Mindent átírnak az elektromos autók – ki nem találnád, hol várják a legnagyobb változást

Share Button

A korábban vártnál jóval lendületesebben hódíthatják meg az elektromos autók a világ útjait, az elterjedésükre vonatkozó előrejelzések egymás után sorra módosulnak felfelé. A prognózisok más területeken ritkán látható, drámai mértékben emelik a következő években forgalomba álló elektromos autók számára vonatkozó várakozásaikat, miután az akkumulátorköltségek meredek csökkenése alapvetően kérdőjelezi meg a korábbi feltevéseket. Meglepő módon az olajvállalatok jelzik előre a legdinamikusabb e-mobilitási forradalmat.

 Világszerte felülvizsgálják és rendre jelentősen felfelé módosítják az elektromos járművek várható terjedésére vonatkozó előrejelzéseiket az olajipari vállalatok, a bankok és egyéb szervezetek elemzői, miután az akkumulátorköltségek meredek csökkenése alapvetően kérdőjelezi meg a korábbi feltevéseket. A legradikálisabban, mintegy 500 százalékkal az OPEC emelte előrejelzését a közelmúltban:

A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete tavaly még azt várta, hogy 2040-ben világszerte 46 millió tisztán elektromos hajtású közlekedik majd az utakon, idei prognózisában azonban már 266 milliós darabszámot valószínűsít. Ez azt jelenti, hogy 23 év múlva a teljes globális személygépjármű-piac 12 százalékát már az elektromos autók tehetik ki – egy éve az OPEC még csak 2 százalékos arányt valószínűsített ezen szegmens számára.
Nem az OPEC azonban az egyetlen iparági csoport, amely érdemben módosította az e-mobilitás terjedésére vonatkozó várakozásait. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) több mint megduplázta a globális elektromosautó-piacot illető becslését, de az Exxon, a BP és a Statoil is mind azt várja, hogy a 2030-as évtizedben már legkevesebb 100 millió elektromos autó rója majd az utakat világszerte.

A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) még ezeknél is dinamikusabb bővülést vetít előre: várakozásai szerint 2040-ig összességében 530 millió elektromos autót értékesíthetnek világszerte, ami az akkori globális személyautó-flottának körülbelül a harmadát jelenti majd. A BNEF azt várja, hogy a 2040-ben a globális újautó-piac 54 százalékát az elektromos autók fogják kitenni, miután 2038-ban először több elektromos modell talál majd gazdára, mint hagyományos hajtású

A Morgan Stanley tavasszal publikált jelentése úgy számol, az elektromos autók 2040-ben előzik meg értékesítésben a hagyományos motorral felszerelt modelleket.

Az ING júliusi előrejelzésében pedig azt várja, 2035-ben az európai újautó-piacot már szinte 100 százalékban az e-autók fogják uralni.

A Wood Mackenzie azt valószínűsíti, hogy 2035-ig az értékesített elektromos utók száma kumulatívan meghaladja majd a 100 milliós darabszámot.

A Wood Mackenzie több lehetséges kimenetelt is vizsgál, leginkább bullish forgatókönyve szerint 2035-ben már az összes világszerte értékesített autó 85 százaléka elektromos autó lehet.

Mindez már az olajkeresletet is érzékelhetően visszaveti majd, ami alkalmas lehet arra is, hogy pangást idézzen elő az olajpiacon. A Wood Mackenzie szerint pusztán az elektromobilitás terjedése önmagában akár kétmillió hordóval is mérsékli a napi olajkeresletet, ami az akkorra várható teljes kereslet közel 2 százaléka lehet. Ugyanezen prognózis szerint egyedül a Tesla Model 3 önmagában 300 ezer hordóval vághatja vissza az Egyesült Államok napi olajkeresletét.

A BP World Energy Outlook 2017 című korábban ismertetett anyagában vázol egy úgynevezett ‘elektromos forradalom’ forgatókönyvet is, amely az elektromos autók jóval gyorsabb elterjedésével számol, mint alapesetben. Ennek értelmében 2035-re az eredetileg feltételezett 100 millió helyett 500 millióra bővülne az elektromos autók száma.

