Ma blöff, holnap megváltás a fényevő autó

Share Button

Megújuló energiából fedezett napi ingázás helyett jelenleg csak az utastér átszell?ztetéséhez termelnek elég áramot a kocsikra aggatott napelemek. Így egyel?re nem többek öko-divatkiegészít?knél, de mindjárt aranybányává változnak, ha nem az autók, hanem a garázsok tetejére szerelik fel ?ket. 

ju15.1

Ez a közeljöv?: a kocsibeállók nagy tet?felületét kell telepakolni napelemmel. A BMW óriáspókját a Designworks USA tervezte, és aligha lesz olcsó Forrás: BMW

Órákon keresztül a t?z? napon áll az autó, amikor beülünk, hetven fok van az utastérben, perzsel a kormánykerék és a váltógomb, a fekete m?szerfalból ömlik a meleg. Óhatatlanul felmerül a kérdés: nem lehetne valami értelmes dologra felhasználni ezt az energiát – lehet?leg úgy, hogy napelemeket szerelünk a tet?re? A Toyotánál már egy ideje tálcán kínálják a megoldást a kérdésre: az aktuális Priusban épp ilyen fotovoltaikus elemet építenek be a B-oszlop vonalától a csomagtérajtóig, ami fontos szempontként messzir?l hirdeti tulajdonosa környezettudatosságát, és a napfénytet?vel kombinálva még jól is néz ki.

Két szépséghibája azonban akad a dolognak. Egyrészt ilyen extra csak a Prius legmagasabb, Premium felszereltségi szintjéhez jár, ami 11,7 millió forintra tornássza fel a vételárat. Másrészt a napelemt?l egy méterrel sem n? meg a hibrid elektromos hatótávja, az energiát kizárólag arra használja fel, hogy a szell?z?rendszert árammal ellátva álló helyzetben leh?tse a felforrósodott utasterét. Persze ez sem utolsó szempont, f?leg úgy, hogy a távirányítóval rövid id?re külön elindítható a légkondicionáló, így pont a legkritikusabb pillanatra, az indulás perceire kellemesen temperálja a bels? teret.

Maga az ötlet nem teljesen új, az Audi A8-hoz például régóta megvásárolható a Webasto napelemes napfényteteje, ami szintén a szell?z?rendszer ventilátorával mozgatja át a felforrósodott leveg?t a kabinban. A Mazda már a kilencvenes évek elején kínált hasonló álló helyzeti h?tést a 929-eshez, de a méregdrága extra nem vált népszer?vé. Könny? belátni, hogy a napelemes tet?ablakok aligha kínálnak megoldást a globális környezetvédelmi problémákra – egyszer a Toyota fejleszt?mérnöke a CNN-nek nyilatkozva „szimbolikus gesztusnak” nevezte a Prius tetején megjelent cellatelepet.

Még sokat kell várni az igazi napelemes autókra

Hiába fejl?dnek a napelemek, önálló hajtásra még hosszú id?n keresztül nem lesznek alkalmasak, vélik a szakért?k, az amerikai National Reneable Energy Lab kutatása szerint ehhez egyszer?en túl kicsi az autók tet?felülete, nem optimális szögben esnek rá a napsugarak. Az autókra szerelt napelemek hatásfoka csak 18 százalékos, szemben az épületekre telepített legjobb eszközök 33 százalékával. Az el?állításuk szilíciumból sem éppen olcsó, de a legf?bb problémát a kocsik nagy tömege és légellenállása jelenti, na meg a mai forgalom tempójához ill? teljesítményigény.

Aki ezekb?l hajlandó engedni, egyetlen wattóra hálózati energia felhasználása nélkül körbeautózhatja a világot. Ezt bizonyította a svájci Solartaxi 50 ezer kilométeres túrája is, amit egy ajtók nélküli minimálautóval (500 kg) és egy napelemekkel megpakolt utánfutóval (200 kg) tett meg egy igen türelmes pilóta. Tudnak azonban 100 km/h feletti sebességgel is hasítani az ökoautók, mint azt a világ számtalan versenye, köztük a legrangosabb, az ausztrál World Solar Challange bizonyítja. Már 1985 óta rendeznek ilyen viadalokat (az els? ilyen a svájci Tour del Sol volt), de a kis légellenállású, napelemekkel telezsúfolt, sokszor csak fekve vezethet? gépek inkább ufóra emlékeztetnek, mintsem autóra.

Akad azonban egy amerikai cég, amely nem nyugodott bele abba, hogy a napelemes közlekedés csak a mérnökök és egyetemisták hóbortja legyen. A Solar Electrical Vechiles többféle hibrid és elektromos autó (Toyota RAV4 EV, Toyota Highlander, Ford Escape Hybrid, Dodge Sprinter Hybrid) tet?sínjei közé utólag felszerel paneleket kínál, igaz, rusztikus kivitelben, valamelyest rontva a légellenállást. Az eredeti tet?vonalba belesimuló napelemet egyedül a Toyota Prius második generációjához kínálnak, de rendszerük alapvet?en különbözik a gyáritól: nem h?tésre, hanem hatótáv-növelésre termel áramot.

Az SEV honlapján többféle, egymásnak ellentmondó adat áll arról, hogy ez mire elég, a pesszimistább becslés napi 15-20 mérföld elektromoshatótáv-gyarapodást és 19-29 százalék fogyasztáscsökkenést ígér, egyszer? m?ködési elv mellett: az egykristályos szilícium napelemet a csomagtartóban lév? konverter köti össze a gyári nikkel-metálhidrid akkuval, naponta ideális esetben 1200-1300 watt energiát termelve. A valóságban 8-13 kilométerrel lehet megtoldani az elektromosan megtehet? távolságot, ami a 750-800 ezer forintos felár mellett reális megtérülési lehet?séget kínál, de a déli államok kezdeti lelkesedése hamar elmúlt, mert a kit nem váltotta be a reményeket.

Nem véletlen, hogy az autógyártók is elvétve adnak csak ki a témában optimista nyilatkozatokat, és néha felbukkan ugyan napelem egy-egy tanulmányon, de a sorozatgyártást nem érik meg. Így járt egy francia manufaktúra modellje, a golfkocsira hasonlító Venturi Eclectic is, amely napenergiával napi 7 kilométert tudott megtenni, az akkumulátorait konnektorról feltöltve pedig további 50 kilométerre el lehetett merészkedni vele. Üdül?helyeken népszer? lehetett volna, de meghiúsult a sorozatgyártás – részben éppen azért, mert a tervezett kedvez? vételárat nem tudta volna tartani a Venturi.

Az idén a Ford egy olyan koncepcióautóval rukkolt el?, ami új távlatokba helyezheti a napelemes autózást, ha eljut a szériagyártásig. A C-MAX Solar Energi alapja egy konnektorról is tölthet? hibrid, ami ideális esetben akár 30 kilométert is megtehet megújuló energiával, miután egy nap sütkérezés alatt négyórányi töltésnek megfelel? (közel 8 kW) áramot képes elraktározni. Ehhez két fontos fejlesztésre volt szükség: a SunPower cég olyan napelemet tervezett a tetejére, ami kétszer hatékonyabb a többinél, viszont az ígéretek szerint ugyanúgy id?járásálló. A másik trükk az, hogy egy külön lábakon álló pavilon alá kell parkolni, ami Fresnel-lencséivel az autóra irányítja és feler?síti a napsugarakat.

B?vebben: origo.hu

Forrás: origo.hu