Világot felforgató megatrendek jönnek – Sok pénzt hozhat annak, aki mer kockáztatni

Share Button
Szemünk láttára épülnek ki a különböző, társadalmi, környezeti és technológiai megatrendek a világban, aki élelmes és mer kockázattani, sok pénzt tud keresni azzal, ha az ezeket a trendeket meglovagoló befektetési alapokba fektet. Az Aegon Alapkezelő mai rendezvényén a szakértők elárulták, mi mozgatja majd a következő években a világot, miben másabb egy tematikus alap egy hagyományos részvényalaptól, és miért érheti meg szoros figyelemmel kísérni a társadalmi és technológiai változásokat, amelyek már most is meghatározzák az életünket.

Tematikus alapok és a jövő

Pálfi György, az Aegon Alapkezelő senior portfóliómenedzsere a tematikus alapok térnyeréséről, a bennük rejlő lehetőségekről és a megatrendekről beszélt:

  • A tematikus alapok esetében a piacra lépés időpontja sokkal kevésbé számít, mint egy ciklikus alap esetében. Ezzel együtt a megatrendekre fókuszáló alapok hosszabb távon terveznek és fektetnek be, így kevésbé számít, hogy éppen mit csinál a Fed, vagy Trump mit tweetel.
  • Példaként a Tencent céget hozta fel megatrendként az utóbbi 10 évből, minden benne volt, ami miatt megatrendnek lehet nevezni (gazdasági, társadalmi, vállalati szempontok).
  • Alapvetően három megatrend-csoportot különítenek el az alapkezelőnél: társadalmi, környezeti és technológiai trendek.
  • A robotika is olyan példa lehet, ami a következő 10 év nagy megatrendjei közé tartozhat. Ennek oka, hogy sok egyéb olyan tényező van, ami ezt a trendet erősíti: ilyen az olcsóbb technológia, az öregedő társadalom.
  • Kitért arra is, hogy egyre gyorsabban terjednek az innovációk a világban, de minden ilyen nagyon lassan indul be, és ahogy elkezdik egyre többen használni, úgy lehet ez jó beszállási pont a befektetési szakemberek számára is – teszi hozzá.
  • Ezek a trendek leginkább tematikus alapokon keresztül érhetőek el. A hagyományos részvényalapokhoz képest abban különböznek, hogy míg a részvényalapok a piaci kapitalizáció alapján súlyoznak sok esetben (ez kevesebb szektort fedhet le), míg a tematikus alapok több szektorra koncentrálnak. Ilyen szempontok szerint állítja össze portfólióját az Aegon Megatrend alapja is, de azzal számolni kell, hogy mivel növekedési fázisban lévő cégek vannak benne, ezért a kockázata is magasabb, mint egy hagyományos részvényalapé, cserébe viszont a jövőbe fektet.

Kannabisz, mint megatrend

Kardos Zsolt senior termékspecialista megatrendek kapcsán a kannabisz előretöréséről beszélt az orvostudományban és a befektetésekben.

  • Kitért arra, hogy manapság egyre több országban, illetve az USA különböző államaiban kezdik el engedélyezni bizonyos mértékben a kannabisz orvostudományi felhasználását.
  • Ezzel párhuzamosan egyre több az FDA által regisztrált kannabisz klinikai vizsgálatainak száma, a gyógyszercégek közül sokan végeznek ezzel komoly gyógyszerkísérleteket.
  • A szakember szerint a következő 10 évben 55%-os piaci penetrációja lehet a növénynek a mostani 11%-ról, elérheti az 1000 milliárd dolláros piaci értéket is.

