Az EU „villámsebességre” gyorsítana, hogy megszabaduljon az orosz gáztól való függőségétől

Az Európai Bizottság (European Commission, EC) új stratégiája részeként át fogja tekinteni a megújulók engedélyezésének egyszerűsítését; a cél az EU energetikai függetlenségének növelése, egyúttal az orosz gáztól való függősége megszüntetése.

Share Button

Egy új stratégia azt fogja megvizsgálni, hogyan lehetne enyhíteni a szabályozásokból fakadó szűk keresztmetszeteken a megújulók engedélyezésének felgyorsítása érdekében. Kép: Foresight Solar

Miután Moszkva lerohanta Ukrajnát, a tiszta energiára átállás mellett „egyre több és nyomósabb” érv szól – közölte az Európai Bizottság az REPowerEU névre keresztelt stratégiája bemutatásakor, amelynek révén az EU orosz gáz iránti igénye hét harmadával fog csökkenni még az év vége előtt.

A gázellátók palettájának színesítése mellett a terv megnyirbálja a fosszilis tüzelőanyagok európai otthonokban, az iparban és az áramtermelésben történő használatát az energiahatékonyság növelése, a megújulók bővítése és a villamosítás segítségével, valamint az infrastruktúra szűk keresztmetszeteinek megoldásával.

„Vessük bele magunkat villámgyorsasággal a megújuló energiába” – mondta Frans Timmermans, az EU klímaügyi szakpolitikai vezetője. „A megújuló egy olcsó, tiszta, és végtelen energiaforrás, és ahelyett, hogy a fosszilis tüzelőanyaggal kapcsolatos munkahelyeket támogatnánk máshol, ezek itt teremtenek munkahelyet.

Az EU integrált, jórészt a megújulókra és a magasabb fokú energiahatékonyságra alapozott energiarendszere a leginkább költséghatékony megoldás a blokk fosszilis tüzelőanyagoktól függőségének csökkentésére, mind az otthonok, mind az épületek és iparágak tekintetében – közölte az EB.

A Bizottság szerint a tetőn elhelyezett napelemes napelemek bevezetésének felgyorsítása akár 15TWh szintig még ebben az évben az EU számára további 2,5 milliárd m3 gáz megtakarítását jelentheti.

Mivel a megújuló energia beruházások előtt tornyosuló egyik legjelentősebb akadályként azonosították az elhúzódó adminisztratív eljárásokat, a REPowerEU stratégia azt fogja vizsgálni, hogyan lehet felgyorsítani a megújulók engedélyeztetését és minimalizálni a projektek tömeges indításához és a hálózati infrastruktúra fejlesztéseihez szükséges időt.

Az EB most arra szólítja fel az EU tagországait, hogy gondoskodjanak a megújuló projektek tervezésének, megépítésének és üzemeltetésének „közérdeket felülírónak” és a legkedvezőbb tervezési és engedélyezési eljárásra jogosultnak minősítéséről.

A tagországoknak soron kívül kell elvégezniük a megújuló projektek számára megfelelő területek értékelését és biztosítását – vélte az EB – amely májusban ajánlásokat fog közzétenni a megújuló projektek felgyorsított engedélyeztetésére vonatkozóan.

Arról is beszámoltak, hogy az Európai Beruházási Bank (European Investment Bank, EIB) fogja véglegesíteni azokat a finanszírozási mechanizmusokat, amelyek a legjobban illeszkednek az energiavásárlási megállapodások (PPA) kidolgozásának elősegítéséhez. Ez jobb hozzáférést biztosít majd az energiavásárlási megállapodásra vonatkozó ajánlatokhoz a kis és közepes méretű vállalatok számára.

A RePowerEU stratégia további 420 GW napelem kapacitás belépését fogja eredményezni az EU-ban 2030-ig, ezzel a teljes telepített kapacitás elérheti akár az 565 GW-t is.

Azonban az EB javaslataira adott válaszként és a megújulókra átállás megújult geopolitikai sürgősségének elismeréseként a SolarPower Europe (SPE) nevű szakmai szervezet arra szólítja fel a blokkot, hogy az évtized végére inkább az 1 TW telepített szolár kapacitást tűzzék ki célul.

„A megfelelő keretek megléte esetén Európa számára elérhető az 1 TW telepített napelem kapacitás” – nyilatkozta Walburga Hemetsberger, a SolarPower Europe nevű szakmai szervezet vezérigazgatója. „Felszólítjuk az Európai Bizottságot, hogy ismerje el a napenergia valódi jelentőségét, és határozza meg a klímaügyi és biztonsággal kapcsolatos céljaink eléréséhez szükséges kitűzött célokat.

A SolarPower Europe által az 1 TW elérése érdekében indítványozott szakpolitikák között szerepel a hálózathoz csatlakozásért fizetendő díjak befagyasztása, és a tagállamok számára a naperőművek létesítésére alkalmas helyszínek beazonosításának előírása.

A RePowerEU stratégiai útmutatásában olyan adóügyi intézkedések is szerepelnek, amelyek olyan jövedelmek lefölözésére irányul, amelyekre bizonyos energiatermelők tettek szert az égbe szökő energiaárak miatt.

Bár Spanyolország és Olaszország kormányai olyan intézkedéseket vezettek be, amelynek keretében az utóbbi hónapokban veszteségeket elkönyvelő napelemek tulajdonosainak váratlan nyereségét csökkentették, az EK útmutatása leszögezi, hogy 2022 júniusa után ezek a gyakorlatok nem folytathatók tovább.

Naomi Chevillard, a SolarPower Europe vezető szakpolitikai tanácsadója üdvözölte az időkorlátot, ugyanakkor arra szólította fel az EU-t, hogy gondoskodjon az intézkedések fokozott szigorúságáról. „A megújulók váratlan nyereségére visszamenőlegesen kivetett adókat nagyon óvatosan kell kezelni: azzal, hogy legitimáljuk a piaci mechanizmusokba történő beavatkozásokat, ezek precedenst teremtenek, ami rendkívül előnytelen jelzést küld a megújulókkal kapcsolatos befektetésekről.”

Forrás:pv-magazine