Bírálja a német baloldal a CDU-t a BMW fő részvényeseitől kapott adomány miatt

Share Button

Bírálja a német baloldal a CDU-t a BMW f? részvényeseit?l kapott adomány miatt

Az autóipar lobbistájának nevezte a német kereszténydemokrata pártot (CDU) kedden több vezet? német baloldali politikus, amiért a CDU több mint félmillió euró adományt kapott a BMW f? részvényeseit?l. A bírálók az adományozást összefüggésbe hozzák azzal, hogy hétf?n a berlini vezetés nyomására halasztották el a döntést az autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére vonatkozó brüsszeli javaslatról.

A bajor autógyártó társaság részvényeinek csaknem 50 százalékával rendelkez? Quandt család 690 ezer eurót adományozott a CDU-nak a szeptemberi parlamenti választás után. Err?l a Spiegel Online hírportál számolt be kedden.

A CDU a támogatást a pártfinanszírozási szabályoknak megfelel?en jelentette a Bundestag elnöki hivatalának, és az adományozás tényét rögzítették a Bundestag nyilvános – a parlamenti alsóház honlapján közzétett – jegyzékében. A támogatás így mindenben megfelel az el?írásoknak, a Quandt család pedig már több mint egy évtizede támogatja rendszeresen jelent?s, százezer eurót meghaladó összegekkel az Angela Merkel vezette konzervatív pártot, a Spiegel Online beszámolójából mégis belpolitikai botrány lett.

Jürgen Trittin, a Zöldek egyik legismertebb politikusa egy Twitter-bejegyzésben azt írta, hogy az autógyár f? részvényesei „megvásárolták Merkel klímapolitikáját”. Sahra Wagenknecht, a Baloldal parlamenti frakciójának helyettes vezet?je úgy vélte, a CDU az autóipar „kijáróembereként” tevékenykedik, és szolgálataiért busás jutalmat kap.

Joachim Poss, a szociáldemokrata párt frakcióvezet?-helyettese szerint az „id?beli összefüggés” az autógyártók védelmében végrehajtott brüsszeli man?ver és a Quandt család adománya között azok malmára hajtja a vizet, akik meg akarják tiltani, hogy a pártok adományokat fogadjanak el, a támogatás mértéke pedig válasz arra a kérdésre, hogy a CDU miért ellenzi a „szupergazdagok” adóinak emelését és a vagyonadó bevezetését.

A CDU álláspontja szerint nincs semmiféle összefüggés konkrét politikai döntések és az adomány között. A párt állásfoglalásában hangsúlyozta: a Quandt család tagjai régóta támogatják a pártot, függetlenül attól, hogy kormányon van vagy ellenzékben.

Hétf?n az uniós környezetvédelmi miniszterek ülésén a német kormány kezdeményezésére elhalasztották a döntést az Európai Bizottság irányelv-tervezetér?l, amely arról szól, hogy miként alakuljon 2020 után az új gyártású gépkocsik teljes állományára vonatkozó úgynevezetett szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célérték. A bizottság eredeti javaslata szerint 2025-re a 68 és 78 gramm közötti sávba kell csökkenteni az új autók flottájában az egy gépkocsira jutó átlagos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátását. A brüsszeli javaslat végül módosult, 95 grammra emelték a célértéket, több német gyártónak azonban ez sem megfelel?.

A tervezett el?írás f?leg a BMW-t és a Mercedest sújtaná, mert gyártmányaikat jóval er?sebb, nagyobb fogyasztású és több szén-dioxidot kibocsátó motorral szerelik, mint például a Fiat vagy a Peugeot modelleket.

A német autóipari szövetség (VDA) régóta sürgeti a kormányt, hogy járjon közbe az érdekükben. A Frankfurter Allgemeine Zeitung cím? lap például májusban idézett egy levelet, amelyet Matthias Wissman, a VDA elnöke írt a kancellárnak. Wissmann a „Kedves Angela” megszólítással kezd?d? levélben hangsúlyozta, nem fordulhat el?, hogy „önkényesen megállapított határértékekkel tönkreszabályozzák” a német autógyártás „prémium szegmensét, amely az autógyártók németországi munkahelyeinek 60 százalékát biztosítja”.

Az uniós környezetvédelmi miniszteri tanács hétf?re id?zített döntésének elhalasztása a német sajtó értékelése szerint a német autógyártók érdekeiért fellép? Merkel-kormány eredménye. A halasztás lehet?ség arra, hogy még inkább „felvizezzék” az eredeti javaslatot. A Handelsblatt cím? üzleti lap kedden külön összeállításban foglalkozott a konzervatívok és az autógyártók kapcsolatáról. Egyebek között beszámoltak arról, hogy a berlini kancellária nem nyilvános látogatói listája alapján az utóbbi törvényhozási ciklusban a német gazdaság valamennyi ágazata közül az autóipar vezet?inek a kapcsolata volt a legszorosabb a kormányf? hivatalával.

pbm kpl ksy

Forrás: MTI 2013. október 15., kedd 17:52

Vélemény, hozzászólás?