Cloud gaming – videójáték mesterfokon

Szigetvári Dániel junior portfóliómenedzser a videójáték szektor mutatta be, illetve azt, hogy a felhőalapú streaming hogyan alakíthatja át ezt a szektort:

  • A játékipar is igazai megatrendnek nevezhető, az árbevétel ebben a szegmensben évek óta stabilan nő. Különösen terjednek a mobil játékok, a mobil platform jelentősen tör előre.
  • Érdekes adat, hogy az elmúlt években az asztali számítógépen játszók száma stagnált, míg a mobilon játszók száma ugrásszerűen nőtt, ma már a világban több mint 2 milliárd ember játszik valamilyen videójátékot.
  • Egyre fontosabbá válik a platformfüggetlenség, az első ilyen nagy újító ebben a Fortnite-játék volt. Ez lesz a jövő, várhatóan például a Fifa sem fog a jövőben külön minden platformra játékot fejleszteni, hanem egy közös lesz, ami minden platformon használható.
  • Megnövekszik a multiplayer, tehát a többszereplős játékok fontossága, emellett jöhetnek az ingyenesen letölthető játékok, és ezeken belül tudnak majd különféle fejlesztésekre költeni a játékosok.
  • A jövő szerinte a cloud gaming, igazából ez már ma is jelen van: távoli hozzáféréssel lehet majd hatalmas szerverparkhoz hozzáférni és így lehet majd videójátékokat használni. Ilyen cloud gaming szolgáltatást nyújt majd a Google Stadia, amely november 19-én indul élesben.
  • Az igazi győztesek a nagy technológiai cégek lehetnek ebben az iparágban, azokon belül is a nagyméretű felhőszolgáltatással bíró cégek. Kérdés, mi lesz a videójáték-fejlesztők sorsa, az egyértelmű vesztesei viszont a folyamatoknak a hardver- és szoftvergyártó cégek lesznek.

Megújuló energiaforrások Magyarországon

ifj. Chikán Attila, az Alteo Nyrt. vezérigazgatója a megújuló energiában várható fontosabb trendekről beszélt:

  • Az időjárásfüggő megújuló energiaforrásokban van a jövő, ilyen például a víz, azért is, mert ez jól szabályozható, szemben például a szél- vagy a napenergiával. Így tehát a vízenergiában gazdag országok egy előnnyel indulnak.
  • Úgy véli, hogy nagyjából 20-25 évig szükség lesz még a világban földgázra, főként az energia-kiegyenlítés miatt.
  • Kételkedik abban, hogy Magyarországon a megújuló energia nagy részét majd a napenergia adja, szerinte itt azzal lehet nagy probléma, ha hirtelen változik az energiaszint, például egy napfogyatkozás esetében. Mindebből kifolyólag a szélenergia lehet a másik fontos megújuló energiaforrás itthon a nap mellett (vízben nem vagyunk erősek). A földgáz viszont továbbra is a legfontosabb energiaforrás marad nálunk a következő 10 évben.
  • Szerinte legkésőbb 2025-ben bezárják a Mátrai Erőművet. Amennyiben karbonsemlegesség felé szeretnénk menni, akkor szükség van Paks 2-re, mivel e nélkül nagyon megnövekedne a CO2-kibocsátás. Energiaszolgáltatás szempontjából már nincs rá feltétlenül szükség, mivel e nélkül is biztosítható az energiaellátás az országban – teszi hozzá.
  • Millenials, a jövő fogyasztói

    Naffa Helena vezető részvényelemző az új fogyasztói generációról, mint megatrendről beszélt előadásában:

    • Az amerikai munkaerőpiacnak mintegy 30%-át teszik ki az ezredfordulós fiatalok, ez 10 év múlva már elérheti a 75%-át is. Globálisan az Y és Z generáció a világon 5 milliárd embert jelent, a vásárlóerejük igen nagy, így a trendbefolyásoló erejük is számottevő.
    • 2025-re az ezredfordulósok vagyona meghaladja majd a baby boomerek vagyonát, a fogyasztói piacon tehát ők lesznek fölényben.
    • Ma már az adat jelenti az értéket, sok szolgáltatás ma már ingyen elérhető, éppen amiatt, mivel ezzel hatalmas mennyiségű adathoz férnek hozzá a szolgáltatók.

    Címlapkép: MTI Fotó/Róka László

Forrás: portfolio.hu