. A regionális terjeszkedés azonban aligha lesz megvalósítható másként, minthogy akkorra már ez lesz az elsődleges megélhetési forrása a csapatnak. Reményeik szerint az MVM EDISON-nak köszönhetően szerzett szakmai tapasztalatok elég rugalmassá teszik őket ahhoz, hogy egy olyan üzleti modellt alakítsanak ki, amely regionálisan is megáll majd a lábán. És mire a versenytársak észbe kapnak már egy hosszú távon is piacképes adat- és felhasználói bázissal fognak rendelkezni.

Címlapkép forrása: MVM

Forrás: nrgreport.com