A zöldebb repülés előfutára az Airbus elektromos gépe?

Share Button

Múlt héten egy elektromos meghajtású kisrepül?gép emelkedett a magasba a franciaországi Bordeaux felett. Csupán egy kétüléses gépr?l van szó, a repülést lehet?vé tev? technológiák sora azonban egy új utasszállító repül?gép-osztályt eredményezhet, ami a maiaknál tisztább, zöldebb elektromos energiát használ.

m.2A csendes, karcsú szénszálas E-Fan a francia Airbus alkotása. Szárnyai alá rejtett két 65 kilogrammos lítium akkumulátorcsomagjával, melyek egy-egy 30 kilowattos elektromos motort hajtanak meg, az E-Fan óránkénti 185 kilométeres sebességgel repül egy órán át. Bár ezzel sem sebességi, sem távolsági csúcsokat nem fog dönteni, ígéretes els? lépésnek tartják abban a fejlesztési programban, ami sokkal nagyobb elektromos repül?gépek fejlesztését t?zte ki célul maga elé a nagy teljesítmény? lítium akkuk és szupravezet? motorok következ? generációjával.

Bár az Airbus riválisa, a Boeing már 2007-ben megépített egy elektromos üzemanyag-cellával m?köd?, könny?súlyú repül?gépet, az Airbus szerint az E-Fan több mint egy kutatási projekt. 2017-t?l az Airbus egy új részlege, a VoltAir gyártásba viszi és gyakorlógépként, valamint a vitorlázórepül?k vontatójaként piacra dobja az E-Fant ott, ahol jelenleg a Cessna dominál, nyilatkozott Jean Botti, az Airbus csoport m?szaki igazgatója. Az E-Fan kés?bbi hibrid változatai, melyek két- és négyüléses változatban készülnek majd, egy kis motorral töltik repülés közben az akkukat, így 3-4 órán át leveg?ben tudnak maradni. A végcél azonban egy hibrid utasszállító. „Az E-Fan csupán egy nagyobb utasszállító el?futára” – mondta Botti.

Az E-Thrust elnevezés? kutatási programban az Airbus egy 80 üléses hibrid utasszállító megalkotásán dolgozik, ami egyfajta légi Toyota Prius-ként az országon belüli utazásokat szolgálná ki. A Boeing is kutatja a hibrid elektromos megoldásokat, méghozzá a NASA-val karöltve, egy olyan gépet szem el?tt tartva, ami nem kevesebb, mint 150 utas szállítására alkalmas, bár terveik kicsit távolabbiaknak t?nnek. „A kísérleti program eredményeire további elemzések várnak” – nyilatkozott egyik szóviv?jük a 2007-es tesztek után. Jelenleg a Boeing a 787-es károsanyag-kibocsátásának csökkentésére koncentrál.

Az Airbus azonban teljes er?bedobással dolgozik a hibrid megoldáson. Terveik szerint egy Rolls-Royce sugárhajtóm?vet fognak beépíteni az E-Thrustba, ami tolóer? helyett elektromosságot generál majd, folyamatos töltést biztosítva a hat légcsavart hajtó akkumulátoroknak. Egy kétüléses és egy 80 fér?helyes gép között azonban hatalmas különbségek vannak. Az E-Fan 60 kilowattot biztosító két motorja helyett, az E-Thrust összesen 4 megawattot, vagy ha a hat elektromos motort nézzük, akkor egyenként 670 kilowattot igényelne, taglalta Botti.

Mindez rendkívül nagy feszültségek alkalmazását jelenti, ezért az elektromos kábelek, csatlakozók, valamint az elektronika egy új generációjára lesz szükség. Az Airbus müncheni laboratóriumában a Siemens motorszakért?i segítik a fejleszt?csapatot a szupravezet?kben rejl? lehet?ségek kiaknázásában. A Siemens reményei szerint a trükkök egy részét a szélturbinákban is kamatoztathatják. „Vannak hasonlóságok, azonban a széler?m?vekkel ellentétben, nekünk a gravitációval is dacolnunk kell” – mondta Botti.

B?vebben: http://sg.hu/

Forrás: http://sg.hu/

Vélemény, hozzászólás?