Güssing – A megújuló energiák városa

Share Button

Az egyre gyakoribb áram áremelések a magasabb hálózatviteli költségek és az energia szolgáltató stratégiai megfontolásai miatt jönnek létre. Azok a költségek, amik a fukusimai katasztrófa miatt keletkezhetnek, azok még nincsenek beleértve.

A fogyasztói árak er?sebben emelkednek mint a hálózatviteli költségek

2011. február elsejei hatállyal a kormány ismét megemelte a lakossági áramárakat. A lépéssel leginkább a szolgáltatókat ellátó állami áramnagykeresked?, az MVM járt jól.

Ekkor a legkisebb mértékben a f?városi Elm? kedvezményes díja változott, a legnagyobb emelkedés pedig a vele egy csoportba tartozó Émász két díjánál volt kimutatható. A legalacsonyabb átlagtarifa az E.ON-é, a legmagasabb az Émászé lett. Az utószámítások szerint az emelés éves átlagban 3.720 forint többletkiadást okozott a fogyasztóknak.

A rendeletb?l kit?nt, hogy az áremelést nem az áramszolgáltatók kezdeményezték és annak hasznából nem is nagyon fognak ezentúl sem részesülni. A szolgáltatók mostantól nem negyedévente, hanem fél évente folyamodhatnak ármódosításért. A 2010-es év végéig az Orbán-kormány döntése nyomán ilyet nem kérhettek, az újabb alkalom pedig 2011 májusában adódott a számukra. A miniszter megváltoztatta a szolgáltatók árrését és azt az árat, amenyiért hozzájuthatnak az áramhoz. Árrésüket kWh-nként jellemz?en néhány fillérrel módosította, ám mostantól több mint egy forinttal többet kell fizetniük érte. Szakért?k szerint ez a lakossági áramot jellemz?en számukra biztosító, állami tulajdonú Magyar Villamos M?vek (MVM) bevételét növelheti.

A lakossági fogyasztói árak 12 év óta állandóan emelkednek. 2012 januártól az áram lakossági tarifája ismét megdrágult. Az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az áramcégek tekintetében nem közölt akkor pontos adatokat az áremelés tekintetében, hogy az emelkedés egységes vagy szolgáltatónként eltér? lesz-e. Ez, a 27%-os áfaemelést is beleszámítva, szolgáltatónként eltér? mérték?, 0,6 százaléktól 4,2 százalék drágulást jelentett, az utólagos számítások szerint. Így a villanytarifa 2012 februártól átlagban három százalékkal n?tt.

Ez a trend most 2012 tavaszán is töretlen (emellett a gázárak is emelkedtek 2012 január 1-t?l 4,1%-kal). Megjegyzend? ugyanakkor: az „indokolt” költségek, illetve az ellátó rendszer tehervisel? képessége nem világos. Az energiacégek ugyan sokszor sürgettek áremelést, de a kormánnyal folytatott egyeztetéseik részletei nem kerültek soha a nyilvánosság elé. Az ellátás biztonságával való, így megfoghatatlan fenyegetés szolgált az el?z? kormányok áremeléseinek is alapjául (igaz, akkor emellett jóval magasabb szám állt). A mostani lépések mögött az az állítólagos megegyezés állhat, miszerint a kormány és a szektor között idén kialkudott új árformula eredményét a kabinet betartja.

Ami biztos: a lakosság ellátására kötelezett energiacégek közül eddig egy sem ment tönkre. A 2011-es év szeptemberét?l a forint kétségtelenül nagyon elszállt, rendkívül megdrágítva az energiaimportot. Természetesen számításunk csupán piaci trendeken alapul és nem vádol egyetlen konkrét szerepl?t sem indokolatlan költségfelszámítással.

„Az MVM középtávú stratégiájában meghatározottak szerint folyamatban van a Paksi Atomer?m? b?vítésének el?készítése, valamint a jöv?ben további beruházásokat tervezünk. Az MVM Csoport regionális szinten is meghatározó szerepl?vé kíván válni, ezen törekvések megvalósításához szükségünk van a jöv? szakembereire is.” – nyilatkozta Baji Csaba az MVM Zrt. elnök-vezérigazgatója (mti, 2012.03.30.).

