Tesla napelemes cserép – technológia és ár

Share Button

Pár napja jött a hír, amit még az MTI is megírt, hogy a Tesla bemutatta napelemes cserép megoldását. Nagyon szép fotókat közöltek róla, kiváló marketing kíséri a bevezetést.

De amikor olyan hírek is megjelentek hazai oldalakon, (valószínűleg ezen az angol cikk alapján), hogy olcsóbb lesz a hagyományos cserepes tetőnél, akkor kicsit számolgatni kezdtünk – és akkor nézzük is meg a technológiai részleteket is.

Maga az ötlet egyébként nem új, olyannyira nem, hogy ezen a blogon közel 8 éve írtunk a napelemes cserepekről, mert akkoriban magyar találmányként futott nagyokat a sajtóban, pedig már akkor is számos változat volt gyártásban. De az iPad előtt is léteztek zenelejátszók, mégis egy zseniális cégvezető, nagyon ügyes marketinggel igenis fel tudott rázni egy alvó piaci szegmenst, és hatalmas eladásokat generált – így még az is lehet, hogy most is ez történik. Nézzük, mit kínálnak pontosan!

A Tesla oldalán kevés technikai információ található. Edzett üvegből készülnek a cserepek, így bármilyen szín vagy forma, ami üveggyártásban ismert, megoldhatónak tűnik. Az üveg cserépre élethossz garanciát adnak (csak a cserépre, üvegre), ami edzett üveg és laminálás kombinációjában valóban nagyon tartós megoldás – nem véletlenül hasonló a napelemek szerkezete is. A Tesla oldalán jéglabda teszt is látható, ami nagyon látványos, de ez sem más, mint az “átlagos” napelemek TÜV minősítésénél használt jégteszt.

A napelem- és cella-technológiáról keveset tudni. A Tesla oldalán csak a garanciáról írnak, hogy a cella működésre 30 év teljesítménygaranciát kínálnak (ami standard napelemeknél ma a legtöbbször 25 év, néhány gyártónál 30 év). Néhány részletesebb cikkben meg lehetett azért találni, hogy a Panasonic “legfejlettebb” celláit használják a gyártásban, ami valószínűleg egy monokristályos cella, amorf szilícium vékonyréteggel kombinálva. Ez valóban az iparág egyik magas hatásfokú cellája, a technológiát 8 éve vásárolta meg a Sanyo-tól a Panasonic, az egész céggel együtt (még itthon is volt összeszerelő üzem ilyen modulokra). Forradalminak azonban nem tekinthető ez a cella, már 2010-ben lejárt a Sanyo erre vonatkozó szabadalma – de azért ma is fejlett és korszerű technológiának számít.

Nagy kérdés, hogy a Tesla cserepek hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Erről nem írnak a hivatalos oldalon, de a bemutatót követő sajtóbeszélgetésen elhangzott, hogy a Tesla autógyártási csapata tervezte, eső, hó, só és időjárás álló, legalább 30 évig. Továbbá azt is elmondták, hogy munkaerőigényes lesz a telepítés (5-7 napot említettek), ami érthető is lehet a sok kis elem és csatlakozásuk kiépítésével. Ehhez képest egy átlagos családi ház telepítése hagyományos napelemekkel 1-2 napot igényel.

Az inverter egyelőre teljesen ismeretlen, semmilyen információ nem hangzott el, és még pletyka szinten sem lelhető fel, hogy mit fognak használni. Korábban szó volt arról, hogy a Tesla saját invertert fog gyártani, de ez a mostani bemutatón nem hangzott el. Vagy nem véglegesítették még a külső beszállítót, vagy késik a saját inverter – de bizonyosan hamarosan kiderül ez is, hiszen nyáron már indulnak az első telepítések Kaliforniában. Az biztos, hogy kiegészítőként a Tesla akkuk, a Powerwall-ok erős árukapcsolásban már rendelhetők a cseréppel együtt.

Hogy olcsó lenne, az viszont nehezen tűnik igazolhatónak. A Tesla közlése szerint 42 dollár lesz egy cserép, és 452 dollár egy négyzetméter, ami 125.000 Ft/nm mostani árfolyamon.
Magyarországon a drágább tetőcserepek is 3000-3300 Ft/nm áron kaphatók. Prémium napelem (pl. LG szintén speciális modulja) is 70.000 Ft körül megvehető – azaz 40-45.000 Ft a napelem négyzetmétere, egy ismert gyártó fejlett technológiájával. Így összesen, szerelvénnyel együtt is 50.000 Ft/nm tehát a cserép és rajta a minőségi napelem, ami a 125.000 Ft/nm-es Tesla cserép árhoz képest 60%-kal olcsóbb. Ha pedig nem a prémium tetőcserepet és napelemet számoljuk négyzetméter áron, akkor a különbség még nagyobb. A számok alapján tehát a Tesla Solar Roof egy drága, bár kétségtelenül szép és egyedi megoldás lesz.

A hírek szerint a napelemes cserép értékesítésénél a Tesla az Apple Store stratégiát követi majd: megszüntették a tavaly év végén felvásárolt SolarCity közvetlen értékesítői hálózatát, és a főutcákon és bevásárlóközpontokban lévő Tesla autószalonokban lehet majd megrendelni a napelemes tetőcserepeket. Az értékesítési adatok szerint a magas árkategóriás termékek értékesítése 50-100%-kal hatákonyabb így, mint a házhoz kimenő napelemes szakemberek által elért eredmények.

Hogy Elon Musk korunk egy nagy úttörője, egyik legkiemelkedőbb vállalkozója, afelől kevés kétség lehet. De hogy a napelemes cserép megváltoztatja-e a napelemek ma ismert formáját és használatát, efelől azonban már komoly kérdőjelek merülnek fel – ahogy 8 éve is írtuk. Ha Musknak mégis igaza lesz, akkor elsőként hajtunk majd fejet, és írunk majd róla.

 Forrás: napelemek.blog.hu