Napenergia a vállalkozásoknak? Nem biztos, hogy őrültség

Share Button

A magyar vállalkozások sokáig úri huncutságként tekintettek a megújuló energiára, különösképpen a napenergiára. Ellene szólt a rossz tervezhet?ség és a nagy beruházásigény. Mi a helyzet most?

Hosszú évekig nagyon kevés hazai vállalkozás próbálkozott a napenergia felhasználással, ennek hátterében komoly érvek álltak. Az egyik legfontosabb a megtérülés kérdése volt, hiszen az eleve nagyobb beruházást igényl? napelemes rendszerek kiépítése – f?leg egy kisebb t?keerej? vállalkozás számára – komoly t?két igényelt. Ráadásul a relatív magas banki kamatok mellett a megtérülés is nagyon hosszú volt.

A másik fontos ellenérvként azt emlegették, hogy a napenergia id?beli eloszlása és intenzitása csak korlátozott mértékben tervezhet? el?re. A folyamatosan termel? vagy szolgáltató vállalkozások számára pedig az sem volt túl vonzó, hogy hazánkban a megoszlása szezonális (legnagyobb mennyiségben nyáron áll rendelkezésre). Ezért ha találkozhattunk is ilyen beruházásokkal, azok vagy szezonális szolgáltatók voltak, például idegenforgalomban m?köd? vállalkozások, vagy a fenntarthatóság iránt er?sen elkötelezett cégek.

Az elmúlt években azonban folyamatosan csökkent a napelemek teljesítmény-arányos fajlagos ára, ami világszerte, így Magyarországon is a kapacitások növekedéséhez vezetett.

napelek_koltsege_600

A megtérülési id?t emellett az is javította, hogy a kamatkörnyezet jóval kedvez?bb lett, és a 2012-ben még 7 százalékos magyar alapkamat jelenleg 0,9 százalékra csökkent. Ezeknek köszönhet?en a maegy saját er?b?l végrehajtott beruházás is 10 év körüli megtérüléssel kecsegtet, ami vissza nem térítend? pályázati forrásoknak köszönhet?en akár meg is felez?dhet. Ezt követ?en pedig kvázi ingyen lesz a vállalkozás számára a napelemes rendszer által megtermelt elektromos áram, ami hosszú távon komoly versenyel?nyt jelenthet.

Jöjjön valaki, szökik az energia

A beruházás mellett persze akár már rövid távon is lehet?ség nyílhat arra, hogy a cégek az energiafogyasztásukon megtakarítást érjenek el. Sokan emlékeznek a klasszikussá vált reklámra, amelyben Forgó Morgó az állandóan pörg? mér?óra azt dalolta, hogy „Jöjjön valaki, szökik az energia”. Ez a cégek egy részénél jelenleg is érvényes, így érdemes szakemberek segítségét kérni. Ma már elérhet?k a piacon olyan szolgáltatások, amelyek garantálni tudják a vállalatok energia felhasználásának racionalizálását, illetve csökkentését.

Az egyik legnagyobb hazai energiaszolgáltató vállalat, az MVM Partner három területen is kínál ilyen segítséget. Az Áram?r villamosenergia-audit mellett a Gáz?r termékük révén a földgáz felhasználás, illetve a Fény?r szolgáltatás keretében a világítástechnikai berendezések kapcsán is végeznek felmérést az energiafelhasználás racionalizálása érdekében. Ezen kívül a 2015. évi LVII energiahatékonysági törvényben meghatározott energetikai auditot kínálja nagyvállalati ügyfelei részére.

A vizsgálatok ugyan vállalkozásonként eltér? eredményeket hozhatnak, ám szinte mindenütt vannak tartalékok, amelyek gyakorlatilag nem igényelnek beruházást, csupán odafigyelést és tudatos magatartást. Ezt tükrözi a KÖVET Egyesület Ablakon Bedobott Pénz Programja is, ahol a résztvev? vállalatok a gazdaságilag is megtérül? környezetvédelmi beruházásaikat és intézkedéseiket mutatják be. Az elmúlt években a ráfordítást nem igényl? intézkedések kategóriájában rendre olyan nagyvállalatokat díjaztak (Spar, Mol, Opel), amelyekr?l azt gondolhatnánk, hogy figyelemmel vannak arra, hogy a gazdálkodásuk minél költséghatékonyabb legyen.

mfor.hu