Ezek szerint továbbra sem érdeke az MVM-nek a megújuló energiában való részvétele.

Az energiaszolgáltatók keresked?i fejjel gondolkodnak

Az áramszolgáltatók stratégiailag alakítják az áram árait. A túl magas áraktól a liberalizált piacon egyedül a félelem óvja a fogyasztót, hogy túl sok fogyasztó reagálna szolgáltatóváltással a magas áram áremelésekre.

Hogy az áramemelésekben jobban belelássunk, hasznos, ha a szolgáltató helyébe képzeljük magunkat. A liberalizált árampiacon minden szolgáltató keresked?ként köteles fellépni. Amennyiben emelkednek a hálózatviteli költségek és a nyereségnek legalább ugyan annyinak kell maradni, úgy meg kell emelni az árakat. Ami azt jelenti, hogy minden fogyasztónak ki kell egy levelet küldeni.

Egy bizonyos X százalék fogyasztó ezt indoknak veszi, hogy szolgáltatót cseréljen. Ha a szolgáltató az árakat annyira emeli meg, amennyire a költségek megemelkedtek, úgy az X százalék kiesése miatt mégis kisebbre zsugorodik a nyeresége. Ezenkívül a magasabb árrések egy atraktív opció lehet?sége is neki. Ezért stratégiailag érdemes lehet, az árakat er?sebben megemelni, mint azokat muszáj lenne. Egyidej?leg emelkedik viszont az a veszély is, hogy további fogyasztó cserél majd szolgáltatót.

Mivel azonban eddig alig pár százalék élt az ilyen lehet?séggel, ezért ez a rizikó még könnyen átlátható a szolgáltató számára. Tehát minél több fogyasztó váltja le eddigi szolgáltatóját áremelések esetében, annál nagyobb lesz erre szolgálati szektorra a nyomás.

Érdemes a fogyasztói tarifákat összehasonlítani. A hazai interneten léteznek már áram-árösszehasonlító oldalak, ahol gyorsan meg lehet állapítani, hogy egy váltás megéri-e. A szolgáltatóváltás egyszer? és rizikómentes – az áramellátás törvényileg garantált.

A Financial Times 2011 október végén megszerzett egy Európai Bizottsági jelentést, mely szerint a következ? minimum 20 évben folyamatos áram áremelés várható. Még abban az esetben in er?s áremelkedést jelez a tanulmány, ha a nukleária energia fejl?dését és széndioxid megköt? és tároló alkalmazások használata volt az egyik kiinduló paraméter.

A legolcsóbb árak a tanulmány szerint akkor alakulnak ki, ha minél inkább szétosztott energiatermelés zajlik. Ez tartalmazná a jelenlegi fosszilis és nukleáris termelés mellett az egyre nagyobb szerepet kapó szél- víz- és a napenergiát hasznosító er?m?veket is. Ebbe az elosztásba tökéletesen beleillenek a mikroméret? (háztartási) napelemes er?m?vek is.

A német villamosenergia szolgáltatók közül a legtöbben felvették már programjukba az ökoáram szolgáltatást. A felvételt azonban inkább a fogyasztói létszámvesztés félelme indította meg és nem mindig az energiatudatos szemlélet.

Mivel Magyarországon ezt a jelenséget nem igen tudjuk még a hiányzó adatok miatt belátni, érdemes a tanulmány összes el?rejelzését komolyabban venni. A legvalószín?bb forgatókönyv az energiafordulatban a jelenlegi szén-, olaj-, földgáz és nukleáris termelés csökkenését jelzi a nap- és a széler?m?vek javára.

09.04.2012., tanulmány, Michael Debreczeni

Az egyre gyakoribb áram áremelések a magasabb hálózatviteli költségek és az energia szolgáltató stratégiai megfontolásai miatt jönnek létre. Azok a költségek, amik a fukusimai katasztrófa miatt keletkezhetnek,
azok még nincsenek beleértve.

A fogyasztói árak er?sebben emelkednek mint a hálózatviteli költségek

2011. február elsejei hatállyal a kormány ismét megemelte a lakossági áramárakat. A lépéssel leginkább a szolgáltatókat ellátó állami áramnagykeresked?, az MVM járt jól.

