Az okok, amiért nem törnek ki a magyar startupok

Share Button

A három okról, amelyek miatt kevés hazai energetikai vállalkozás jut ki a nemzetközi piacokra és a megoldási lehetőségekről is beszélt az NRGreportnak Dervalics Ákos, az InnoEnergy HUB Hungary menedzsere. Interjú.​

Minek köszönhető, hogy az InnoEnergy európai energiaipari befektető társaság Magyarországon is nyitott egy központot (HUB-ot)?

Az InnoEnergy célja, hogy valamennyi közép-európai országban létesüljön egy ilyen „HUB”. Itthon összeállt egy csapat az EH Invest inkubátorház színeiben idén, amely kellő agilitással és felkészültséggel, hatékonyan tudja működtetni a központot, megvalósítani céljait, és nyílt pályázaton elnyerte az InnoEnergy HUB Hungary címet.

Feltétel-e, hogy egy országban kellő számú és érettségű energetikai vállalkozás legyen?

Az InnoEnergy azt feltételezi, hogy minden országban vannak jó kezdeményezések, amelyeket meg kell találni, és fel kell készíteni arra, hogy nemzetközi szinten is megállják a helyüket.

Mit jelent a gyakorlatban a központ felállása?

A HUB kaput nyit külföldi piacok, befektetések felé azon hazai vállalkozásoknak, melyek energetikára, zöld technológiára, megújulókra fókuszálnak. Az energiaágazatot próbálja mozgósítani annak érdekében, hogy a szereplők merjenek vállalkozni, és segítsen nekik befektetést találni, piacra jutni.

Mennyire nyitottak, milyen a hazai induló vállalkozások a technológiai felkészültsége?

A többségük versenyképes ötlettel vág neki az üzlet építésének, s nagy részük nyitott az InnoEnergy-vel és nemzetközi befektetővel, szervezetekkel való együttműködésre. Tapasztaljuk ezt különösen azt követően, hogy az első piaci validációs kísérletek kudarcot vallottak, ezen a téren hazánknak van még mit fejlődnie.

Mégis kevés hazai energetikai vállalkozás jut ki, van jelen nemzetközi piacokon. Miért?

Korábban nem volt lehetőségük arra, hogy egy, az energetikai ágazatra specializálódott nemzetközi felkészítő programban vegyenek részt, és sokkal nehezebb volt partnert találni a piacra lépéshez. Az okokat vizsgálva néhány lényeges tényezőt emelhetünk ki. Egy ilyen ok, hogy több sikeres kezdeményezés itthonról nem látszik, mert azon vállalkozások, melyek egy multinacionális cég leányvállalatán keresztül lépnek piacra a már meglévő nemzetközi értékesítési csatornákat használják. Így erősebb függés alakul ki, és a startupok termékei is gyakran ezen nagyvállalatok márkanevei alatt kerülnek piacra. A másik ok, hogy szinte bármilyen beruházás ebben az iparágban tőkeigényes, és a fejlesztés hosszabb idő alatt térül meg – kevesen vállalják ennek a finanszírozását. Akkor, amikor a hazai kockázati tőkealapok jellemzően öt éves vagy annál rövidebb futamidővel számolnak, kevesen vállalják, hogy a gyakran ennél hosszabb megtérülési idővel bíró energetikai fejlesztésekbe fektessenek. Harmadik ok, hogy a hazai vállalkozások zöme csupán itthon vagy szűkebb régiónkban tevékenykedik. Esetükben a piaci validáció lehetősége kevés kivételtől eltekintve korlátozott.

Mennyit lendíthet az ágazat teljesítményén egy ilyen nemzetközi szervezet, mint az Innoenergy érkezése?

Abból a közel kétszáz startupból, melybe az InnoEnergy az elmúlt hét évben pénzt fektetett, kilencven százalék feletti a túlélési ráta három évvel a cégalapítást követően. Vagyis a felkészítő program alapos és piacorientált – akik ezt elvégzik, jó eséllyel megalapozzák piaci jelenlétüket. Három év az energetikában ugyan nem nagy idő, arra azonban elég, hogy a cég bizonyítsa, üzleti modellje alapján képes hosszú távon létezni.

Mi kell ahhoz, hogy ezt a lehetőséget meg is nyergelje a hazai energiaipar?

Fontos, hogy a nagyvállalatok nyitottak legyenek új technológiák, és főként üzleti modellek iránt, továbbá megpróbáljanak lépést tartani azon trendekkel, amelyek a világ energetikai piacán láthatóak.

Egyre több magyarországi vállalkozás – áramszolgáltatók, tőzsdén jegyzett vállalatok, stb. – érdeklődnek az új technológiák és üzleti modellek iránt. Ők befektetést is kínálnak, s olyan környezetet, ahol ezeket validálni lehet. Együttműködnek ezen cégekkel?

