Új módszerek tehetik zöldebbé és olcsóbbá az akkumulátorok újrahasznosítását

Share Button

Amerikai és brit kutatók olyan eljárásokat dolgoztak ki, amikkel az elektromos járművek akkumulátorai a jelenleginél jóval kisebb költség, valamint szén-dioxid-kibocsátás mellett dolgozhatóak fel. Ezek a megoldások a jövőben segíthetnek a fenntartható alapanyagellátás megteremtésében.

A kevés hidrogén üzemanyagcellás járművet leszámítva az elektromos autók alapvető alkotórésze a lítiumion akkumulátor, aminek előállítása az alapanyagok bányászata és feldolgozása miatt jelentős környezetterheléssel jár.

Az öreg telepek újrahasznosításával visszaforgatott anyagokat használva az akkumulátorgyártás zöldebb és olcsóbb lehet, nem mellesleg kevésbé jelenthet gondot az olyan anyagok, mint a kobalt vagy nikkel véges készletben rendelkezésre állása, továbbá az akkumulátorgyártás kevésbé függene Kínától.

Az akkumulátorok újrahasznosítására ma használt egyik metódus az elemzők által gazdaságtalannak tartott pirometallurgia, mely során magas hőmérséklet segítségével választják el a különböző fémeket. Egy másik megoldás a telepek kis részekre őrlésén, majd a fémek őrleményből kinyerésén alapul.

Alternatívaként kínálkozik az úgynevezett közvetlen újrahasznosítás, mely során megőrzik az olyan részegységeket, mint az anód vagy a katód. A technológia mind az újrahasznosítás energiaigényét, mind annak költségét csökkenti.

Hanggal gyorsabb és tisztább

A brit, államilag támogatott Faraday Institution kutatóintézet munkatársai egy ultrahangon alapuló közvetlen újrahasznosítási eljárást dolgoztak ki a katód és az anód feldolgozására. A technológia, amit jelenleg szabadalmi oltalom alá próbálnak helyezni, a katód alumínium lemezére felvitt kobaltból, nikkelből, illetve mangánból álló, míg az anód esetében jellemzően grafit által alkotott, rézre felvitt aktív anyagot ultrahang segítségével választja le.

Andy Abbott, a projekten dolgozó egyik kutató a Reuters-nek adott interjú során elárulta, hogy a technológia használatával nyert nyersanyag hatvan százalékkal olcsóbb lenne, mint az újonnan bányászott. Továbbá kifejtette, hogy összevetve a tradicionálisabb hidrometallurgia technológiájával, ami például savat és vizet használ az alapanyagok szétválasztására, adott idő alatt a fejlesztésükkel százszor több akkumulátor dolgozható fel.

A kutatók szerint a technológiát eleinte akkumulátorgyárakból származó hulladék feldolgozására és gyártásba visszaforgatására fogják használni.

Nem elég kifizetődő az újrahasznosítás

Az Egyesült Államokban ugyancsak dolgoznak új eljárásokon. Az Energiaügyi Minisztérium berkein belül futó ReCall projekt keretében katódok újrahasznosítására keresnek főként hő, illetve oldószeres technikákat.

Jeff Spangenberger, a végszakaszban lévő projekt vezetője a Reuters-nek elmondta: „Hogy a lítium-ion akkumulátorok újrahasznosítását nyereségessé tegyük anélkül, hogy hulladékkezelési díjat számítanánk fel a vásárlóknak, valamint, hogy serkentsük az újrahasznosítási szektor növekedését, új, az újrahasznosítóknak nagyobb haszonkulcsot hagyó módszereket kell kifejleszteni.”

Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, az USA kormánya állítólag a telepek újrahasznosítására irányuló fejlesztéseknek és kutatásoknak is lökést adna az elektromobilitási átmenet támogatásaként.

Forrás: autopro.hu