Ahol a napiskola több egy jól hangzó frázisnál

Share Button

A világ egyik legnehezebben megközelíthet? régiójában fekv? Zanglában csak a néhány nyári hónapban lehet építeni. 4000 méter magasságban, önkéntesekkel, helyiekkel, adományokból, áram nélkül. Nagy Csaba beszámolója.

ju1.4A Zanglai Napiskola tervezése 2011 telén kezd?dött, a Zanglai királyi palotát helyreállító Csoma Szobája Alapítvány felkérésére, velük együttm?ködve. A tavaszi adománygy?jtés – nyáron – az els? két egység alapozására és felmen? falaira volt elég, aztán jött a téliesítés. Itthon a helyi tapasztalatok alapján az irodai áttervezés következett, majd a tavasz (adománygy?jtés) és 2013 nyarán az építkezés (az els? két tanterem), és megint ?sz, tél, tavasz és nyár…

Zangla

Zanglában, a tibeti kultúrájú vidékén található a középkori királyi palota, melynek kis f?tetlen cellájában dolgozta fel K?rösi Csoma Sándor Tibet történetét, földrajzát és irodalmát és itt állította össze a híres tibeti szójegyzéket, majd az els? tudományos igény? tibeti-angol szótárt. Saját bevallása szerint télen is t?z nélkül dolgozott, mert a kémény nélküli szobában a tibeti szokás szerint földre rakott, szárított jaktrágyával táplált nyílt t?z füstje miatt képtelen volt olvasni. Az elszigeteltség miatt a Zanszkár völgye az egyik utolsó régió, ahol a hagyományos tibeti kultúra és építészet eredeti formájában fennmaradt.

Napiskolák a régióban

A hosszú téli id?szak az egész régiót elzárja a külvilágtól, a hágók októbert?l áprilisig járhatatlanná válnak. A 4000 méter körüli magasságban a tüzel?anyag hiánya miatt az iskolák is hosszú téli szünetre kényszerülnek. A régió klímája magashegyi száraz, napsütéses. A földm?velési szezon nagyon rövid, az öntözéshez a gleccserek olvadékvizét használják, az intenzív mez?gazdasághoz a gyerekek munkájára is szükség van. A rövid mez?gazdasági szezon egybeesik a tanulásra is legalkalmasabb nyári id?szakkal. A megoldás a téli oktatást is lehet?vé tev? szolár iskola lehet.

A régióban 2000-ben els?nek a Lingshed szolár iskola épült fel, egy korábban arra túrázó osztrák építész kezdeményezését követ?en. A britek a neves Arup szerkezettervez? cég vezetésével már 2001-ben követték a példát és azóta szintén több ütemben b?vített hatalmas bentlakásos iskola-komplexummal rukkoltak el? Shey-ben. Sani településen a németek, Kargyakban pedig egy cseh nonprofit szervezet hozott létre napiskolát.

A zanglai magyar napiskola

A magyar napiskola a néhai Zanglai királyság 5 falujának készül, mintegy 60-80 gyermek számára. A cél egy kizárólag a nap h?jével f?tött 4 tantermes iskola létrehozása, mely a zanszkári építészeti örökségen alapul, de a kortárs fenntartható építészet elveit követi.

Egyszer? és racionális épületnek kellett születnie, hiszen a rendelkezésre álló adományokból kell az anyagiakat finanszírozni. A szakaszosan is megépíthet?, négy tanteremb?l álló, sorolt alaprajzi képlet kézenfekv? megoldás. Az egyediséget az adta, hogy a téli szoláris h?nyereség szempontjából ideális dél-délnyugati tájolás és a teleklejtés nem esett egybe, így az egységeket lépcs?zetesen emelked?en helyeztük el. A tantermek a pufferzónaként is funkcionáló el?térb?l nyílnak. Az épület lényegi koncepciója, hogy a nagy magasság miatt rendkívül intenzív napsugárzás befogásával olyan tantermeket hozzunk létre, ahol fosszilis tüzel?anyag égetése nélkül is tanulásra alkalmas h?mérsékletet lehet teremteni a téli id?szakban. A régióban már elkészült iskolák egy része napteres, más részük „trombe” falas, de van a kett? ötvözetéb?l született megoldás is. Télen a napteres változat nagyobb h?ingadozással, de gyorsabb felmelegedéssel, míg a „trombe” falas megoldás alacsonyabb, de viszonylag állandó h?mérséklettel jár.

B?vebben: http://epiteszforum.hu/

Forrás: http://epiteszforum.hu/