Londoni elemzők: a Nabucco kikerülése nem járul hozzá az európai gázárak csökkenéséhez

Share Button

Kertész Róbert, az MTI tudósítója jelenti:

    London, 2013. június 28., péntek (MTI) – Várhatóan nem járul hozzá az európai földgázárak csökkenéséhez az a gázmennyiség, amely az azerbajdzsáni Shah Deniz II. földgázmez?t kitermel? konzorcium pénteki döntése alapján nem a Nabucco, hanem egy alternatív vezetékhálózat használatával jut majd el Európába – jósolták pénteki helyzetértékelésükben a Fitch Ratings londoni szakelemz?i.

    A nemzetközi hitelmin?sít? szakért?i kiemelték, hogy az azeri gázszállítások számára kiválasztott Transz-adriai földgázvezeték (TAP) éves kapacitása 10 milliárd köbméter; ez a teljes európai gázfogyasztásnak hozzávet?leg a 2 százaléka.
A Fitch elemz?i szerint ezért valószín?tlen, hogy az e vezetékrendszeren Európába érkez? pótlólagos földgázmennyiség elégséges lesz az árak érdemi befolyásolásához.
Az elvetett másik lehet?ség, a Nabucco West 23 milliárd köbméter éves szállítási kapacitást kínált volna, emellett javíthatta volna a tervezett útvonal által érintett Bulgária, Románia és Magyarország energiaellátási biztonságát – áll a Fitch Ratings pénteki londoni elemzésében.
Nabucco használatának így nagyobb árbefolyásoló hatása lehetett volna, bár ezt a valószín?síthet? hatást is jelent?sen csökkentette az a korábbi döntés, amely aNabucco éves kapacitását lesz?kítette az eredetileg javasolt 31 milliárd köbméterr?l.
A BP vezette azeri kitermel? konzorcium pénteki döntése enyhén pozitív az orosz Gazprom földgázipari csoport adósprofiljára, tekintettel arra, hogy a Nabucco West szorosabb versenyt jelentett volna az évi 63 milliárd köbméteres kapacitásúra tervezett Déli Áramlat vezetékrendszernek.
Az osztrák OMV energiaipari konszern – a Nabucco West egyik f?részvényese – számára a döntés negatív, a hatás azonban korlátozott, mivel a földgázüzletág a cég bevételeinek töredékét adja – áll a Fitch Ratings pénteki londoni elemzésében.
Nabucco West megépítésének terveit nem adták fel, miután a rendszert át lehet tervezni úgy, hogy a Fekete-tenger térségéb?l szállítson földgázt Európába. Nem egyértelm? azonban, hogy a fekete-tengeri földgáztartalékok elégségesek-e akár egy csökkentett méret? Nabucco-változat megépítésének igazolásához, és ezért valószín?bb, hogy e gázkészleteket a kitermel?cégek inkább helyben próbálják majd értékesíteni – jósoltál a Fitch Ratings szakelemz?i.

Vélemény, hozzászólás?