Változás jöhet a zöld rendszámok szabályozásában!

Share Button
Folyamatban van az elektromos autóvásárlási támogatási program következő szakaszának kidolgozása – jelezte Kaderják Péter, az Innnovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára ismertette szerdai tájékoztatóján. Sem pontos összeghatárt, sem konstrukciót nem árult el az államtitkár, azonban a Portfolio érdeklődésére jelezte: az, hogy a szűkös forrásokból nagy értékű autókat támogat a kormány, az luxusnak mondható. Azt is előrevetítette: a kormány felülvizsgálja a zöld rendszámok rendszerét.

Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára az elektromobilitás ösztönzésével, a környezetkímélő elektromos autózás támogatásával kapcsolatban tartott szerdán tájékoztatót. Előzetesen sokan arra számítottak, hogy a minisztérium már most bejelenti az új autóvásárlás-támogatási rendszer részleteit, főleg annak fényében, hogy az előző támogatási program kerete a hét elején kifutott. Nem ez történt. Cserébe hallhattuk a kormány közlekedés zöldítésével kapcsolatos elképzeléseit, eddigi intézkedéseit, az új program részleteiről azonban nem sokat.

Bevezetés

A kormány hazai közlekedés zöldítésével kapcsolatos terveiről szeretnék beszámolni. Ezen belül is a nulla kibocsátású elektromos közlekedés támogatására vonatkozó közlekedési elképzelésekről – kezdte Kaderják Péter.

A magyar energiapolitika kiemelt célja a hazai közlekedés zöldítése. A hazai energiafelhasználás 24%-át és a károsanyag-kibocsátás 20%-át a közlekedési szektor adja – folytatta. A közúti közlekedés felelős az üvegház hatású gázok kibocsátásának 98%-áért. 2030-ra a közlekedés lesz a legnagyobb üvegház hatás kibocsátási szektor, ha nem cselekszünk – vezette fel.

Annak a veszélye is fennáll, hogy az erősen szennyezett járművek beáramlása fokozódik, mert Nyugat-Európában szigorodnak a feltételek

– folytatta az államtitkár, azonban esetleges importkorlátozásról, szabályozás szigorításról nem ejtett szót a későbbiekben.

A kibocsátás megfékezésére az egyik legfontosabb eszköz: a zéró kibocsátású elektromos járművek támogatása. Ez a személyautók és rövid távú szállítás terén jelenthet alternatívát – mondta. Az elektromos támogatási program hitelességét erősíti az a cél, hogy 90%-ban karbonsemleges legyen az áramtermelése Magyarországnak. Erre a tiszta áramra alapozzuk az új támogatást – magyarázta.

A piac folyamatosan fejlődik, köszönhetően a kormány eddigi támogatásainak – értékelte. Emlékeztetett arra is, hogy Magyarországon bevezették az E-10-es üzemanyagokat. Kiemelt cél a közösségi közlekedés támogatása, az elővárosi közlekedés ösztönzése, sok beruházás történt ezen a téren.

A zéró kibocsátású elektromos autók támogatása a harmadik nagy lába a zöldítési programnak

– mondta.

Az olcsó elektromos autók megjelenésének és használatának eddigi ösztönzésére tért át ezek után beszédében az államtitkár. Ezen a területen már eddig is több mindent tett a kormány. Az első Jedlik Ányos Tervet 2015-ben fogadta el a kormány – indította.

2016-ban először indította el a kormány az elektromos autók támogatásának rendszerét – emlékeztetett. Akkor 2,3 milliárd forintos kerettel hirdette meg a kormány, majd 2018 októberében újra meghirdette ezt a konstrukciót 3 milliárd forintos keretösszeggel. 2020. február 25-ig 1880 darab pályázat érkezett be – ismertette. Ez 3,408 milliárd forint keretösszeg igénylését jelenti, vagyis a 3 milliárd keretösszeget meghaladta az igénylések összege.

