Mi lehet még a lítiumnál is nagyobb üzlet?

Share Button

Az utóbbi hónapok árupiaci slágere a lítium volt, de van egy ennél is ritkább fém, ami szintén nélkülözhetetlen például az elektromos autók gyártásában és a lítiumnál jóval ritkább, következésképpen ez lehet a befektetők következő nagy célpontja. A kobaltról van szó.

A kobalt érdekessége, hogy nagyon korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, ráadásul a rohamosan növekvő kereslet miatt a kínálat a következő években tovább csökken. A Macquarie Research elemzői szerint jövőre 885 tonnával kevesebb lesz a piacon, mint amennyire igény mutatkozik majd, de 2019-ben már 3205 tonna, 2020-ban pedig 5340 tonna lesz a hiány.

A pánik már most kitört a piacokon ennek hatására, ezért az elemzők szerint a piacra belépő befektetők számára atombiztos befektetést jelent, ha kobaltba fektetik pénzüket.

A befektetési alapok ezért mindent megtesznek, hogy minél nagyobb mennyiségben vásároljanak a ritka, a természetben elemi állapotban nem, de vegyületeiben, például ércekben megtalálható ún. átmenetifémből. A svájci Pala Investments és a kínai Shanghai Chaos például a tavalyi kobalttermelés 17 százalékát vásárolták fel.

A kobalt az egyik alapvető eleme az elektromos autók gyártásának. Az autók lítiumionos akkumulátorai 35 százalékban kobaltból állnak és a források szűkössége miatt legalább is bizonytalan a kínálat jövőbeni alakulása. Az elektromos kocsik gyártásának felfutása, valamint az épülő, vagy már üzemben lévő óriási akkumulátorgyárak – például a Tesláé –  pedig tovább torzítják a kínálatot. Ráadásul az is aggályos, hogy az elérhető kobalt 60 százalékát a Kongói Demokratikus Köztársaságban bányásszák, ahol a tevékenységet embertelen körülmények között gyerekek végzik sok esetben.

Épp ezt a problémát próbálja orvosolni egy amerikai cég, a Scientific Metals, amely egyszer már nagyot robbantott a lítium boom idején, amelynek rövid idő alatt 400 százalékkal nőtt az árfolyama. A cég most az amerikai kobalttermelést próbálja fellendíteni, ami már csak azért is tűnik jó ötletnek, mert a szintén amerikai Tesla egyik legnagyobb problémája lesz a közeljövőben a kobalt beszerzése az autók gyártásához.

Az autógyártók egyébként a világ éves kobalttermelésének mintegy 42 százalékát hasznosítják, a maradékot különböző ipari és katonai felhasználásra hasznosítják.

Forrás: nrgreport.com