Ekkor a legkisebb mértékben a f?városi Elm? kedvezményes díja változott, a legnagyobb emelkedés pedig a vele egy csoportba tartozó Émász két díjánál volt kimutatható. A legalacsonyabb átlagtarifa az E.ON-é, a legmagasabb az Émászé lett. Az utószámítások szerint az emelés éves átlagban 3.720 forint többletkiadást okozott a fogyasztóknak.

A rendeletb?l kit?nt, hogy az áremelést nem az áramszolgáltatók kezdeményezték és annak hasznából nem is nagyon fognak ezentúl sem részesülni. A szolgáltatók mostantól nem negyedévente, hanem fél évente folyamodhatnak ármódosításért. A 2010-es év végéig az Orbán-kormány döntése nyomán ilyet nem kérhettek, az újabb alkalom pedig 2011 májusában adódott a számukra. A miniszter megváltoztatta a szolgáltatók árrését és azt az árat, amenyiért hozzájuthatnak az áramhoz. Árrésüket kWh-nként jellemz?en néhány fillérrel módosította, ám mostantól több mint egy forinttal többet kell fizetniük érte. Szakért?k szerint ez a lakossági áramot jellemz?en számukra biztosító, állami tulajdonú Magyar Villamos M?vek (MVM) bevételét növelheti.

A lakossági fogyasztói árak 12 év óta állandóan emelkednek. 2012 januártól az áram lakossági tarifája ismét megdrágult. Az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az áramcégek tekintetében nem közölt akkor pontos adatokat az áremelés tekintetében, hogy az emelkedés egységes vagy szolgáltatónként eltér? lesz-e. Ez, a 27%-os áfaemelést is beleszámítva, szolgáltatónként eltér? mérték?, 0,6 százaléktól 4,2 százalék drágulást jelentett, az utólagos számítások szerint. Így a villanytarifa 2012 februártól átlagban három százalékkal n?tt.

Ez a trend most 2012 tavaszán is töretlen (emellett a gázárak is emelkedtek 2012 január 1-t?l 4,1%-kal). Megjegyzend? ugyanakkor: az „indokolt” költségek, illetve az ellátó rendszer tehervisel? képessége nem világos. Az energiacégek ugyan sokszor sürgettek áremelést, de a kormánnyal folytatott egyeztetéseik részletei nem kerültek soha a nyilvánosság elé. Az ellátás biztonságával való, így megfoghatatlan fenyegetés szolgált az el?z? kormányok áremeléseinek is alapjául (igaz, akkor emellett jóval magasabb szám állt). A mostani lépések mögött az az állítólagos megegyezés állhat, miszerint a kormány és a szektor között idén kialkudott új árformula eredményét a kabinet betartja.

Ami biztos: a lakosság ellátására kötelezett energiacégek közül eddig egy sem ment tönkre. A 2011-es év szeptemberét?l a forint kétségtelenül nagyon elszállt, rendkívül megdrágítva az energiaimportot. Természetesen számításunk csupán piaci trendeken alapul és nem vádol egyetlen konkrét szerepl?t sem indokolatlan költségfelszámítással.

„Az MVM középtávú stratégiájában meghatározottak szerint folyamatban van a Paksi Atomer?m? b?vítésének el?készítése, valamint a jöv?ben további beruházásokat tervezünk. Az MVM Csoport regionális szinten is meghatározó szerepl?vé kíván válni, ezen törekvések megvalósításához szükségünk van a jöv? szakembereire is.” – nyilatkozta Baji Csaba az MVM Zrt. elnök-vezérigazgatója (mti, 2012.03.30.).

Ezek szerint továbbra sem érdeke az MVM-nek a megújuló energiában való részvétele.

Az energiaszolgáltatók keresked?i fejjel gondolkodnak

Az áramszolgáltatók stratégiailag alakítják az áram árait. A túl magas áraktól a liberalizált piacon egyedül a félelem óvja a fogyasztót, hogy túl sok fogyasztó reagálna szolgáltatóváltással a magas áram áremelésekre.

Hogy az áramemelésekben jobban belelássunk, hasznos, ha a szolgáltató helyébe képzeljük magunkat. A liberalizált árampiacon minden szolgáltató keresked?ként köteles fellépni. Amennyiben emelkednek a hálózatviteli költségek és a nyereségnek legalább ugyan annyinak kell maradni, úgy meg kell emelni az árakat. Ami azt jelenti, hogy minden fogyasztónak ki kell egy levelet küldeni.

