Oroszországba szállították a paksi atomerőmű sérült üzemanyag-kazettáit

Share Button

Oroszországba szállították a paksi atomer?m? 2003-as üzemzavara során megsérült üzemanyag-kazettákat – jelentette be az MVM Paksi Atomer?m? Zrt. vezérigazgatója csütörtökön Pakson.

Hamvas István az atomer?m?ben tartott sajtótájékoztatón közölte: a tokozott kazettákat vasúton szállították a nukleáris f?t?anyag feldolgozását végz? majaki üzembe. Ezzel lezárult az üzemzavar következményeinek felszámolása – tette hozzá.

Elmondta, a szállításra az elmúlt hetekben került sor, a hermetikusan lezárt tokok négy konténerben a tervnek megfelel?en, biztonságosan megérkeztek a feldolgozó üzembe. Az útvonal és az id?pont min?sített adat – jegyezte meg, prezentációjából azonban kiderült, hogy a szállítás az ukrajnai konfliktussal nem érintett területen át történt.

Hamvas István emlékeztetett: 2003 áprilisában az er?m? kettes blokkjában, egy francia alvállalkozó cég hibájából történt üzemzavar során egy tisztítótartályban megsérültek üzemanyag-kazetták. A kettes blokkot 2004. májusban indították újra, 2007. januárban befejez?dött a kazetták eltávolítása és betokozása. Végül egy ötéves folyamat során szárították, hermetizálták a kazettákat, alkalmassá téve a szállításra – mondta.

A vezérigazgató kitért arra, hogy az Oroszországba szállítást az 1966-os orosz-magyar államközi szerz?dés 2004-es kiegészítése tette lehet?vé. A szállítást egyeztették az Euratom Ellátási Ügynökségével és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség el?írásai szerint jártak el. Oroszország pozitív ökológiai szakvéleményt, Ukrajna tranzitengedélyt adott a szállításhoz.

Kérdésre válaszolva a projekt költségeir?l nem közölt adatokat, de utalt arra, a francia alvállalkozó kártérítése és az atomer?m? biztosítása együtt fedezte a kárelhárítás költségeit.

Elmondta azt is: az atomer?m? kétéves, folyamatos m?ködésre elegend? friss üzemanyaggal rendelkezik. Paksra évente háromszor szállítanak friss üzemanyagot Oroszországból. Van példa szárazföldi, vízi és légi szállításra is. „Dolgozunk mindhárom lehet?ségen, de engedélyünk a jelenlegit?l eltér? szállításra nincs” – mondta, hozzátéve, hogy olyan fázisban van a folyamat, hogy „ha szükséges lesz, megszerezhet? az engedély”.

Közölte azt is: az üzemanyag költsége egy kilowattóra termelési költségére számítva 15 százalék, a szállítás költség ennek kevesebb mint egy százaléka.

Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos M?vek Zrt. vezérigazgatója elmondta: a paksi atomer?m? biztonsági kultúrája példa érték?. Szólt arról is, hogy az atomer?m?, a nukleáris biztonság els?dlegessége mellett, a lehet? leghosszabb ideig szeretne termelni elérhet? áron. Emlékeztetett arra, hogy az Országos Atomenergia Hivatal engedélyezte az 1-es blokk üzemid?-hosszabbítását, a 2-es blokk engedélykérelme folyamatban van, ami az eddigiek szerint problémamentes – f?zte hozzá.

Elmondta, az üzemanyag-ellátás szempontjából indokolt több szállítási mód és útvonal kialakítása, az alternatíváknak nincs biztonsági akadálya. A friss üzemanyag légi úton szállítható, a paksihoz hasonló VVER-reaktorokat üzemeltet? országok közül több alkalmazza is – mondta.

A sajtótájékoztató el?tt a sajtó munkatársai látogatást tettek a 3-as és 4-es blokk reaktorcsarnokában, ahol Kovács Antal, az atomer?m? kommunikációs igazgatója mutatta be a friss üzemanyag-kazetták tárolásának módját, és azt, hogy a friss, – a reaktorban még nem használt – üzemanyag nem bocsát ki számottev? sugárzást.

btf gry

Forrás: MTI 2014. augusztus 14., csütörtök 14:55