Rendkívüli évek jönnek, évszázados berögződések fognak megdőlni az energiaellátásban

Share Button

Kevesebb mint öt év áll az energiaszektor szereplőinek rendelkezésére arra, hogy felkészüljenek a technológiai fejlődés és fogyasztói trendek által generált piaci változásokra – derül ki a PwC 56 ország 118 vállalatának körében végzett globális energetikai felső vezetői felmérésből. Az energiaszektor több innovációra számít a következő 20 évben mint Edison óta eddig összesen.

Az adatalapú, diszruptív technológiai fejlődés gyökeres változásokat generál az energetikai szektorban, ez pedig jókora kihívások elé állítja a vállalatokat, amelyeknek évszázados működési berögződéseket kell felülírni: a felmérés szerint ebben ma már széles körű iparági konszenzus van a döntéshozók között. A jelentés másik alapkövetkeztetése szerint az energiaszektor szereplői felismerték, hogy a megváltozott igények kiszolgálásához partnerségre kell lépniük a gazdaság más területekről érkező szereplőivel (pl. startupokkal, IT cégekkel), hogy hatékonyabbak lehessenek az iparági innovációban.

A felmérés résztvevőinek véleménye szerint az eddigieknél sokkal fontosabbá válik az ügyfélközpontúság: az energiaszektor szereplőinek műszaki fókuszú közműcégből ügyfél- és szolgáltatás-orientált partnerekké kell válniuk. Az energia- és a közüzemi szektor az analóg, központosított és szabványosított modell helyett egy digitális, személyre szabott és elosztott energiatermelési modellre fog épülni. A PwC megállapítja, hogy az energiaszektor digitális átalakulása Magyarországon is elindult, amit számos iparági szereplő, például az Alteo csoport és az NKM Nemzeti Közművek tevékenysége is jól illusztrál.

A felmérés további főbb megállapításai:

  • A válaszadók túlnyomó többsége (89 százalék) szerint a változásokat elsősorban a szektort körülvevő technológiai fejlődés idézi elő (pl.: napelemek, villamosenergia-tárolás előretörése, okos mérés, okoshálózatok megjelenése).
  • A felmérésben megkérdezett vezérigazgatók 90 százaléka szerint globálisan legfeljebb öt év áll rendelkezésükre, hogy felkészüljenek a piaci átalakulásra, amit elsősorban az elosztott energiatermelés és a változó ügyféligények által támasztott kihívásokra alapoznak.
  • 82 százalékuk szerint vállalatuk jelenleg nem áll készen ezekre a változásokra.
  • Ami az üzleti modellt illeti, a vállalatok mindössze 15 százaléka fókuszál jelenleg ebből a szempontból kifejezetten áttörőnek számító innovációra, a válaszadók kétharmada szerint elégséges az üzleti modell valamilyen szintű megváltoztatása a versenyképességük fenntartása érdekében.

Forrás: portfolio.hu