Alig két hete számoltunk be a Nemzetgazdasági Minisztérium által kiírt töltőállomás telepítési pályázatról, amelynek köszönhetően akár 434 töltőponttal is bővülhet a hazai infrastruktúra.
Sajnos a kereslet nem éppen akkora volt a töltési lehetőségek iránt, mint ahogyan azt az NGM várta, így a lehetőségek felét sem használták ki a városok. A 112 pályázható önkormányzat közül végül 75 élt a lehetőséggel, amelyek így összesen 213 töltőoszlop finanszírozására adták be igényüket.
Az NGM a következő összegekkel járul hozzá a töltők telepítéséhez:
A kategória (2×22 kW gyorstöltő) |
B kategória (2×11 kW gyorstöltő) |
C kategória (50 kW + 43 kW villámtöltő) |
|
---|---|---|---|
készülék | 1.500.000 Ft | 750.000 Ft | 2.000.000 Ft |
árambekötés | 576.000 Ft | 230.000 Ft | 1.380.000 Ft |
parkoló kialakítás | 400.000 Ft | 400.000 Ft | 400.000 Ft |
összesen | 2.476.000 Ft | 1.380.000 Ft | 3.200.000 Ft |
A pályázattal kapcsolatban javarészt A kategóriás, 2×22 kW-os gyorstöltőkről beszélünk, ugyanis ezeknek az oszlopoknak átlagos esetben a teljes kiépítését fedezi az erre kapott összeg. B kategóriás (2×11 kW) és C kategóriás (50 kW + 43 kW villámtöltő) töltők esetén szinte biztos, hogy az önkormányzatoknak is be kell szállniuk a telepítésbe, ugyanis az ezekre szánt támogatásból aligha lehet ilyen oszlopokat telepíteni.
Hazánkban a legelterjedtebb villanyautó a Nissan LEAF, amely jobbik esetben is csupán 6,6 kW-os töltéssel bír el, így meg sem közelíti az A kategóriás töltők maximumát. Ez alapján a LEAF-esek igényeinek megfelelnek ezek az oszlopok, azonban egy Tesla Model S vagy egy Renault Zoe, akár a C kategóriás töltők teljesítményét is képesek kihasználni.
A 22 kW-os töltőoszlopok javarészt célponti töltésre szolgálhatnak, így turisztikai célpontok parkolóiba érdemesebb őket telepíteni. Több településen is sikerült megtalálni a legjobb helyet ezeknek a töltőknek, de sajnos akadt olyan példa is, ahol átgondolatlannak tűnik az elhelyezés.
Forrás/bővebben: zoldautok.hu