Milliókat kaphat autóra – kormányzati pénzosztás jöhet

Share Button
Az áfamentesség vagy áfacsökkentés nem kivitelezhet? a villanyautóknál, de a szaktárca dolgozik a támogatási rendszeren. A Buksza úgy tudja, 10-12 millió forintig 2-3 millió forintos támogatást kaphatnak a tisztán elektromos autók – de csak azok.
Már csaknem két éve „lóg a leveg?ben” a magyar kormánynak, az elektromos autók elterjedését célzó lépése közül a legjelent?sebb: amely milliós nagyságrend? támogatást biztosítana a járm?vek megvásárlásához.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter még 2014. októberében azt mondta: a kormány a különféle hibrid, illetve elektromos autók megkülönböztetésére zöld alapszín? rendszámot szeretne bevezetni, valamint nulla százalékos áfakulcsot alkalmazna ezekhez. A zöld rendszám azóta „megjött”, de a milliós támogatással még adós a kormányzat.

Áfamentesség kil?ve

A tervezett áfamentesség azonban szóba sem jöhet az uniós szabályok miatt – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium lapunk érdekl?désére. A tárca szerint ugyanis az áfacsökkentést vagy az áfamentesség bevezetését az európai jogszabályok nem teszik lehet?vé. A közös hozzáadottértékadó-rendszerr?l (magyarul áfarendszerr?l) szóló irányelv (2006/112/EK irányelv) ugyanis nem ad lehet?séget arra, hogy járm?vekre kedvezményes adómértéket vagy mentességet vezessen be a tagállam. Az áfamentességr?l tehát nem lehet szó, de helyette lehetséges más típusú támogatás.

Mi lesz helyette?

Több, az elektromosautó-programot ismer? – többek között kormányzati – forrásokból úgy értesültünk, hogy 2-3 millió forint közötti támogatást ad majd az állam, maximum 10-12 millió forintos értékhatárig. A végleges anyag még nem készült el.

Újabb kérdésünkre az NGM most annyit közölt: „A kormány tervei között változatlanul szerepel a tisztán elektromos üzem? gépjárm?vek elterjedését ösztönz? vásárlási támogatás bevezetése, amelyet az európai jogszabályokkal összeegyeztethet? formában kíván megvalósítani. Ennek érdekében, a nemzetközi tapasztalatok beintegrálása (sic!) után, a pályázat lebonyolításához szükséges informatikai hátteret alakítunk ki.” Szintén kiderül a szaktárca válaszából, hogy „a tisztán elektromos üzem? gépjárm?vek elterjedését ösztönz? támogatás bevezetésére a pénzügyi fedezet rendelkezésre áll”. A támogatás mértékét egy, a nemzetközi tapasztalatokat magába foglaló és a hazai viszonyokat is figyelembe vev?  szempontrendszer alapján fogják meghatározni, a támogatás mértékér?l azonban még nincs döntés.

nissan

Ha az általunk megismert forgatókönyv lép életbe, akkor a gyakorlatban az elektromosautó-vásárlás a következ?képpen nézhet ki: a kiválasztott autónak az állami támogatással csökkentett árát a vev? kifizeti a keresked?nek, aki a fennmaradó részt az államtól közvetlenül kapja majd meg.

Csak a tisztán elektromos maradnak a képben?

A tárca válaszából tehát nem derül ki a támogatás mértéke, csak az, hogy a fedezet megvan. Lényeges azonban az a megfogalmazás, amely szerint a „tisztán elektromos üzem? gépjárm?vek” kaphatnak támogatást.

Ez ugyanis azt jelentené, hogy az úgynevezett plug-in hybrid és hatótávnövelt elektromos autókra nem jár majd támogatás – pedig utóbbiakra már jár a zöld rendszám. A zöld rendszámos autók pedig több kedvezményt élveznek, többek között ingyenesen lehet velük parkolni, nem kell utánuk gépjárm?adót fizetni. Az plug-in hybrid és hatótávnövelt autók ugyan tölthet?ek áramkútról vagy a konnektorból, de emellett van bennük egy másik motor is, amely áramot termel vagy képes az autót is mozgatni.

Húsz-negyven millió forintos álvillanyautók

Jelenleg tehát a tisztán elektromosok mellett olyan más autók is kaphatnak zöld rendszámot, pedig vannak köztük olyanok, amelyek szén-dioxid-kibocsátásukat tekintve nehezen mondhatóak környezetbarátnak.

A 444.hu mutatta be egy korábbi cikkében a problémát: egy 443 lóer?s V8-as Mercedes S500-as kaphat zöld rendszámot, pedig villanyhajtással mindössze 33 kilométer megtételére képes. Emellett a cikk több olyan, szintén zöldrendszám-jogosult autót felsorol, amelyek listaára 20-40 millió forint, márpedig, aki ennyit tud áldozni autóra, annak nem biztos, hogy éget?en szüksége van az állami támogatásra. Igaz, a jelenleg 8-13 millió forinba kerül?, tisztán elektromos autók is egyel?re messze vannak az átlagemberekt?l.

Tölt?k kellenek

A kormányzati terv tehát a villanyautózás népszer?sítése, ám az áttörésnek vagy inkább a fejl?dés elindulásának csak az egyik fele a milliós állami támogatás nyújtása a villanyautók vásárlásához. Ett?l ugyanis még nem lesz több tölt? az országban, márpedig rendes tölt?hálózat nélkül nem elérhet? a kormányzati cél.

A tölt?hálózat kiépítéséhez az önkormányzatok kaphatnak támogatást a jöv?ben, az err?l szóló tender várhatóan a következ? hónapokban jelenik meg.

Az pedig szintén kérdés, ha lesz is 2-3 milliós támogatás az mennyire dobja majd meg az egyébként drága, jelenleg 8 milliótól induló villanyautók forgalmát.

Forrás: napi.hu