Trump kereskedelmi háborújának legújabb érintettje az energiatárolási piac, mivel a lítium-ionos akkumulátorokat levették a Kínából az Egyesült Államokba importált azon áruk listájáról, amelyekről az USA elnöke azt nyilatkozta, hogy a tarifák bevezetését december 15-ére halasztotta.
Bár Trump mentesített néhány kínai fogyasztói elektronikus eszközt a vámtarifa hatálya alól, de a lítium-ionos akkumulátorok nem részesültek ilyen kedvező elbírálásban.
Kép: Matt A.J./Flickr
A pv magazine USA cikke
Napelem cellák. Napelem panelek. Inverterek. Acél. Alumínium keretek a fotovoltaikus modulokhoz. Gyakorlatilag nincs olyan része a szolár ágazat beszállítói láncának, amelyet ne érintenének a Trump kormányzat által a világ minden részéből – de leginkább Kínából – érkező termékekre kivetett vámtarifák.
Most már az akkumulátorokat is felvehetjük erre a listára. Pontosabban a lítium-ionos akkumulátorokat. A HTSUS 8507.60-as kód szerepelt azon Kínából származó termékek tegnap nyilvánosságra hozott listáján, amelyeket Trump elnök 10%-os vámmal sújtott a 301-es szakasz több köre közül a legutolsó alapján.
A bejelentés, amelyből kiderült a lítium-ionos akkumulátorok kizárása, mentesített más termékeket „egészségügyi, biztonsági, nemzetbiztonsági és egyéb tényezők” alapján, és december 15-éig elhalasztotta a harmadik csoport vámtarifáinak bevezetését.
Kína akkumulátor gyártó iparága mély árnyékot vet a világ többi részére. Tavaly az országhoz volt köthető a globális gyártókapacitások kétharmada az elektromos járműveknél alkalmazott akkumulátor típus és az elektromos áram szektor által alkalmazott energiatárolás esetében.
Júniusban az Energiatárolási Szövetség (Energy Storage Association, ESA) vezérigazgatója, Kelly Speakes-Backman nyilatkozatot adott ki, amelyben arra figyelmeztetett, hogy a kínai akkumulátorokra kivetett vámok „azonnali és hátrányos” hatást gyakorolnának az energiatárolás fejlesztésére:
A javasolt tarifák hátráltatni fogják a növekedést és a munkahely teremtést, mivel késedelmet szenvednek a már megkötött szerződéssel rendelkező energiatárolási projektek vagy törölhetik azokat. Ily módon a magasabb költségek és a bizonytalanság akadályokat fognak képezni egy olyan időszakban, amikor az egész országban nő a rugalmasság és a tiszta energia iránti igény.
Mivel hasonló akkumulátorokat használnak az elektromos járművekben, ez hatást gyakorolhat az elektromos járművek piacára is.
Nem kímélték az egyesült államokbeli gyártókat
A tarifák elméletileg kedvezőbb helyzetbe hozzák az egyesült államokbeli gyártókat, például a Teslát, mint az importálókat. Azonban az Energiatárolási Szövetség (Energy Storage Association, ESA) rámutatott, hogy a 301-es szakasz korábbi köreiben már kivetettek vámokat a lítiumra, a kobaltra és a grafitra, amelyek a lítium-ionos akkumulátorok gyártásának legfontosabb nyersanyagai.
Mivel Kínához köthető a világ vegyi anyagnak minősülő lítium és kobalt szállításának többsége – és az előállított gömbgrafit teljes mennyisége – ezek a tarifák kétségtelenül érintik a Tesla nevadai óriásgyárát, és néhány más egyesült államokbeli gyártót, többek között az Akasol által Detroit közelében tervezett gyárat.
Forrás: pv-magazine