Elköltött töltőpénz – Hová tették a karbonkvóta hétmilliárdját?

Share Button

Bár Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy éve azt ígérte, hogy a Jedlik-terv keretéb?l a kormány 150 elektromos tölt?állomást alakít ki, úgy fest, ebb?l semmi nem valósult meg. A tárca büszkén mutogat ugyanakkor a már meglév? nyolcvan állomásra – csakhogy ezek mindegyikét piaci szerepl?k építették ki. Az e célra szánt kormányzati pénzb?l sikerült viszont húsz elektromos buszt vásárolni éppen attól a cégt?l, amelynél Lepsényi István egy nappal a gazdaságfejlesztésért felel?s államtitkári kinevezése el?tt még felügyel?bizottsági elnök volt.

Négymilliárd forintos állami megrendelést nyert az a buszgyártó cég, amelynek Lepsényi István volt a felügyel?bizottsági elnöke mindaddig, amíg tavaly novemberben ki nem nevezték a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért felel?s államtitkárává. Mivel a buszok uniós finanszírozásáról a kormány lemondott, a beszerzést végül a Jedlik Ányos Terv karbonkvótából felhalmozott büdzséjéb?l finanszírozták. Csakhogy a Jedlik terv els?sorban nem azt t?zte ki céljául, hogy elektromos buszokat szerezzenek be.

Varga Mihály 2014 márciusában jelentette be, hogy a kormány ösztönözni fogja az elektromos autók elterjedését és Magyarország lesz az az uniós ország, amely el?ször rendelkezik az elektromobilitás elterjedését ösztönz? nemzeti cselekvési tervvel. Ennek érdekében fogadták el 2015 júniusában a Jedlik Ányos Tervet, amelynek fókuszában az e-tölt?k telepítése áll. Ehhez rendelte a terv forrásnak a karbonkvóta-eladásokból származó hétmilliárd forintot. Varga Mihály meg is ígérte egy évvel ezel?tt: „A következ? egy évben 150 új elektromosautó-tölt?állomás jön létre Magyarországon.”

Megkérdeztük a minisztériumtól, mit sikerült ebb?l az ígéretb?l megvalósítani. A válasz: „Jelenleg az országban közel 80 db nyilvánosan hozzáférhet? tölt?hely van. Annak érdekében, hogy a közeljöv?ben a hálózat további tölt?helyekkel b?vülhessen, jóváhagyás el?tt áll az a pályázati kiírás, amely közel 500 tölt?állomás (1000 tölt?pont) kihelyezését t?zi ki célul.”

toltokd-d000240A0bebe7d99c9db

Ezt a nyolcvan tölt?állomást azonban nem a Jedlik terv költségvetéséb?l telepítették, sokkal inkább a piaci szerepl?k pénzéb?l. A 168 Óra gy?jtése szerint az E.ON eddig 24 tölt?t telepített (további két tölt? telepítése folyamatban van), az Elm? pedig – amely 2010-ben indította el e-mobilitás programját – saját er?b?l, továbbá uniós források és magáncégek bevonásával tíz városban 48 tölt?berendezést létesített.

Az elektromos autók terjedésében érdekelt Nissan Hungary autóforgalmazó cég szintén telepített tölt?ket. 12 Nissan-szalonhoz kapcsolódva tizenöt darab villámtölt? üzemel, nyárig pedig további ötöt telepítenek.

Így valóban kijön az NGM által megadott szám: tényleg nyolcvan tölt?hely m?ködik Magyarországon. Csakhogy valamennyit a kormánytól függetlenül helyezték üzembe. Nagyon úgy fest, hogy a Jedlik terv hétmilliárdos keretéb?l egy év alatt egyetlen tölt?t sem sikerült telepíteni. Az összeg több mint felét viszont elköltötték húsz elektromos buszra, amelyet attól a cégt?l szereztek be, amelynél egy nappal kinevezése el?tt még felügyel?bizottsági elnök volt az új államtitkár, Lepsényi István.

Forrás: 168ora.hu