Egy bizonyos X százalék fogyasztó ezt indoknak veszi, hogy szolgáltatót cseréljen. Ha a szolgáltató az árakat annyira emeli meg, amennyire a költségek megemelkedtek, úgy az X százalék kiesése miatt mégis kisebbre zsugorodik a nyeresége. Ezenkívül a magasabb árrések egy atraktív opció lehet?sége is neki. Ezért stratégiailag érdemes lehet, az árakat er?sebben megemelni, mint azokat muszáj lenne. Egyidej?leg emelkedik viszont az a veszély is, hogy további fogyasztó cserél majd szolgáltatót.

Mivel azonban eddig alig pár százalék élt az ilyen lehet?séggel, ezért ez a rizikó még könnyen átlátható a szolgáltató számára. Tehát minél több fogyasztó váltja le eddigi szolgáltatóját áremelések esetében, annál nagyobb lesz erre szolgálati szektorra a nyomás.

Érdemes a fogyasztói tarifákat összehasonlítani. A hazai interneten léteznek már áram-árösszehasonlító oldalak, ahol gyorsan meg lehet állapítani, hogy egy váltás megéri-e. A szolgáltatóváltás egyszer? és rizikómentes – az áramellátás törvényileg garantált.

A Financial Times 2011 október végén megszerzett egy Európai Bizottsági jelentést, mely szerint a következ? minimum 20 évben folyamatos áram áremelés várható. Még abban az esetben in er?s áremelkedést jelez a tanulmány, ha a nukleária energia fejl?dését és széndioxid megköt? és tároló alkalmazások használata volt az egyik kiinduló paraméter.

A legolcsóbb árak a tanulmány szerint akkor alakulnak ki, ha minél inkább szétosztott energiatermelés zajlik. Ez tartalmazná a jelenlegi fosszilis és nukleáris termelés mellett az egyre nagyobb szerepet kapó szél- víz- és a napenergiát hasznosító er?m?veket is. Ebbe az elosztásba tökéletesen beleillenek a mikroméret? (háztartási) napelemes er?m?vek is.

A német villamosenergia szolgáltatók közül a legtöbben felvették már programjukba az ökoáram szolgáltatást. A felvételt azonban inkább a fogyasztói létszámvesztés félelme indította meg és nem mindig az energiatudatos szemlélet.

Mivel Magyarországon ezt a jelenséget nem igen tudjuk még a hiányzó adatok miatt belátni, érdemes a tanulmány összes el?rejelzését komolyabban venni. A legvalószín?bb forgatókönyv az energiafordulatban a jelenlegi szén-, olaj-, földgáz és nukleáris termelés csökkenését jelzi a nap- és a széler?m?vek javára.

09.04.2012., tanulmány, Michael Debreczeni

Az áram kitartó áremelkedésének további fejl?déséb?l nem kérnek többet a fogyasztók. A fogyasztók legalább 35 százaléka latolgatja a szolgáltatóváltást. A váltásra való hajlandóság a nemzetközi összehasonlításban Németországban átlagon felüli.

A felmérés több mint 10.000 megkérdezett fogyasztók 19 ország mellett Németországban hasonló méret? és szabályozatlan piacokon, mint például Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és az Egyesült Államokban. A német résztvev?k száma 500 volt Sehol máshol az aránya akik meg szeretnék nézni az idén határozottan egy új villamosenergia-szolgáltató, olyan magas, mint ebben az országban. Ennek f? oka az ár. Amikor több válasz is lehetséges számolt 90%-a nyilatkozott úgy akarja menteni az átállási költségek. a nagy Távolságot, majd egyéb okok miatt, mint egy egyedi, hogy saját használatra Árazás (60%) és a választás képessége a megújuló forrásokból származó villamos energia lehet (37%).

