Orbán Tibor: nem segíti a tájékozódást a hatósági ár

Share Button

A lakossági fogyasztók tájékozatlanságához jelent?s mértékben hozzájárul, hogy hatósági áron kapják az energiát, amire kicsi a befolyásuk?. Az okos mérés, és az energiahatékonyság lehet?ségének a megteremtése, az energiatakarékosság növelné az igényüket a jobb tájékozottságra, véli Orbán Tibor, Magyar Távh?szolgáltatók Szakmai Szövetségének elnöke, a F?táv m?szaki vezérigazgató-helyettese.

Miért tartja a legtöbb ember bonyolultnak az energetikát?

Magyarországon az ipar szerepe meglehet?sen visszaszorult az elmúlt 25 évben. Míg azel?tt a munkavállalók túlnyomó része az iparban dolgozott, mára Magyarországon számos iparág megsz?nt vagy összezsugorodott (élelmiszeripar, épít?ipar). Bezártak a bányák, leálltak a széner?m?vek, Megsz?ntek vagy összezsugorodtak a korábbi nagy tervez?irodák. A munkavállalók nagy része ma a szolgáltatásban, kereskedelemben, informatikában, reklámszakmában, gazdasági területen dolgozik. Azel?tt az ipari dolgozók jó része egyedi tevékenységet végzett, valamilyen eszközt, gépet kezelt, amelyek nagy részét hazai üzemekben gyártották. Átlátta a saját cége m?ködését, és, ha munkahelyet váltott, számos esetben hasonló berendezésekkel találkozott. Ma a néhány új, nagy ipari üzemben a hazai alkalmazottak nagy része összeszerel? tevékenységet végez automatizált környezetben. Saját vállalata tevékenységét is csak kisebb részben látja át. A fejlesztés nagyobb része külföldre került, hozzánk a kész technológiákat hozzák be. Hazai fejlesztési tevékenységet els?sorban a beszállító kkv-k végeznek, de ezek szerepe egyel?re nem elég nagy az összes kibocsátáson belül.

A jelenleg keresett, fent említett területeken (szolgáltatás, kereskedelem, informatika, reklámszakma, gazdasági terület) viszont jelent?s a fejl?dés. Ezeknek korábban kicsi volt a szerepük, vagy nem is léteztek. Ma az ilyen munkakörökben dolgozó munkavállalók többnyire könnyedén át tudnak menni akár teljesen más területre is, és rövid id?n belül be tudnak illeszkedni.

Miért nehezen átlátható az energiatermelés/forgalmazás/értékesítés?

A lakossági fogyasztók tájékozatlanságához jelent?s mértékben hozzájárul, hogy hatósági áron kapják az energiát (villamos energia, földgáz, távh?), amire kicsi a befolyásuk. A mérés szerinti elszámolás és az energiahatékonyság lehet?ségének a megteremtése (a villamos energia és földgázfogyasztásban az okos mérés, a távh?szolgáltatásban a szabályozhatóság és mérés) megnöveli az érdekeltségüket a takarékosságban, és ezzel növeli az igényüket a jobb tájékozottságra.

Orbán-Tibor

Az ipari energiafogyasztók és vállalkozások ma a földgázt és a villamos energiát a szabad piacon szerzik be. Ez egyre nagyobb tájékozottságot igényel, amivel a legtöbb, legalább is közepes vagy nagyobb cég már rendelkezik, vagy beszerzési tanácsadót foglalkoztatnak.  A távh?t ezek a cégek többnyire egyetlen szolgáltatótól tudják beszerezni alkufolyamat keretében, amihez szintén megfelel? tájékozottság kell.

A középiskolai oktatás nem igazodik a gazdaságban bekövetkezett változásokhoz. Az egyetemeknek és az iparnak nem elég er?s a kapcsolata. Az egyetemek kutató-fejleszt? tevékenységben való részvétele nem megfelel?.

Melyek az értéklánc legkomplexebb elemei, melyek komoly szakértelmet igényelnek?

A versenypiac gazdaságtana és az informatika.

Mennyire bonyolult a hazai és uniós szabályozás? Tud ellenpéldát hozni más országokból, ahol egyszer?bb? Túlszabályozottnak tartja-e az ágazatot, az értéklánc bármely elemét? 

Mind a hazai, mind az uniós szabályok (jogszabályok, szabályzatok) terjedelme exponenciálisan növekszik.  Ezek követése, alkalmazása, a hatóságok részér?l az ellen?rz? tevékenység fokozódása, a jogviták számának és terjedelmének a növekedése sok esetben az értékteremt? munka rovására megy.  Példa rá a villamosenergia-törvény és a gáztörvény is, amelyek terjedelme az elmúlt években a többszörösére n?tt. Magyarországon egyre kevésbé érvényesül a szubszidiaritás elve: a helyben szabályozható vagy szabályozandó dolgok szabályozásának jelent?s részét központosítják.  Ilyen például a távh?szolgáltatás, amely alapjában véve egy település energiapolitikájának a részét kellene, hogy képezze, az állam feladata pedig az lenne, hogy ösztönz?k és támogatások alkalmazásával segítse el? a távh?szolgáltatásnak, mint az energiahatékonyság és klímavédelem egyik leghatékonyabb eszközének az elterjedését.

Hogyan lehetne ezt a komplex területet a fogyasztó számára is érthet?bbé tenni?

A fogyasztók gazdasági érdekeltsége a tájékozottságuk iránti igényt is megnöveli. A jobb tájékozottságukat a szolgáltatóknak is el? kell segíteni. Ilyenre példa lehet a zöld bizonyítvány, kapcsolt bizonyítvány a villamosenergia-iparban, támogatási akciók (pl. Ausztriában: vásárolj bizonyos hányad megújuló energiát), vagy a bevezetés el?tt álló ökocímke a magyar távh?szolgáltatásban.

Fontos az oktatás minden szinten. A Magyarországon megvalósult Távh?szolgáltatás napja az iskolás korosztályt ismerteti meg a távh?-szakmával, egyúttal az energetikával. A nem szakosított középiskolákban (gimnáziumokban) a matematika, fizika, kémia, biológia oktatását hozzá kell igazítani a technológia fejl?déséhez, egyúttal legalább egy alapszint? közgazdasági képzést is kell nyújtani. Rendszeressé kell tenni a diákok látogatását ipari üzemekben szakképzett kísérettel. A fels?oktatásban növelni kell a kapcsolatot az ipari üzemekkel, egyúttal fokozni kell a kutató-fejleszt? tevékenységet az állam és az ipar támogatásával.

Forrás: nrgreport.com / Végh Zsófia