Az InnoEnergy saját vállalkozásfejlesztési módszertan és tudásbázis alapján építi fel inkubációs tevékenységét. Ennek során új, innovatív energiaipari kezdeményezéseket vár, ám ezek üzleti fejlesztése már a piaci hozzáféréssel bíró nagyvállalatokkal közösen történik. Így lehet lerövidíteni az ágazatban tradicionálisan hosszú piacralépési periódust és csökkenteni a befektetői kockázatokat. A nagyvállalatok számára természetesen lehetőséget kínálunk az InnoEnergy által felkészített cégekbe történő befektetésre és más üzletfejlesztési célú együttműködésre. Nem csak magyarországi startupokra gondolok; az InnoEnergy befektetési portfóliója számos európai vállalkozást tartalmaz, melyek a hazai energetikai cégek célpontjai lehetnek, ezáltal technológiai, üzleti modell tekintetében is bővülnek, a megtérülést a világpiacról kapják.

Átalakulóban van az energiaágazat, szükség van innovációra. Hol tart Magyarország ezen a téren?

Nem elég, ha egy jó mérnök jó technológiával és termékkel áll elő. Piacra kell juttatni a terméket, amit a vevői igények szerint kell fejleszteni. Itt még bőven van mit fejlődni, de azért vagyunk itt, hogy ezt a folyamatot segítsük. Sok, évek óta működő hazai vállalatnak is szüksége lehet kell a nemzetközi piacokon való részvételt előmozdító együttműködésre. A szervezet több mint 300 céget tömörít: ez a hálózat magában hordozza, hogy szinte minden energetikai szegmensben tudunk megfelelő európai partnert találni a hazai törekvésekhez.

Ha ezek a cégek „megérnek”, átalakíthatják-e a hazai piac szerkezetét?

Sokkal inkább az üzleti modellek változnak, mi nem alakítjuk át egyetlen iparág szerkezetét sem. A ma is megfigyelhető nemzetközi iparági trendek kapcsán a kérdés inkább az, hogy hány magyar vállalat vesz részt ebben. Ha kellően sok energetikai vállalkozás indul el, vállal részt, akkor biztosan lesz néhány, amely az európai energiaiparban is meghatározóvá válik.

Mik a sajátosságai a hazai programoknak?

Két fő programot ajánlunk az innovatív energiaipari technológiákkal rendelkezők számára. Startupoknak egy kétlépcsős vállalkozásfejlesztési programunk indul. Első lépcsőben a jövő év első félévében egy, az EH Invest által szervezett magyarországi inkubáció során olyan szintre fejlesztjük a vállalkozásokat, hogy egy nemzetközi befektető, az InnoEnergy befektessen azokba és felvegye második lépcsőben a saját, nemzetközi Highway inkubátor programjába. A durván 120-150 ezer eurós befektetést nyújtó programban a cégeket felkésztik ara, hogy külpiacokon megtalálják első vevőiket vagy sikeresen vonjanak be tőkét a következő befektetési körben. A hazai inkubáció egy-három hónapig tart. Jövőre várhatóan két alkalommal indítunk ilyen programot, s körülbelül húsz vállalkozással kívánunk foglalkozni, egészen kezdőktől akár scale-up stádiumban lévő cégekig.

Másik programunkat azon legalább prototípus állapotban lévő technológiák gazdáinak ajánljuk, melyek piacra juttatása a potenciális vevőkkel szoros együttműködésben képzelhető el. Az InnoEnergy az Investment Round lehetőségét kínálja egyetemeknek, kutatóintézeteknek és vállalatoknak, mely során megtaláljuk a megfelelő partnereket és egy akár hároméves projektfinanszírozás mellett érhetik el a piacképes termék állapotot.

Bármelyik programunkról is legyen szó, a technológia tartozhat az energiatárolás, megújuló termelés, energiahatékonyság, hálózati ellátás biztonsága témakörébe, tiszta szén technológiák, vegyi üzemanyagok, nukleáris energia, smart city vagy épp a mobilitás témakörébe.

Nem kívánunk egy útvonalat minden vállalkozásra ráhúzni. Az üzleti modellek különböznek, eltérő piacokat céloznak meg, s eltérő módon építik a vállalkozásukat. Az azonos alapokon nyugvó hazai felkészítés során vizsgáljuk és értékeljük a jelentkezők felkészültségét, és ennek megfelelően irányítjuk őket az InnoEnergy valamelyik programjába, vagy részt vehetnek a Startup Campus programokban, mely keretében többek között Berlinben és Londonban mutatkozhatnak be. A programok kombinálhatók a személyre szabott fejlesztés érdekében.

A héten rendezik az InnoEnergy PowerUp versenyének nemzetközi döntőjét, éppen Budapesten.

A főváros erős versenyben nyerte el a lehetőséget a döntő megrendezésre. A hazai válogatón 22 csapatból kilencet választott ki a zsűri, akik részt vettek a verseny felkészítő tréningjén, s bemutatkoztak a regionális döntőn, Budapesten. A PowerUp fő támogatója a MOL-csoport és a lengyel Rafako – vagyis a nagyvállalatok figyelmét is sikerült már felkeltenünk. A hazai regionális döntő résztvevői olyan jól teljesítettek, hogy a szükséges egyeztetéseket követően bízhatnak abban, hogy befektetés kapnak és bekerülnek a Highway programba.

Végh Zsófia | Forrás: NRGreport