ABB – nemzetközi trendek és tapasztalatok az e-mobilitás területén

Share Button

Budapest, 2015. március 17.  – Az ABB konferenciát rendezett az e-mobilitás, ezen belül az elektromos járm?vek gyorstölt? infrastruktúrájának lehet?ségeir?l a témában érdekelt intézmények és vállalatok szakemberei számára. A rendezvény vendégel?adója volt Jarmo Tuisk, az elektromos mobilitási megoldásokkal foglalkozó NOW! Innovations igazgatója, korábban az Észtországi Gazdasági Minisztérium tagja, aki az Észtországban már két éve sikeresen m?köd? gyorstölt? hálózat modelljét mutatta be.

A világon els?ként Észtországban kezdte meg m?ködését országos gyorstölt?-hálózat elektromos autók számára, amely az ABB technológiájával valósult meg. Jarmo Tuisk, a NOW! Innovations igazgatója beszámolt az észt országos gyorstölt? infrastruktúra, az ELMO fejlesztés tanulságairól. Az észt szakember áttekintést adott a rendszer kiépítésr?l, illetve bemutatta a gyorstölt? infrastruktúra jelenlegi helyzetét. Az el?adás során javaslatok hangzottak el arról, hogy a technológia és a szerviz mai fejlettsége mellett mit érdemes figyelembe venni a gyorstölt? infrastruktúra tervezése során.

ABB e-car 03

Az Észtországot teljesen lefed? hálózat kiépítését az észt kormány megbízásából az ABB végezte, és szintén a cég felel az olyan kapcsolódó szolgáltatások lebonyolításáért, mint az üzemeltetés 24 órás felügyelettel és a fizetési rendszer. Az ABB még 2011-ben kezdte meg a munkát, a projekt teljes átadásához másfél év volt szükséges.  A 165 darab, internetkapcsolattal rendelkez? egyenáramú (DC) gyorstölt?b?l álló, mindenki számára elérhet? hálózat gyorstölt?it minden 5,000 f?nél több lelket számláló körzetben, és minden f?útvonalon legalább 50 km-ként helyezték üzembe. A kormány 507 darab Mitsubishi i-MiEV elektromos autót vásárolt saját használatra, és 50%-os kedvezményt nyújt a lakosság számára elektromos autó vásárlására. Az ABB egyenáramú rendszerei körülbelül húsz perc alatt képesek újratölteni az elektromos járm?vek akkumulátorait, míg váltakozó áramú (AC) megoldással ugyanez nyolc óráig is eltarthat, ezért környezetvédelmi szempontból is óriási jelent?séggel bír a hálózat. Az elektromos mobilitást el?segít? beruházást a KredEx export-hitel ügynökség Zöld Beruházási Rendszere támogatta a kormány szén-dioxid kibocsátást csökkent? tervének részeként.

Az észt szakember beszámolója végén mérleget vont, mit csinálnának ma másképpen, például szorgalmaznák magánbefektet?k bevonását, abban az esetben is, ha csak kis számú (1-5) tölt?t tudnak finanszírozni, mert ezzel megoszthatók a gyorstölt?-szolgáltatás költségei. Ezen felül a gyorstölt? állomások átlagos fenntartási költségei tovább csökkenthet?k azzal, ha a nagyobb forgalmú helyszínekre több tölt?t telepítenek. Jó döntésnek t?nik a 2-3 évre szóló kapcsolódó szolgáltatás csomag koncesszióba adása vagy állami finanszírozása az els? évben, valamint a készpénzmentes és rugalmas fizetési módok lehet?ségének biztosítása.

 Az e-mobilitás nemzetközi trendjei

Steven Dorresteijn, az ABB elektromos töltési infrastruktúra európai értékesítési vezet?je az e-mobilitás nemzetközi trendjeir?l számolt be az aktuális európai és a kínai helyzet bemutatásával, különös tekintettel arra, hogy Kína piacvezet? az e-mobilitás terén. A gyorstölt?k elterjedésének egyik gátja a töltési szabványok különböz?sége, és kompatibilitásának hiánya, melynek megoldására az ABB több autógyártóval is együttm?ködik. Az ABB szakembere áttekintette a három alapvet? töltési szabványt, a velük kompatibilis e-gépjárm?veket, az ABB rendelkezésre álló tölt?it és alkalmazásprogramozási felületeit, valamint a kapcsolódó szolgáltatásokat és m?szaki támogatást. Ma Európában 756 darab CCS szabvánnyal rendelkez? egyenáramú gyorstölt? és 1532 darab CHAdeMO szabvánnyal rendelkez? tölt?állomás áll az elektromos autó tulajdonosok rendelkezésére.