A vev? megkötése kiegészít? szolgáltatásokkal

„A német villamosenergia piacán a versenyzés els?sorban az árakon keresztül zajlik”, mondta Serge Colle az Accenture energiaellátási gazdasági részlegének az ügyvezet?je. „Ennek ellenére azonban kiegészít? ajánlatokról is gondoskodniuk kell az energiaellátóknak. Mert ezekkel is meg tudnák a fogyasztói köt?dést emelni.” Ahogyan a tanulmányból is kimutatták, sok fogyasztót érdekli a különböz? szervízajánlatok, amiket a szolgáltató még nem vagy csak részlegesen kínálnak fel. Ide tartoznak az egyéni
energiatanácsadások (46%), a fotovoltaikkal, a széllel vagy a földh?vel termelhet? energia (41%) és a „Smart Home” megoldások, azaz az olyan hatékony vezérlések, amivel a fogyasztást csökkenteni lehet (42%). Mindenesetre 23% lenne hajlandó vagy lagalább is el
tudná képzelni, hogy ezekért többet fizessen.

Kevesebb szervíz kevesebb pénzért

Hogy már milyen magas az árérzékenység, azt a vev?szerviz iránti beállítottság is jelzi. Egy alacsonyabb számláért 6 fogyasztó a 10-böl megelégedne egy alacsonyabb szolgáltatással is. Így például 87% megelégedne egy egyszer? elektromos számlával és 56% pedig egy lekorlátozott telefonszupportot is akceptálna. „Az energiaszolgáltatók hatalmas költségnyomás alatt vannak”, mondta Serge Colle. „Éppen a szervíz területén kínálkoznak megspórolási lehet?ségek, amik megvalósíthatóak anélkül, hogy a fogyasztó az elvárásában csalódna és végül elveszítenék ?t. A digitális csatornák lehet?ségeit még nem sok szolgáltató használja ki eléggé.”

E-Mailen és Interneten keresztüli kapcsolat

A legtöbb fogyasztó a szolgáltatójával történ? kommunikációhoz inkább veszi el?nybe az internetet (www), azaz az e-mailt, a szolgáltató weboldalát vagy más mobil alkalmazásokat, és nem a telefonos szervizközpontokat vagy a levelet. 56%-os többségben vannak azok, akik az összes interakciókat komplett online intéznék el szivesebben. Az ilyen szociális hálózatok éppen a jöv? fogyasztóinál kedveltek, tehát a 18-24 évesek körében. Majdnem 40% lépne a facebook-on vagy a Google+-on keresztül szolgáltatójával kapcsolatba.

„Az energiaszektor átfogó változásokon megy keresztül. A szolgáltatók üzleti modellje az energiaváltás miatt megkérd?jelezett. Egyidej?leg viszont nagyon hamar készek a fogyasztók szolgáltatót váltani az olcsóbb tarifakínálatok miatt. Az ilyen nagyságrend? átalakulási folyamatok teli vannak rizikókkal, de lehet?ségeket is adnak. Akinek els?re sikerül a meglév? termelési technológiákat az értékesítésben egy újabb üzleti modellel összekötni, az lesz a végén a nyertes”, modnja Serge Colle.

2012.04.09., Forrás: verivox, Michael Debreczeni

2012. május 31-én az ausztriai Güssing-ben megújuló energia témájú rendezvényre kerül sor.

A kapcsolatépít? rendezvény els?sorban azokat a vállalkozásokat célozza meg, akik a megújuló energiák terén tevékenykednek, illetve új üzleti lehet?ségeket keresnek. A konferencia másik célcsoportját az önkormányzatok képvisel?i alkotják, akik érdekl?dnek a megújuló energiákkal kapcsolatos projektek iránt.

A rendezvény legf?bb célja, hogy összehozza a vállalkozásokat és döntéshozókat, annak érdekében, hogy a megújuló energiákkal kapcsolatos projektek megvalósításra kerüljenek.

A konferencia lehet?séget kínál arra, hogy a résztvev?k
– megismerjék, hogyan hozta létre „City of Güssing” megújuló energián alapuló ellátását,
– megismerkedjenek a helyi önkormányzatok polgármestereivel és képvisel?ivel,
– megvitassák az új technológiákat és kutatási projekteket,
– új, megújuló energián alapuló projekteket kezdeményezzenek a résztvev? cégekkel,
– meglátogassák Güssing város biomassza és biogáz üzemét.

A rendezvényr?l részletes információkat, beleértve a szállást is, az alábbi honlap és a mellékelt program kínál: http://www.b2match.com/renewableguessing2012

forrás: advantageaustria

Vélemény, hozzászólás?