Els?re hallásra meglep?nek t?n? ötlettel oldaná meg az elektromos áram raktározását egy amerikai vállalat.
Az ARES projekt hagyományos eszközökkel válaszol a megújuló energiák nagy kérdésére – számol be róla a Vox.
A nap és a szél ugyanis egyenl?tlenül szolgáltat áramot, a jó id?ben keletkez? felesleget pedig érdemes eltárolni a gyengébb id?szakokra.
Eddig egyetlen módszer terjedt el általánosan: a plusz árammal vizet szivattyúznak egy magaslati pontra, majd amikor szükség van rá, leeresztik, és egy turbinával visszanyernek valamennyit az energiájából.
Az ARES-nél mindezt vasúttal valósítják meg. A felesleges árammal betontömbökkel megrakodott vagonokat visznek fel a domboldalon. A kocsikat elektromotor hajtja, ezek lejtmenetben generátorként funkcionálva gy?jtik vissza az energiát.
A módszer fizikája világos: az áramot helyzeti energiára váltja, majd visszaalakítja árammá. A technológia most 86 százalékos hatékonysággal m?ködik, de a fejleszt?k szerint ez tovább javítható.
James Kelley cégvezet? szerint a megoldás pofonegyszer?, minden elemét régóta használjuk már, így forradalmi találmányokra sincs szükség az alkalmazásához.
Ráadásul víz sem kell hozzá, így a folyók él?világát sem veszélyezteti, és száraz, sivatagos területeken is alkalmazható, ahol a nap- és széler?m?vek kiválóan érzik magukat.
A tesztpályán már bizonyított a módszer, így a cég most megépítheti els? éles rendszerét.
Az ARES Nevada 9 kilométeres pályája egy 8 fokos emelked?n vezet fel, kapacitása 50 MW lesz, teljesítménye pedig 12,5 MWh.
Az építkezést jöv? év elején kezdik el, a tároló er?m? 2019-ben állhat üzembe.
A cég három különböz? nagyságrend? vasúti energiatároló rendszert tervezett meg. A legnagyobb 13 kilométeres pályával és 800 kocsival adott id?szakokban 1 millió otthont is képes lenne árammal ellátni.
Az ARES egyszer? anyagokat használ, nem kell hozzá feldúlni a környezetet, minden eleme újrahasznosítható, és ha lebontják és felszedik a síneket, egy éven belül már senki nem fogja megmondani, hogy azon a helyen egy er?m? állt – érvel a projekt környezetbarátsága mellett James Kelley.
Forrás: hirado.hu