A Lufthansa környezetkímélő gurulást tesz lehetővé Frankfurtban

Share Button

Körtvélyes Tivadar, az MTI különtudósítója jelenti

Környezetkímél? eljárást tesz lehet?vé a Lufthansa a frankfurti repül?téren egy új, repül?gép-vontató traktorral, amellyel a pilótáknak nem a terminál épületének elhagyásakor, hanem csak a felszállás el?tt kell elindítaniuk a hajtóm?veket.

Az izraeli IAI cég által kifejlesztett és a Lufthansával közösen tesztelt, hibrid hajtású automatizált traktor nem csak arra képes, hogy a terminál épülete el?l kitolja a repül?gépet a gurulóútra, hanem arra is, hogy a futópályához vigye. Mindezt úgy, hogy a traktort a pilóták irányítják: képesek kanyarodni és lassítani, a gyorsítást automatikusan végzi az eszköz.

Jelenlegi hátránya, hogy csak azokon a repül?tereken használható, ahol megfelel? nagyságú hely van a lecsatlakoztatásra. A traktorban a gurulás alatt is tartózkodik személyzet, akik a lecsatolás után visszaviszik a járm?vet a terminál épületéhez. A tesztek több hónapja zajlottak, a frankfurti repül?téren mostantól kezdik el éles üzemben használni ?ket.

A mostani eljáráshoz képest a fel- és lecsatlakoztatási id? némileg hosszabb, 2-3 percet vesz igénybe, ugyanakkor lehet?vé válik, hogy csak a lecsatlakoztatás legvégén kelljen elindítani a repül?gépek hajtóm?veit.

Peter Unger, a Lufthansa mérnöki és operatív szolgáltatások leányvállalatának (LEOS) ügyvezet? igazgatója az újságíróknak Frankfurtban bemutatott, Taxibot nev? traktorral kapcsolatban azt mondta, akár 85 százalékos kerozin-megtakarítást és 50 százalékos zajcsökkentést is elérhetnek vele az eddigi eljáráshoz képest, valamint 85 százalékkal csökkenthet? a szén-dioxid-kibocsátás is.

Kay Kratky, a Lufthansa igazgatósági tagja azt mondta, hogy a kifejlesztésben fontos szerepe van a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) és az ENSZ légügyi szervezete (ICAO) által el?írt, a 2005-ös szinthez képest 50 százalékos károsanyag-kibocsátási csökkentésnek, amelyet 2050-ig kell elérni. Rámutatott, hogy a légitársaság 1991-hez képest 36 százalékkal, 3,91 literre csökkentette az egy utasra vetített száz kilométerenként elégetett üzemanyag mennyiségét.

A német légitársaság jelenleg három ilyen traktort üzemeltet, számításaik szerint a keskeny törzs? gépek kiszolgálására hét-nyolc darabra lenne szükség, ezzel a gurulások 60-70 százalékát ki tudják szolgálni a repül?téren. A mostani traktorok csak a keskeny törzs? gépeket tudják kiszolgálni, de a bemutatón a Lufthansa és az IAI szándéknyilatkozatot írtak alá arról, hogy megkezdik a széles törzs? gépek kiszolgálására fejlesztett verzió tesztjeit.

btiv brr

Forrás: MTI 2015. február 22., vasárnap 16:17