Egyetlen villanyautó-töltőpont sem épült még meg

Share Button

Több mint 900 hazai autó rendelkezik zöld rendszámmal, ezek az ország több mint 60 pontján tölthet?k fel árammal. Az állam által ígért 150 tölt?b?l viszont még egy sem épült meg.

Jelenleg 906 hazai autó jogosult a zöld rendszám használatára, de a Jedlik Ányos Klaszter honlapja szerint továbbiak is várnak a kiadására. A parkolási kedvezményekkel járó rendszámot tavaly október óta lehet igényelni a részben vagy kizárólag villamos energiával hajtott autókhoz. Tisztán elektromos hajtású autóból a múlt év végén 342 darab volt az országban a KSH adatai szerint. A számuk azóta nyilván n?tt, legalább azzal a héttel, amellyel május óta a kormányflottát er?síti az állam.

Az áramtölt? lehet?ségek b?vítésével azonban késik az állam, pedig tavaly szeptemberben 150 villámtölt? (a piacon hozzáférhet?, leggyorsabb tölt?) telepítését ígérte Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A beruházásra a Jedlik Ányos-terv részeként került volna sor, amelynek a múlt évi – az e-mobilitást el?segít? – feladataira hétmilliárd forint állt volna a rendelkezésére a szén-dioxid-kvóta eladásaiból befolyt pénzb?l. A miniszterrel egyidej?leg a Jedlik Ányos Klaszter igazgatója további 300 gyors- és 800 normál tölt? telepítésének szükségességér?l is nyilatkozott. Eddig viszont nem épült meg egyetlen állami gyorstölt? sem, ráadásul Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára nemrég a terv „optimalizálásáról” nyilatkozott a Magyar Villanyautó Klub Egyesületnek (Mavak). Ez azt jelenti, hogy legfeljebb 50 villámtölt? lesz, de még azoknak is keresik a helyét. Igaz, egy éve a Mavak szakért?i is elégségesnek tartottak még 50 ilyen eszközt az országos lefedettséghez.

Az állam szabályozói oldalon is megfogalmazott e-autós terveket, bár ezeket még nem „optimalizálta”.  A hazai napi fogyasztási cikkeket áruló boltok, parkolóházak és fizet?parkolók négy különböz? határid?t kaptak, hogy e-tölt?-pontokat létesítsenek. Az els? 2017. január 1. a következ? dátumok pedig 2019., 2020. és 2026. els? napjai. A végcél, hogy az országban minden megkezdett 100 parkolóhelyre legalább 10 tölt? jusson, de az elvárás kisebb ott, ahol kisebb az érintett üzlet eladótere vagy a település lélekszáma.

Ma egy e-autó vagy egy hibrid autó csupán a piaci szerepl?k által önként létesített tölt?pontokon juthat áramhoz. Tavaly augusztusban erre 63 helyen volt mód az országban, ezeken együtt 162 csatlakozót használhattak az autósok. Ma már másfélszer annyi, vagyis 93 tölt?pont van a Chargingpoint.com adatai szerint, és ezeket összesen 213 csatlakozóval látták el. E-tölt?helyei alapján Magyarország az európai toplista 22. helyén áll. Megel?z minket több, nálunk kisebb ország is, köztük az 1,3 milliós lakosú Észtország, amelynek 364 tölt?pontja országos lefedettséget jelent.

A már m?köd? hazai tölt?k 21 százaléka parkolókban található, 13,9 százaléka a közút mellett, f?leg a nagyvárosokban és az autópályák mentén. A tölt?k persze nem egyformák. Eltér? a töltési idejük, más-más csatlakozószabványnak felelnek meg, vannak köztük egyen- és váltóáramúak, egyszer? fali tölt?k és olyanok is, amelyeken keresztül az autótulajdonos – egy mobil applikációval – csatlakozik az áram eladójának számlázási rendszerére.

Forrás: vilaggazdasag.hu / Szerz?: B. Horváth Lilla