Rászoktat az állam az elektromos autókra?

Share Button

Európában 2015 els? kilenc hónapjában közel megduplázódott az újonnan üzembe helyezett elektromos autók száma az el?z? éves adathoz viszonyítva. Az elektromobiltás térnyerését a nyugat- és észak-európai országok már évek óta ösztönzik, régiónk még számos szabályozási döntés el?tt áll e kérdésben. A régióbeli vezet? szerep betöltésére jók az esélyeink, Magyarország az eddig ismertté vált Jedlik Ányos Terv 39 pontból álló javaslatcsomagja alapján a régió legátfogóbb jogi szabályozásán dolgozik – elemzi a helyzetet Györfi-Tóth Péter, a DLA Piper nemzetközi ügyvédi iroda partnere.

Kedvezményekkel segítenek

Míg 2014-ben ebben az id?szakban 64 ezer, addig idén már 115 ezer új elektromos autót regisztráltak Európában.

Az elektromos autók számát és arányát tekintve jelenleg Norvégia, Hollandia, Franciaország, Németország, Svédország és Nagy-Britannia vezeti az európai országok listáját, 10.000 feletti darabszámmal, amihez nagymértékben hozzájárulnak évek óta alkalmazott, illetve új elemekkel kiegészül? ösztönz?-csomagok.

Norvégiában 2015 októberéig közel 25 ezer új elektromos autót regisztráltak, ezzel pedig az ország már tavasszal elérte az Európai Unió elektromos közlekedésre vonatkozó, 2014-es irányelve (2014/94/EU) alapján kit?zött összességében 50 ezer e-autós állományt. Az országot ehhez az eredményhez a bevezetett áfa-kedvezmény és regisztrációs-díj kedvezmény, illetve a benzinár és az áramár közötti átlagon felüli különbség is segítette.

Ösztönz? programok

„Az elektromobilitás terén vezet? nyugati országok els?sorban jelent?s áfakedvezménnyel, a regisztrációs adó eltörlésével vagy csökkentésével, a gépjárm?adó eltörlésével, illetve a cégautóadó jóváírásával ösztönzik az e-járm? vásárlását és használatát, általában egy maximum összeg meghatározása mellett. Ugyanakkor például a francia, a brit vagy a svéd kormány meghatározott összeggel is támogatja az e-autók vásárlását, amely az autó széndioxid-kibocsátásától függ?en akár a 7000 eurót is elérheti. A legf?bb ösztönz?knek azonban nem az egyszeri, közvetlen kedvezmények, hanem a hosszabb távú adókedvezmények számítanak. A szabályozás célja, hogy mind a magánvásárlók, mind a cégek hosszú távú megoldásként tekintsenek az e-autókra” – hangsúlyozta Györfi-Tóth Péter, a DLA Piper partnere.

Egy zöldrendszámos személygépkocsit tankolnak a budai Várban felállított elektromos tölt?állomásnál 2015. október 14-én. MTI Fotó: Marjai János

Egy zöldrendszámos személygépkocsit tankolnak a budai Várban felállított elektromos tölt?állomásnál 2015. október 14-én. MTI Fotó: Marjai János

Forrás: tozsdeforum.hu

B?vebben