Ebben az esetben 2035-re a világ autóflottájának olajigénye 16 millió hordó/nap körüli szintre süllyedhetne a 2015-ös 19 millióról, miközben a teljes flotta tagjainak száma megduplázódna a 2015-ben becsült 900 milliós darabszámról.

Az olajóriás szerint mindazonáltal napjaink jóval 100 millió hordó/nap alatti teljes globális olajalapú tüzelőanyagigénye 2035-ig 110 millió hordó/nap fölé emelkedhet.

A Bloomberg New Energy Finance szerint 2040-ben már mintegy 8 millió hordó eshet ki a napi globális olajkeresletből, köszönhetően az elektromos autóknak. Érzékeltetésül, ez nagy vonalakban megfelel az Egyesült Államok aktuális olajkitermelésének, avagy Irán és Irak összesített termelésének, és az OPEC teljes termelésének körülbelül 25 százaléka.

Miért módosítja felfelé mindenki az előrejelzéseit?

Röviden: az akkumulátor-költségek csökkenése miatt. Hosszabban: Míg a politikai és fogyasztói viselkedést, illetve az attitűdök változását nehéz előrejelezni, addig az akkumulátorok előállítási költségei sebesen lefelé tartanak.

A lítiumion akkumulátorok árait tekintve az iparág gyakorlatilag már most elérkezett ahhoz a küszöbhöz, ahová például a Wood Mackenzie öt évvel ezelőtt csak 2030 körül várta.

A világban számos akkumulátor gigafactory működik már, és továbbiak tervezése és építése is folyamatban van, ami a költségek és árak további, a prognózisok által előre jelzettnél is nagyobb mértékű esését vetíti előre. Miután 2010 óta közel 75 százalékkal zuhantak az akkumulátorok egységnyi előállítási költségei, a következő években lassulhat a trend, azonban tovább folytatódhat. Két évtized alatt így 1000 dollárról 73 dollárra süllyedhet az akkumulátor-csomagok ára.

Ez egyben azzal járhat, hogy az elektromos autók átlagos ára nyolc éven belül a benzines és dízeles modellek árszintjére süllyedhet.

Ezzel együtt az iparág fokozódó nyersanyagéhsége miatt a lítium, kobalt és mangán kitermelése 2030-ra több mint százszorosára bővülhet a 2015-ös mennyiségnek. A grafit, a nikkel és alumínium iránti kereslet pedig több mint 65-szörösére emelkedhet a BNEF szerint.

Óvatos autógyártók?

Egy vállalatcsoport azonban kevésbé tűnik optimistának az elektromos autók kilátásait illetően, mégpedig éppen az autógyártók.

A világ legnagyobb autógyártói összességében mindössze évi 8 millió elektromos autó értékesítésével számolnak az újautó piacon 2030 körül a BNEF szerint, ami jelentősen elmarad az olajvállalatok által vázoltaktól.

A nagy autógyártók közül először, júliusban a Volvo jelölte meg azt az időpontot, amikortól fogva már nem tervezi a hagyományos belsőégésű motorok alkalmazását modelljeiben, eszerint a 2019 után kijövő új modelljei már csak tisztán elektromos vagy hibrid hajtásúak lesznek. A Porsche-vezér Oliver Blume pedig éppen a napokban azt mondta2025-ben a társaság által értékesítendő új autók 15-35 százaléka elektromos hajtású lehet. A Teslát alapító és irányító Elon Musk nem meglepő módon jóval bizakodóbb: szerinte akár 10 éven belül az Egyesült Államokban készülő új autók több mint fele elektromos hajtású lehet. Egy-két évvel ezelőtt ez valószínűleg még igencsak merészen hangzott volna. Napjainkban azonban szinte teljesen összhangban van azzal, amit az elemzők és olajtársaságok mind nagyobb számban előre jeleznek.

Forrás: portfolio.hu