Ezért és részben azért is, hogy az akciótervben megfogalmazott célok mentén korszerűsítsünk, úgy döntöttünk, hogy 2020. február 24-én lezárjuk a jelenlegi pályázati rendszert – vezette fel az államtitkár. Közel 2800 darab járműt helyeztek így forgalomba. A célközönség a magyar családok és vállalkozók mellett magukban foglalják az önkormányzatokat és egyházakat. Népszerű a zöld rendszám támogatás is – fogalmazott Kaderják Péter és ismertette az ilyen autókat üzemeltetők számára nyújtott előnyöket.

Kedvező helyzetben van ma Magyarország a fenti intézkedéseknek köszönhetően. 2020 januárjára 16 ezer zöld rendszám fut az utakon, ezek közel fele tisztán elektromos.

Töltőinfrastruktúrára is szükség van, ezért zajlik az önkormányzatok támogatása is ezen a téren.

De a részletekre várni kell

A jövőben kibővül az elektromobilitási rendszer. Úgy alakítjuk át a támogatási rendszert, hogy még inkább támogassuk az olcsóbb elektromos autók támogatását. A kisebb és olcsóbb autók nagyobb támogatást kapnak – ismételte meg a korábbi kormányzati vállalásokat. Minden új építésű társas- és irodaházban lehetőséget biztosítunk, hogy az elektromos autók töltése biztosított legyen, ehhez szabályozási módosításra van szükség – magyarázta.

A következő hetekben fogunk jelentkezni a részletekkel

– vetítette előre Kaderják Péter.

A következő 10 évben 36 milliárd forinttal fogja támogatni az elektromos buszok beszerzését – folytatta a másik intézkedést. Minden második busz elektromos lesz a nagyvárosokban 10 év múlva – vetítette előre.

Alacsonyabb lesz a felső határ, mint 20 millió forint?

A Portfolio azon kérdésére, hogy a kormány számára pontosan mit is jelent az, hogy olcsó elektromos autó, Kaderják Péter kifejtette: a jelenlegi árak szórása nagy.

Az, hogy a nagyon nagy értékű autókat támogassuk a szűkös forrásokból, azt talán kicsit luxusnak tartjuk

– fejtette ki érdeklődésünkre utalva arra, hogy az eddigi 20 milliós értékhatár túlságosan magas volt. (Úgy tűnik, hogy a kormány meghallgatta azokat a kritikákat, amelyek azzal voltak kapcsolatosak, hogy az összeghatár túl magas volt és a támogatás a leggazdagabb rétegek számára elérhető leginkább. – a szerk.)

AZT IS HOZZÁTETTE, HOGY NINCS MÉG DÖNTÉS AZ ÉRTÉKHATÁRRÓL.

A másik fontos cél, hogy a támogatások ne eredményezzék azt, hogy az új autók ára emelkedik – hangsúyozta Kaderják Péter utalva arra, hogy nem szeretnék, hogy a vásárlási előnyt lenyeljék az importőrök.

Ennek keretében gondolkodunk azon, hogy mely értékhatárig indokolt még a támogatás. Ez alacsonyabb lehet, mint a jelenlegi maximális értékhatár – fejtette ki.

Arra a kérdésünkre, hogy ezek szerint az új program keretében a bruttó 20 millió forintos értékhatár jelentősen csökken és ez effektív lesz, az államtitkár kifejtette:

EZT MÉG MOST NEM JELENTENÉM KI, EZEN MÉG DOLGOZUNK, AMINT MEGVAN A DÖNTÉS, JELENTKEZÜNK. DE A GONDOLKODÁS IRÁNYA MINDENKÉPPEN EZ.

A Portfolio külön cikkében mutatta be, hogy a piacon jelenleg melyek a legalacsonyabb árú elektromos autók, valamint egy galériát is készítettünk ezekről a modellekről.

