Az innovációnak köszönhetően 80% fölé is ugorhat a lítium-ionos akkumulátorok újrahasznosítási rátája

A tiszta energiával foglalkozó finn cég, a Fortum 80% fölött újrahasznosítási rátát ért el a lítium-ionos akkumulátoroknál – szemben a jelenlegi 50%-os aránnyal – egy alacsony CO2 terheléssel járó hidrometallurgiai visszanyerési eljárással.

Share Button

Kép: Reuters

Az északi tiszta energiában utazó vállalat, a Fortum 80%-ot meghaladó arányban teszi újrahasznosíthatóvá az elektromos gépjárművek (EV) akkumulátorait, visszajuttatja a ritka fémeket a körforgásba és mivel kevesebb kobalt, nikkel és más ritka anyag bányászata szükséges, megoldást kínál a fenntarthatósági rés problémájára is. A lítium-ionos akkumulátorok jelenlegi újrahasznosítási rátája körülbelül 50%.

„Nagyon kevés olyan működőképes, gazdaságos technológia áll rendelkezésre, amely újrahasznosítja a lítium-ionos akkumulátorok anyagainak zömét. Láttunk egy megoldásra váró kihívást, és méretezhető újrahasznosítási megoldást fejlesztettünk ki, amelyet minden akkumulátorokat használó iparág igénybe vehet” – mondta Kalle Saarimaa, a Fortum újrahasznosítással és hulladékokkal foglalkozó részlegének elnökhelyettese.

A Fortum a 80%-os újrahasznosítási rátát alacsony CO2 terhelést jelentő hidrometallurgiai visszanyerés útján éri el. Az akkumulátorokat először mechanikai kezelés segítségével biztonságossá teszik, a műanyagokat, az alumíniumot és a rezet elkülönítik, és saját visszanyerési eljárásaik felé továbbítják.

A hidrometallurgiai visszanyerés folyamata lehetővé teszi, hogy az akkumulátorokból visszanyerjék a kobaltot, a lítiumot, a mangánt és a cinket, és hogy új akkumulátorok előállítása céljából elszállítsák az akkumulátorok gyártóihoz. A technológiát a feltörekvő finn vállalat, a Crisolteq fejlesztette ki, amely hidrometallurgiai visszanyerésre alkalmas létesítménnyel rendelkezik Harjavalta-ban, Finnországban, az üzem jelenleg is képes ipari léptékű tevékenység folytatására.

„A körforgásos gazdaság a lehető legszigorúbb értelemben azt jelenti, hogy az elemeket visszajuttatják eredeti funkciójukba vagy céljukhoz. Amikor a lítium-ionos akkumulátorok újrahasznosításáról beszélünk, a végső cél az, hogy az akkumulátorok anyagainak a lehető legnagyobb hányada kerüljön vissza az új akkumulátorok előállítási folyamatába” – közölte Saarimaa.

A Fortum kísérletezik az akkumulátorok „második életének” alkalmazásával is, ahol az elektromos járművek akkumulátorait kötött energiatárolási alkalmazásokban használják, amikor az eredeti funkciójukat már nem tudják betölteni.

A Nemzetközi Energiaügynökség (International Energy Agency) előrejelzése szerint 2030-ig a világ útjain közlekedő elektromos járművel száma 3 millióról 125 millióra fog emelkedni. 2015 során az egész világon 1,7 millió eurót tett ki a lítium-ionos akkumulátorok újrahasznosításának piaca, de a következő években várhatóan 20 milliárd eurós üzletággá fog növekedni.

Forrás: pv-magazine