50 villámtöltő épül és átgondolják a zöld rendszámot

Share Button

Hosszú hónapok hallgatása után a napokban újra megszólalt villanyautós témában a Nemzetgazdasági Minisztérium. Ezúttal a minisztérium Gazdaságfejlesztésért és -Szabályozásért Felel?s Államtitkárságának élére tavaly novemberben kinevezett Lepsényi István ecsetelte azInforádióban a Kormány elektromobilitással, azon belül is az elektromos autók terjedésének segítésével kapcsolatos terveit. Íme a teljes interjú:

2016-06-17_lepsenyi_istvan_allamtitkar-682x1024

(Lepsényi István) Nagyon jól halad Magyarország az e-mobilitás területén, hiszen a közép-európai országok közül egyedül Magyarország dolgozta ki az e-mobilitással kapcsolatos középtávú tervét, az úgynevezett Jedlik-tervet. Így összehangolt feladatot tud végrehajtani, aminek bizonyos elemeit már az elmúlt évben megcsináltuk – bizonyos kedvezmények, jogszabályok változtatása. Most készülünk a következ? nagy lépésre, a tölt?k szisztematikus telepítésére.

Mennyi tölt?t terveznek?

Azért nem indítottuk még el a nagy lépték? telepítést, mert egy térképet szeretnénk úgy kidolgozni, hogy optimalizáljuk, hogy hova kerüljenek azok a villámtölt?k, amelyek segítségével els? lépésben Magyarország teljesen átjárható lesz elektromos járm?vel. Ehhez a mostani számításunk szerint körülbelül 50 villámtölt? kell.

Megvannak már nagyjából a helyszínek?

Magyarország átjárhatóságához els?sorban az autópályák és a kiemelt turistaközpontok területére kell telepíteni tölt?ket, hiszen az emberek akik átsuhannak Magyarországon, általában autópályán mennek. A városokon belül az önkormányzatokat készítjük fel arra, hogy hamarosan megjelenik az a pályázatunk, amely segít abban, hogy az önkormányzatok telepítsenek a városokon belül tölt?állomásokat.

A legutóbbi információm az volt, hogy 600 olyan autó van, amelynek zöld rendszáma van. Ez ugye hibridet és teljesen elektromosat is takar. Hogy gondolják, mennyire dinamikusan fog növekedni ez a szám?

Az utóbbi id?ben már érzünk egy dinamikusabb növekedést, mert az én fejemben már 800 zöld rendszám szerepel, ami elektromos vagy plug-in hibrid, tehát olyan, ami elektromos feltöltéssel is tud menni. Az elképzeléseink szerint 2020-ra ezeknek a járm?veknek a száma meg kell, hogy haladja az 50 ezer darabot.

Továbbra is benne lesznek a hibridek is? Volt az elmúlt hetekben, nagyjából egy hónapja arról vita, hogy hibrid esetén van hogy nagyon kis teljesítmény? a villanymotor és egy hatalmas hagyományos benzinmotor van mellette. Ez miért kap zöld rendszámot?

Dolgozunk azon, hogy a zöld rendszám vonatkozásában kell-e bármit is változtatnunk. Jelen pillanatban a plug-in hibridek általában 40-50 kilométert tudnak menni csak az akkumulátorra alapozva. Ez ténylegesen esetenként felveti azt a kérdést, hogy az emissziós kibocsátása egy ilyen plug-in hibridnek – f?leg, ha egy nagy teljesítmény? motor van benne, amely egy nagy test? kocsit mozgat – magasabb lehet, mint amit mi szeretnénk.

Néhány nagyon fontos észrevételt kell tennünk az elhangzottakhoz.

  • Örvendetes, hogy az elektromos busz tender után a minisztérium újra el?vette az elektromos autózás terjedését segít? tölt? infrastruktúra fejlesztési tervet. Szintén üdvözlend?, hogy visszaélésekre lehet?séget teremt? zöld rendszám szabályozásának újragondolása, szükség szerinti szigorítása terítékre kerülhet.
  • A Jedlik Ányos Tervhez kapcsolódóan tavaly beígért 150 tölt? helyett már csak 50 villámtölt? szerepel az ígéretek között. 100 tölt?nek nyoma veszett.
  • Fontos különbség Varga Mihály korábbi bejelentéseihez képest, hogy az interjúban semmilyen határid? nem hangzott el (leszámítva az els? 50 ezer autó forgalomba helyezésének 2020-as határidejét).
  • Az 50-es tölt?szám tökéletes összhangban van a Magyar Villanyautó Klub Egyesület által kidolgozott és a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz márciusban eljuttatott Nemzeti Tölt? Infrastruktúra tanulmányban javasolt tölt?számmal.
  • Az említett tanulmány már tartalmaz javaslatot és térképet az 50 tölt? ideális helyszíneire. Természetesen pontos helyszínt csak az elektromos kapacitás rendelkezésre állásának és a helyszínek tulajdonosi viszonyainak ismeretében lehet kiválasztani. Bízunk benne, hogy újra el?kerül ez a tanulmány és az NGM segítségére lehet a munka felgyorsításában.
  • A zöld rendszám esetén a plug-in hibridekkel nem az a baj, hogy nagy az autó és/vagy nagy benne a benzinmotor, hanem hogy kicsi az akkumulátor kapacitása, illetve hogy semmi sem ösztönzi a járm? használóját, hogy valaha hálózati forrásból feltöltse az autóját. Az autó tisztán hagyományos üzemben is tökéletesen üzemel, így el?fordulhat az, hogy zöld rendszámmal szinte folyamatosan pöfékelve közlekedik. Így viszont nem környezetkímél?, ezért érdemli meg a zöld rendszámot.

Forrás: http://villanyautoklub.hu/