Egyre nagyobb teret hódítanak az elektromosautó-töltők

Share Button

Hódmezővásárhelyen az elmúlt időszakban mintegy nyolc elektromosautó- és -villámtöltőt helyeztek ki. Így a dél-alföldi város jelenleg elmondhatja magáról, hogy ott a legtöbb az egy főre jutó autótöltők száma.

A 44 ezer lakosú városba először idén februárban került egy AC töltő a Nemzeti Közművek jóvoltából, majd másfél hete az e-Mobi finanszírozású négy AC – váltóáramú – töltő is elkészült. Ekkor már álltak az önkormányzat által megpályázott támogatásból és saját forrásból megvalósított DC – egyenáramú – villámtöltők, amelyeket a napokban üzemelt be a telepítő cég.

A CCS és CHAdeMO szabványokat is támogató DBT gyártmányú töltők egyenáramú oldalon 50 kiloWatt teljesítmény leadására képesek, de a két csatlakozó közül egyidejűleg csak egy használható. Ez teljesen elfogadott, minden ilyen típusú töltő így működik. AC oldalon a töltők 22 kiloWatt leadására képesek, és ez működik a DC oldallal egyidejűleg is.

Fontos tudni, hogy az AC csatlakozás használatához a kábelt az autósnak kell biztosítania, azt nem szerelték a töltőre, így nem csak Type2-es, de Type1 csatlakozóval rendelkező autók is tudják használni a töltők AC ágát, amennyiben rendelkezésre áll a megfelelő Type2-Type1 kábel.

Az elektromos töltők megközelítése és használata a közlekedési, sőt a parkolási rendet is némileg át fogja alakítani a városban.

Érdemes tájékozódni a töltők használatáról

Az egyenáramú töltőknek három fajtája terjedt el Európában. A japán autógyártók által kifejlesztett CHAdeMO rendszert használja a Nissan, a Kia, a Mitsubishi, a Citroen és a Peugeot, míg a Type2-es csatlakozó továbbfejlesztéséből született CCS csatlakozót főleg az európai autógyártók, mint például a BMW és a Volkswagen támogatják. A Tesla Model S a hagyományos Type2-es csatlakozón keresztül egyenárammal is tölthető, így a Tesla Motors által világszerte kiépített Tesla Supercharger hálózat töltői is ilyen csatlakozóval rendelkeznek. A csatlakozók egymással nem kompatibilisek, az átjárhatóság minimális.

Képünk illusztráció (Fotó: MTI/Marjai János)

Gyors és rugalmas az utcai töltők használata

Az elektromos autózás egyik nagy előnye, hogy nem kötődik a szénhidrogénekhez, így az autó feltöltéséhez nem kell benzinkútra járni. Egy villanyautó szinte bárhol feltölthető, ahol található egy 10-16 amperes konnektor. Persze töltő és töltő között óriási különbségek vannak, amelyekkel érdemes tisztában lenni.

Általában a gyorstöltő kategóriába sorolják az összes, otthoni töltőnél nagyobb teljesítményű, 3,6-40 kW-os váltóáramú töltőt. Ezek közül idehaza az Elmű által felállított 22 kW-os oszlopok, illetve az E.ON által telepített 11-22 kW-os oszlopok terjedtek el. Mindkettőhöz Type2-es csatlakozón keresztül lehet csatlakozni.

Az Elmű-oszlopok többnyire Budapesten és néhány vidéki városban találhatók meg, és legtöbbjük használatához regisztráció és mobiltelefonos alkalmazás szükséges. Ezek hiányában a töltést telefonon keresztül kezelő segítségével is el lehet indítani és le lehet állítani. Az Elmű töltőinél a parkolás a töltés idejére ingyenes.

Ezeken a töltőoszlopokon nincs kábel, azt minden esetben az autósnak kell biztosítania. Amíg a kábel az autóhoz van csatlakoztatva, addig a töltőből sem húzható ki, de az autóról való lecsatlakozás után a töltőkábel szabadon kihúzható. A töltés sebessége attól függ, hogy az autó egy fázison mennyi energiát képes felvenni.

A 40 kW-nál nagyobb kapacitású töltőket idehaza villámtöltőnek nevezik. Ezek jellemzően egyenáramú töltők, de akad köztük váltóáramú is. Utóbbiak teljesítményét az autóba épített fedélzeti töltők kis kapacitása miatt nagyon kevés jármű tudja kihasználni.

A villámtöltők lehetővé teszik a nagyobb távok megtételét

A villámtöltők legfontosabb feladata, hogy az úton lévő autóst segítsék a mielőbbi továbbhaladásban. Tehát nem a 100 kilométer alatti napi használathoz, hanem az egy töltéssel nem elérhető célállomásokba való eljutáshoz fejlesztették ki őket.

A töltőket úgy alakították ki, hogy azok többnyire képesek legyenek az autó akkumulátorát fél óra alatt 80 százalékra vagy egy óra alatt teljesen feltölteni. Így kellően sűrű töltőhálózat esetén egy középkategóriás autóval néhány rövid pihenő közbeiktatásával el lehet jutni bárhova a fővárosból, illetve a fővároson belül bárhova. Ez a hálózat jelenleg még hiányos Magyarországon, de remélhetőleg hamarosan használható szintre bővül.

Forrás: villanyautosok.hu