Magyar cég forradalmasíthatja az autózást a Tesla és az Apple előtt

Share Button

Sokszor elmondták már, hogy Magyarország egy nagyon kicsi pont a világban, ezért érdemes kell? fenntartásokkal és távolságtartással kezelni az olyan sztorikat, amelyek arról szólnak, hogy egy hazai cég próbál betörni a világ élvonalába és ott nagyot gurítani. F?leg akkor, ha olyan területr?l van szó, mint az önvezet? technológia, ahol akkora nagyágyúk akarnak maradandót alkotni, mint a Google, a Tesla vagy a pletykák szerint az Apple. Kishonti Lászlóval, az AdasWorks tulajdonos-vezérigazgatójával készített interjúnk alatt mégis elkezdünk hinni abban, hogy a vezet? chipgyártók, a Volvo és a sokat látott kockázati t?kebefektet?k nem véletlenül szavaztak bizalmat a cégnek. És az elmúlt egy évben összekalapozott milliárdok megteremthetik az alapját annak a bizonyos nagy dobásnak, egy teljesen átalakuló iparágban.

Chiptechnológiában utaztatok, majd váltottatok az okosautó irányába évekkel ezel?tt. Honnan jött a felismerés, hogy ez lehet az egyik meghatározó trend az autóiparban?

Az els? cégem arra építette az egész tevékenységét, hogy amikor megjelentek az els? programozható mobiltelefonok, akkor arra számítottunk, hogy ezeknek a készülékeknek a funkcionalitási köre nagyon ki fog b?vülni. Gyakorlatilag átveszik majd az MP3, az e-mail kliens vagy éppen a fényképez?gépnek a szerepét és nagyon komplex alkalmazások fognak létrejönni. Ezekhez pedig nagyon er?s és hatékony processzorok kellenek. Akkor az volt a felismerés, hogy ezt el? tudjuk mi segíteni a saját szoftvereinkkel, hogy tesztelünk, optimalizálunk a chipgyártóknak. Ez be is jött, ma már a világ összes nagy chipvállalata a partnerünk. Közülük az Nvidia volt az, amelyik hat évvel ezel?tt megkeresett minket, hogy szeretnének egy autógyártónak egy olyan bemutatót tartani, amivel demonstrálni tudnák, hogy az okostelefonokból érkez? technológiák, milyen szerepet játszhatnak az autóban. A gyártónak nagyon tetszett az, amit látott és egy rakás Nvidia chipet rendelt. Nekem akkor esett le, hogy ez a dolog nagyon gyorsan át fog mozogni az autóiparba és ebbe az irányba kell elmozdulnunk nekünk is.

Miért az önvezet? technológia irányába indultatok el?

Az autók jelenleg úgy épülnek fel, hogy az autógyártók lényegében a dizájnnal, az ügyfélkapcsolattal, a marketinggel és a bels?égés? motorral rendelkeznek, mint technológia. Minden egyebet küls? beszállítóktól vásárolnak össze, amit aztán összeraknak, és ezt nevezzük ma személygépkocsinak. Ebb?l kiindulva arra számítottunk, hogy a járm?iparban rendkívül gyors átalakulások lesznek, abban a pillanatban, ahogy az elektromos autók betörnek a piacra. A hagyományos autógyártók ugyanis lépéskényszerbe kerülnek, hogy meg?rizzék azt a versenyel?nyüket, amit a bels?égés? motorok több évtizedes fejlesztése biztosított nekik. Illetve, az elektromos járm?vek el?retörésével a szoftvernek a jelent?sége drámain megn?. Mivel mi alapvet?en a chiptechnológiában és az optimalizálásban voltunk tapasztaltak, azt gondoltuk, hogy ahol erre a legnagyobb szükség lesz, az a szenzorokból jöv? információnak a feldolgozása, és abból a döntéshozatal, vagyis az önvezet? technológia. És ezért kezdtünk bele.

A kutatás és fejlesztés rengeteg pénzbe kerül, mib?l finanszíroztátok ezt az els? id?szakban?

Amikor az AdasWorks-öt beindítottuk, a kutatást és fejlesztést mind a korábbi cégemnek, a Kishonti Kft.-nek az árbevételéb?l, eredményéb?l finanszíroztuk.

Hogy nézett ki az a termék, amivel már úgy éreztétek, hogy érdemes nemzetközi befektet?ket is megkeresni?

Több százmillió forintot költöttünk fejlesztésekre, aminek végül is az eredménye az els? olyan m?köd? önvezet? autó volt, amit egyetlen mobilchip vezérelt. Ezt már be tudtuk mutatni a potenciális befektet?knek, illetve ez volt az a mérföldk?, aminek köszönhet?en a befektet?k beléptek az új cégünkbe.

Budapestr?l nekivágni a világnak, hogy pénzt szerezzetek, nem lehetett egyszer?. Hogyan építettétek fel ezt a „roadshowt”?

Az a filozófiám, hogy nem reklámozzuk magunkat direktben. Helyette minden rendezvényen ott vagyunk, illetve megpróbálunk olyan dolgokat csinálni, amit felkap a média. Ez eddig m?ködött is. A befektet?k ugyanis tájékozódnak, egymás között beszélgetnek, ha a médiában megjelenik valami, ami nagyon érdekli ?ket, akkor arra ráugranak. Részben ennek köszönhet?en az elmúlt egy évben közel 200 befektet?vel tárgyaltam.

Els? körben 2,5 millió dollárt kalapoztatok össze. Kik szálltak be a cégbe?

Stratégiai t?kebefektet?nk lett a német Robert Bosch autóipari beszállító kockázati t?kerészlege, a Robert Bosch Venture Capital. A finn Inventure kockázati t?kealap-kezel?, az OTP-Day One Magvet? T?kealap és a Tamares Holding is beszállt a vállalatba, ahogy Tim Draper is, aki a Tesla Motorsba is befektet? DFJ Venture egyik alapítója. Ezeken a szerepl?kön kívül az Nvidia is szerzett egy kisebb részesedést.

Olyan piacra sikerült betörnötök, ahol nagyon kevés szerepl? van, így hamar felfigyelt rátok a járm?ipar. Kik most a legnagyobb nemzetközi partnereitek?

Az autógyártók közül a Volvo szavazott nekünk bizalmat. A 2017-re tervezett Drive Me tesztprojektjük egyik szoftver beszállítói vagyunk. Az eddigi legnagyobb szabású önvezet? tesztr?l van szó, mert a 100 db XC90-est nem pilóták, hanem hétköznapi sof?rök segítségével tesztelik majd Göteborg körül. Partnerünk még többek között a Kyocera és a navigációs megoldásairól ismert HERE is.

A nemzetközi partnerekkel kötött megállapodásoknak köszönhet?en, illetve az iparágban végbemen? változásokat, felvásárlásokat látva, a befektet?itek is vérszemet kaptak. Most újabb t?kebevonás zajlott le a vállalatnál.

Valóban megtartottuk az els? kör kiegészítését, amely során újabb 6 millió dollárt (1,71 milliárd forint) fektettek a cégbe azok, akik az elején beszálltak. Egy új partnerrel megkötöttük az el?szerz?dést további 2 millió dollárra (570 millió forint), vagyis durván egy év alatt sikerült 10,5 millió dollárt (közel 3 milliárd forint) bevonnunk a cégbe.

Forrás: portfolio.hu

B?vebben