A korábban vártnál jóval lendületesebben hódíthatják meg az elektromos autók a világ útjait, az elterjedésükre vonatkozó előrejelzések egymás után sorra módosulnak felfelé. A prognózisok más területeken ritkán látható, drámai mértékben emelik a következő években forgalomba álló elektromos autók számára vonatkozó várakozásaikat, miután az akkumulátorköltségek meredek csökkenése alapvetően kérdőjelezi meg a korábbi feltevéseket. Meglepő módon az olajvállalatok jelzik előre a legdinamikusabb e-mobilitási forradalmat.
A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) még ezeknél is dinamikusabb bővülést vetít előre: várakozásai szerint 2040-ig összességében 530 millió elektromos autót értékesíthetnek világszerte, ami az akkori globális személyautó-flottának körülbelül a harmadát jelenti majd. A BNEF azt várja, hogy a 2040-ben a globális újautó-piac 54 százalékát az elektromos autók fogják kitenni, miután 2038-ban először több elektromos modell talál majd gazdára, mint hagyományos hajtású
A Wood Mackenzie azt valószínűsíti, hogy 2035-ig az értékesített elektromos utók száma kumulatívan meghaladja majd a 100 milliós darabszámot.
Mindez már az olajkeresletet is érzékelhetően visszaveti majd, ami alkalmas lehet arra is, hogy pangást idézzen elő az olajpiacon. A Wood Mackenzie szerint pusztán az elektromobilitás terjedése önmagában akár kétmillió hordóval is mérsékli a napi olajkeresletet, ami az akkorra várható teljes kereslet közel 2 százaléka lehet. Ugyanezen prognózis szerint egyedül a Tesla Model 3 önmagában 300 ezer hordóval vághatja vissza az Egyesült Államok napi olajkeresletét.
A BP World Energy Outlook 2017 című korábban ismertetett anyagában vázol egy úgynevezett ‘elektromos forradalom’ forgatókönyvet is, amely az elektromos autók jóval gyorsabb elterjedésével számol, mint alapesetben. Ennek értelmében 2035-re az eredetileg feltételezett 100 millió helyett 500 millióra bővülne az elektromos autók száma.
Az olajóriás szerint mindazonáltal napjaink jóval 100 millió hordó/nap alatti teljes globális olajalapú tüzelőanyagigénye 2035-ig 110 millió hordó/nap fölé emelkedhet.
A Bloomberg New Energy Finance szerint 2040-ben már mintegy 8 millió hordó eshet ki a napi globális olajkeresletből, köszönhetően az elektromos autóknak. Érzékeltetésül, ez nagy vonalakban megfelel az Egyesült Államok aktuális olajkitermelésének, avagy Irán és Irak összesített termelésének, és az OPEC teljes termelésének körülbelül 25 százaléka.
Miért módosítja felfelé mindenki az előrejelzéseit?
Röviden: az akkumulátor-költségek csökkenése miatt. Hosszabban: Míg a politikai és fogyasztói viselkedést, illetve az attitűdök változását nehéz előrejelezni, addig az akkumulátorok előállítási költségei sebesen lefelé tartanak.
A világban számos akkumulátor gigafactory működik már, és továbbiak tervezése és építése is folyamatban van, ami a költségek és árak további, a prognózisok által előre jelzettnél is nagyobb mértékű esését vetíti előre. Miután 2010 óta közel 75 százalékkal zuhantak az akkumulátorok egységnyi előállítási költségei, a következő években lassulhat a trend, azonban tovább folytatódhat. Két évtized alatt így 1000 dollárról 73 dollárra süllyedhet az akkumulátor-csomagok ára.
Ezzel együtt az iparág fokozódó nyersanyagéhsége miatt a lítium, kobalt és mangán kitermelése 2030-ra több mint százszorosára bővülhet a 2015-ös mennyiségnek. A grafit, a nikkel és alumínium iránti kereslet pedig több mint 65-szörösére emelkedhet a BNEF szerint.
Óvatos autógyártók?
Egy vállalatcsoport azonban kevésbé tűnik optimistának az elektromos autók kilátásait illetően, mégpedig éppen az autógyártók.
A nagy autógyártók közül először, júliusban a Volvo jelölte meg azt az időpontot, amikortól fogva már nem tervezi a hagyományos belsőégésű motorok alkalmazását modelljeiben, eszerint a 2019 után kijövő új modelljei már csak tisztán elektromos vagy hibrid hajtásúak lesznek. A Porsche-vezér Oliver Blume pedig éppen a napokban azt mondta, 2025-ben a társaság által értékesítendő új autók 15-35 százaléka elektromos hajtású lehet. A Teslát alapító és irányító Elon Musk nem meglepő módon jóval bizakodóbb: szerinte akár 10 éven belül az Egyesült Államokban készülő új autók több mint fele elektromos hajtású lehet. Egy-két évvel ezelőtt ez valószínűleg még igencsak merészen hangzott volna. Napjainkban azonban szinte teljesen összhangban van azzal, amit az elemzők és olajtársaságok mind nagyobb számban előre jeleznek.