Zöld rendszám

A zöld rendszám szabályozását is most az új pályázati rendszer kialakításával párhuzamosan, az akciótervben foglalt céloknak megfelelően újragondoljuk

– jelezte Kaderják Péter kérdésre válaszolva, ami azt jelenti, hogy felülvizsgálja a kormány a zöld rendszám feltételeit. Ezen is dolgozunk jelenleg – tette hozzá az államtitkár.

Néhány hétig nem lehet támogatással e-autót venni

Egy másik kérdésre válaszolva elismerte, hogy mivel február 25-tel kifutott az előző e-autó támogatási program, és az új program még nem lépett életbe, ezért jelenleg nem lehet támogatással elektromos autót vásárolni.

Azt is elárulta, hogy az eddig futó programra 3,4 milliárd forintnyni igénylés érkezett, ami 400 millióval haladta meg a keretet. Az a szakmai javaslata a tárcának, hogy ezzel a 400 millió forinttal emeljék meg a keretet és a már benyújtott pályázatok kapjanak támogatást – válaszolta.

Arra a kérdésre, hogy lesz-e a támogatás elindulása után több rendelkezésre álló új autó, Kaderják Péter kiemelte: abban bízunk, hogy fokozódik a verseny a gyártók között és egyre több modellel akarnak belépni erre a piacra.

Ha a keresletet élénkítjük a támogatáson keresztül, akkor az párosulhat azzal, hogy a kínálati oldalon lévő gyártók nagyobb nyomást éreznek. A cél, hogy az új modelljeiket úgy árazzák, hogy beférjenek a támogatott kategóriába – fejtette ki.

Előzmények

Korábbi cikkünkben részletesen írtunk arról, hogy a magyar kormány már 2016 óta támogatja az elektromos autók vásárlását annak érdekében, hogy elősegítse a környezetbarát technológia minél gyorsabb hazai elterjedését és közelebb kerüljön az elektromobilitás területén kitűzött céljaihoz.

A program több szempontból is sikeres volt, ugyanakkor a kiírt pályázatot sok kritika is érte. Voltak, akik eleve nem örültek annak, hogy magát az elektromos autózást támogatja a kormány, míg mások azt kifogásolták, hogy a támogatott járművek felső vételárát bruttó 20 millió forintban határozták meg, így sok esetben a tehetősebb emberek nyerhettek plusz pénzt prémium elektromos járművük megvásárlásához.

Mindezek után több aktuális fejlemény kellett ahhoz, hogy elérkezzünk az új támogatási program bejelentéséhez.

  • A kormány elfogadott egy klímavédelmi akciótervet, melynek egyik pontja Orbán Viktor korábbi tájékoztatása szerint az olcsó elektromos autók megjelenésének támogatása. Később Palkovics László ITM miniszter megerősítette, hogy a kis és olcsóbb elektromos autók nagyobb támogatást kaphatnak a jövőben.
  • Majd hétfőn az is kiderült, hogy az eddig futó támogatási program kifutott, ugyanis a határidő előtt elfogyott az erre szánt keret (eddig 1,5 millió forintot adott a kormány új elektromos autók vásárlására, melyek legmagasabb ára bruttó 20 millió forint lehetett).

Ahogy arról korábban részletesen írtunk, véleményünk szerint mindenképpen üdvözölendő, ahogy az a cél is, hogy szeretnék elérni, hogy szélesebb tömeg számára elérhetővé váljon az elektromos autózás. Szükség is van erre, hiszen nagy lemaradásban vagyunk a Jedlik Ányos Tervben megtalálható egyes forgatókönyvekhez képest. Tavaly 7 161 zöld rendszámos autót helyeztek forgalomba Magyarországon, így számuk elérte a 16 721 darabot hazánkban. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ezek közül csupán 7 432 darab volt tisztán elektromos meghajtású, a többi kiterjesztett hatótávú és plug-in hibrid autó volt. Ehhez képest a JÁT 2.0-ban megtalálható reális forgatókönyv úgy számol, hogy 2020 végére már 21 ezer elektromos autó fut majd a magyar utakon.

Forrás: portfolio.hu