Beszámolt arról, hogy az elmúlt évek során az ABB több, az észthez hasonló méret? európai beruházásban is telepített már tölt?ket: A VitaeMobility projekt keretében 50 darab DC gyorstölt?t helyezett üzembe Belgiumban, míg Dániában a CLEVER névre hallgató átfogó fejlesztés keretében állított fel szintén 50 darab DC gyorstölt?t. Kínában a következ? 6 évben az ABB szállítja az új DENZA elektromos autóhoz az egyenáramú gyorstölt?ket, aminek köszönhet?en Kína világviszonylatban vezet? szerepre tesz szert az elektromos járm?vek (EV) gyorstöltése terén.

Elektromos buszok

A világ els?, nagy teljesítmény?, fels?vezeték nélkül tölthet? elektromos autóbuszrendszerének energia-ellátására az ABB új technológiát fejlesztett ki, amit els? ízben nagy teljesítmény?, mintegy 135 f? szállítására alkalmas elektromos autóbuszokon alkalmaztak Genfben. Az autóbusz feltöltése közvetlenül a kijelölt megállókban történik egy fels?vezeték nélküli, önm?köd? mechanizmuson alapuló, mindössze 15 másodpercet igénybevev? gyorstöltési eljárás segítségével, miközben az utasok le- és felszállnak a járm?re.

Az ABB partneri kapcsolatra lépett a Volvo Buses-zal is, melynek során a két vállalat közösen fejleszt és hoz forgalomba elektromos és hibrid hajtású buszokat nyílt szabványú egyenáramú (DC) gyorstölt? rendszerekkel. Olyan szabványos tölt?rendszert állítanak fel az elektromos és villamos-hibridhajtású buszok számára, amely a járm?vek tetejére telepített automatikus csatlakozó rendszeren keresztül a buszmegállókban, avagy kábeles tölt?rendszer segítségével az éjszaki üzemszünetben képes gyorsan feltölteni a járm?veket.

E-mobilitás Magyarországon – ABB

Magyarországon az ABB telepített els?ként ultragyors tölt?t Budapesten, az Istenhegyi úti MOL kúton. A Terra 100.2 típusú tölt? képes 20 perc alatt 80%-os töltöttségi szintre felölteni egy CHAdeMO szabvány csatlakozóval rendelkez? elektromos autót. A mogyoródi Hungaroring versenypálya f?bejáratánál szintén átadtak egy, az ABB által az MVM Partner számára tervezett tölt?oszlopot.

Balogh Attila az ABB e-mobilitás szakért?je bemutatta, hogyan épül fel egy országos elektromos közlekedéshez szükséges hálózat. Szemléltette, hogy Magyarország jelenlegi helyzetében milyen tényez?k megléte szükséges az elektromos járm?vek napi használatának elterjedéséhez. Meglátása szerint lehet?ség van egy jól átgondolt rendszer felépítésére, amely az állami engedményekt?l a töltési infrastruktúra megvalósításán át az elektromos járm? használókat támogató szolgáltatásokig terjed. Ehhez kapcsolódóan hazai vonatkozású áttekintést adott a meglév? ABB töltési hálózatokról, amelyek mintául szolgálhatnak a hazai hálózat kiépítéséhez.

ABB az elmúlt évben elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) felkérését egy, a hazai e-mobilitás elterjedését szolgáló kutatási-fejlesztési projektben való együttm?ködésre. A hazai fejlesztési terv els? fázisa az e-mobilitás m?szaki-technológiai feltételeinek feltárása, és a további tervezéshez szükséges jellemz?k meghatározása üzemi kísérletek (pilot projekt) keretében. A munkához az ABB az üzemi kísérlethez szükséges eszközöket (telepített tölt? egység), valamint a technológiai- technikai támogatást (fogyasztásmérés, id?beli eloszlás) biztosítja megközelít?leg 1-1,5 éves id?tartamra, amelynek segítségével megismerhet?k lesznek a szükséges m?szaki- energetikai jellemz?k.

Az ABB (www.abb.com) a világ vezet? vállalata az energetika és az automatizálás területén. Korszer? megoldásaival lehet?vé teszi a közüzemi szolgáltató, ipari, szállítmányozási és infrastruktúra-kezel? ügyfeleinek, hogy növeljék termelékenységüket, miközben csökkentik a környezeti ártalmakat. Az ABB csoport a világ közel 100 országában van jelen, és kb. 140.000 alkalmazottat foglalkoztat.

ABB magyar weboldal: http://www.abb.hu

Facebook oldal: https://www.facebook.com/ABBMagyarorszag

Forrás: Momentum Communications